
בתי הספר במזרח י-ם: הכסף - ישראלי, התוכן - פלסטיני
בישראל מאשימים את הרשות הפלסטינית בהסתה אבל מעלימים עין מהעובדה שרבים מ-83,543 התלמידים במזרח העיר לומדים מהספרים של הרשות הפלסטינית המסיתים נגד ישראל. ״משרד החינוך מפחד לקבל החלטות והפחד הזה משתק תכניות", אמר פז כהן
רצף הפיגועים בחודשיים האחרונים שבוצעו על ידי תושבי מזרח ירושלים, רובם צעירים וחלקם עדיין תלמידים במערכת החינוך, מעורר תהיות בנוגע לתפקיד המערכת בדרך שבה הופכים הצעירים הללו למחבלים. במזרח העיר לומדים כיום 89,543 תלמידים במאות מוסדות חינוך הממומנים על ידי מדינת ישראל ומתוחזקים על ידי עיריית ירושלים, אולם רובם לומדים מספרי לימוד שמקורם לא אחר מאשר הרשות הפלסטינית. כאשר מנסים לברר היכן מתחילה ההסתה בחברה הערבית המתגוררת בירושלים, לא ניתן להאשים אם כן רק את הרשתות החברתיות.עוד כותרות ב-nrg:
• תיעוד התקרית בי-ם: מנסה לחטוף נשק רגע לפני שנורה
• הרוג אמריקאי ראשון במערכה נגד דאעש
• כל התכנים הכי מעניינים -בעמוד הפייסבוק שלנו
מדו"ח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת בשנת 2013 עולה כי בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית בהם משתמשים גם תלמידים במזרח ירושלים ישנה הסתה נגד ישראל, הטמעת מסרים על "זכות השיבה", מפות מהן הועלמה מדינת ישראל וקמה מדינת פלסטין והתנגדות מוחלטת לרעיון הציוני. למרות כל הידוע, באין מפריע מאפשרת מדינת ישראל למשרד החינוך של הרשות הפלסטינית לחנך עשרות אלפי תלמידים בעיר ירושלים ובכך מעמיקה עוד יותר את הפער בין התושבים היהודים לערבים ומונעת את השתלבותם בחברה הישראלית.

מנתונים של מנח"י - מנהל חינוך ירושלים הפועל במזרח העיר בוואקום שמשרד החינוך הותיר אחריו, עולה כי במערכת החינוך הרשמית במזרח העיר שמקבלת מימון של 100% ממשרד החינוך לומדים מעל ל-45,250 תלמידים, ובמערכת החינוך המוכר שאינו רשמי המקבלת "רק" 75% מימון ממשרד החינוך לומדים כ-43,000. במערכת החינוך הרשמית לומדים בחלק מבתי הספר מספרי לימוד פלסטיניים שעברו תהליך כלשהו של פיקוח וצנזורה של מנח"י, אולם בשיחה עם nrg ציינו גורמים במערכת החינוך כי מדובר בתהליך הרחוק מלהבטיח שההסתה איננה נכנסת לבית הספר. ואילו במערכת החינוך הלא רשמית לומדים עוד עשרות אלפי תלמידים מספרי הרשות הפלסטינית, שלא עברו אף תהליך בקרה או פיקוח על התכנים.
כאמור בשיחה שערכנו עם מנח"י הובהר כי ספרי הלימוד האלו המועברים לבתי הספר הרשמיים במזרח העיר עוברים תהליך בקרה על ידי צוות של העירייה ותכנים מסיתים מושמטים מהם לפני הדפסה מחודשת והפצתם לתלמידים. אך מנתונים שהוצגו בכנסת עולה כי מנח"י בחלק מהפעמים לא הספיקה להדפיס את ספרי הלימוד המצונזרים, ללא סמלי הרשות הפלסטינית וללא התכנים המסיתים, ולכן הורי התלמידים קנו את הספרים ישירות מהרשות הפלסטינית ללא תהליך הפיקוח הישראלי. כך ממשיכים עשרות אלפי תלמידים לצרוך תכני לימוד מהרשות הפלסטינית בבתי הספר הישראלים תחת אפו של משרד החינוך.
שורש הבעיה נעוץ בשנים שלאחר שחרור מזרח ירושלים, אז ניסתה ממשלת ישראל להחיל את תוכנית הלימוד הישראלית במוסדות החינוך במזרח העיר אולם נתקלה בהתנגדות עזה. לכן למדו במוסדות החינוך האלו תכני לימוד ירדניים ועם הקמת הרשות הפלסטינית עברו ללימוד תכני לימוד פלסטיניים. אולם מדוע גם היום, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו, מדבר על ירושלים מאוחדת וישנם תהליכי אינטגרציה מתקדמים של ערביי מזרח העיר בחברה הישראלית, תכני הלימוד נותרו של הרשות הפלסטינית? מדוע משרד החינוך ומדינת ישראל לא פועלים להחלת תוכנית הלימוד הישראלית בכל בתי הספר המקבלים מימון ואפילו חלקי מכספי המדינה?
לוואקום שנוצר מהיעדר התפקוד של משרד החינוך במזרח ירושלים נכנס מנח"י שמפקח במוסדות החינוך הרשמיים על התכנים הפדגוגיים אך אינו יכול לעשות זאת במוסדות הרשמיים – שנמצאים בפיקוח ומימון מלא של משרד החינוך. יו"ר ועד ההורים הישוביים בירושלים, פז כהן, המעורה בנעשה במוסדות החינוך במזרח העיר, הסביר בשיחה עם nrg כי בפועל משרד החינוך דוחף את מוסדות הלימוד לזרועות הרשות הפלסטינית. זאת משום שבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים המלמדים את התוכנית הפלסטינית מקבלים את התקצוב החסר מהרשות הפלסטינית וספרי לימוד בחינם ואילו במוסדות המוכרים המלמדים את התוכנית הישראלית אין מי שישלים את הפער ממשרד החינוך שממן 75% כאמור ונדרשים לשלם על ספרי לימוד.
"המדינה דוחפת את תלמידי מזרח העיר ללמוד את הלימודים הפלסטיניים כבר שנים. הורים רבים מעוניינים שילדיהם ילמדו בתוכנית הישראלית כדי שיוכלו להשתלב בעתיד במוסדות להשכלה גבוהה אך מבחינה פוליטית יש להם בעיה להיות מזוהים עם ישראל ולכן לא שולחים את ילדיהם לבתי הספר הרשמיים של המדינה", אומר פז. הפער מסביר פז, מתבטא בכך שתלמידים בחינוך הפלסטיני אינם לומדים על דמוקרטיה, שואה, מדינת ישראל בה הם חיים וכן לא לומדים את השפה העברית והמצב הזה לדבריו "הכין את הקרקע לאלימות שהתפרצה בשבועות האחרונים".

"המדינה אומרת שהתוכנית הפלסטינית מסיתה אך לא עושה מספיק מאמצים כדי להחליפה. משרד החינוך מפחד לקבל החלטות והפחד הזה משתק תוכניות. מנח"י נותנים את הנשמה לשפר את המצב במזרח העיר אבל צריך שגם משהו בדרגים העליונים יעבוד כדי שיתאפשר שינוי אמיתי", מסכם פז.
בראיון עם מנהל מנח"י משה (קינלי) טור-פז, הוא מסביר על ההתערבות הגדלה והולכת במזרח העיר בשנים האחרונות של העירייה. "אנחנו נמצאים במזרח העיר הרבה יותר מגורמי ממשלה אחרים. בבתי הספר הרשמיים הנוכחות שלנו היא טובה, מדובר בכ-80 בתי ספר ושם כאשר אנו מצנזרים את ספרי הלימוד זה משמעותי. סקרי הורים שערכנו מראים לנו שהורים רוצים את תכני הלימוד הישראלים ואת המהלך הזה אנו מנסים להוביל בעירייה".
קינלי התייחס לסקר שנערך ע"י מנח"י ממנו עולה כי 40% מההורים לתלמידים במוסדות החינוך במזרח העיר הביעו רצון ללמוד בתוכנית הישראלית ולעזוב את תוכנית הלימודים הפלסטינית - "תאוג'יה". כאשר גם במשרד החינוך אישרו כי ישנו מעבר "שקט" של בתי ספר לתוכנית הלימודים הישראלית, בעיקר בשנתיים האחרונות.
לעומת זאת בבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים, אומר קינלי כי "יכולת הפיקוח והבקרה של העירייה נמוכה יותר ושם היכולת שלנו להעביר את הספרים תהליך בקרה גם כן קטנה יותר. לכן האסטרטגיה היא לחזק את המוכר והרשמי ולתת למוסדות אלו תיעדוף ודרך הצמיחה שלהם ליצור קשר לאוכלוסייה ומשילות במזרח העיר". לדבריו בשנה האחרונה הגיעו במוסדות החינוך במזרח העיר לאיזון בין המוכר שאינו רשמי לרשמי.
"משרד החינוך עד לפני מספר שנים לא השקיע במערכת החינוך במזרח העיר והובלנו את המשרד להגדלת ההשקעה משום שזה צורך לאומי. יש צורך בהחלטה ממשלתית להעביר תקציבים נוספים למזרח העיר כדי לראות עוד פירות. רק לפני שלוש שנים הגדיר זאת ברקת כאג'נדה – ללמד בגרות ישראלית במזרח העיר, להחדיר לימודי עברית, והחינוך הוא שיעשה את השינוי באזור שלנו בטווח הרחוק".
בעיריית ירושלים מסבירים כי "ראש העיר ניר ברקת מוביל בשנים האחרונות מהלך לצמצום פערים בשכונות הערביות בירושלים בכלל תחומי החיים הכולל השקעות חסרות תקדים בהיקפן ותקציבן, זאת לאחר כ-40 שנה של הזנחה מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. בתקופת ברקת נחנכו עד כה מאוד כיתות לימוד חדשות במזרח וכיתות נוספות רבות נמצאות בתכנון וביצוע.
"נקודת המוצא הייתה במשך שנים רבות כי זו עובדה מוגמרת שתושבי מזרח העיר לומדים בתכנית הפלסטינית. רק עם הגעת ראש העיר ברקת, הוחלט להכניס את תכנית הלימודים הישראלית למזרח העיר, הוקם אגף לחינוך ערבי במנח"י, בהובלת לארה מובאריכי, אשר מקדמת ומרחיבה את היקפי התלמידים הלומדים לבגרות בתכנית הישראלית". עוד נמסר כי בנוגע לספרי הלימוד והפיקוח עליהם- "מנהל חינוך ירושלים מבצע מדי שנה בקרה על ספרי הלימודים הנלמדים בבתי הספר הרשמיים הנמצאים באחריות העירונית".
במשרד החינוך סרבו להגיב לכתבה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg