דוח

הדואר קורס? חגיגת השכר של העובדים נמשכת

דו"ח המבקר על דואר ישראל: העובדים זוכים לפיצויי פרישה מוגדלים ושכר הדוורים לא ירד למרות שיש פחות עבודה, אך התלונות ממשיכות להצטבר

אסף גולן | 28/10/2015 16:00
תגיות: דוח המבקר 2015,דואר ישראל,מבקר המדינה
התלונות על התנהלות הדואר ועל הגעה מאוחרת של מכתבים הפכו לשגרה במדינת ישראל. אולם למרות המצב העגום הזה, שנובע בין השאר גם ממצבה הפיננסי הקשה של החברה הממשלתית, נראה כי הנהלת הדואר חיה בעולם אחר וכי עובדי הדואר הבכירים דווקא הרוויחו יפה בדואר. כך לפחות עולה ממצאים חמורים שחושף דו"ח מבקר המדינה ביחס לחברת דואר ישראל.

עוד כותרות ב-nrg:
למרות הנחיית נתניהו: ח"כ גאטס עלה להר הבית
רולינג לפלסטינית: קחי דוגמא מדמבלדור
• כל התכנים הכי מעניינים -­בעמוד הפייסבוק שלנו

ביחס לכך מציין המבקר כי "על פי נתוני הדוח הכספי של החברה לסוף שנת 2013, כללה מצבת כוח האדם שלה כ-6,340 משרות, מחזור המכירות השנתי שלה עמד על כ-1.83 מיליארד ש"ח, והיא הפעילה כ-730 יחידות דואר". עוד הוא מציין כי "חברת הדואר הייתה בעת הביקורת במשבר כספי מתמשך שעלול היה להידרדר עד כדי סכנת קיום ממשית. פתיחת תחומים שונים בשוק הדואר לתחרות וכניסת חברות מתחרות לענף, וכן הירידה ניכרת בשימוש בשירותי הדואר עקב המעבר לחלופות טכנולוגיות, פגעו בהכנסות החברה. נוסף על כך הוצאות השכר של החברה, גדלו בכ-12%".
אריק סולטן
הדואר לא בא היום אריק סולטן

על פי הדוח ההוצאות על השכר בחברה בולעות את רוב תקציבה כאשר הן "מהוות כ-64% מתקציב ההוצאות של החברה. הגידול בעלויות השכר מעמיק את הגירעון השוטף של החברה. הנהלת הדואר וגורמים מקצועיים חוששים שללא יישום של תכנית התייעלות, החברה תגיע לחדלות פירעון".

ביחס להוצאות השכר בדואר קובע המבקר כי נתנו: פיצויי פרישה מוגדלים לעובדים בכירים. "בביקורת עלה כי חרף מצבה הכספי הבעייתי של החברה אישר הדירקטוריון לעובדים בכירים פיצויי פרישה נוספים בשיעורים גבוהים.
 
 צילום: חמד אלמקת
נפוטיזם בדואר ישראל צילום: חמד אלמקת

פיצויים אלה ניתנו גם לעובדים בכירים שעזבו מיזמתם. 76% מהפקידים הבכירים שפרשו בשנים 2013-2008 קיבלו פיצויים מוגדלים נוספים בשיעור שבין 50% ל-100%, החורגים מהקבוע בהסכם שנחתם עמם. 87% מהעובדים הבכירים (13 מ-15) שכיהנו בהנהלה הבכירה קיבלו פיצויים נוספים. 11 מהם קיבלו פיצויים נוספים בשיעור של 100% או קרוב לכך".

בעייה נוספת נרשמה "ביישום כללי האירוח במסעדות בידי מורשים מטעם החברה: בשנים 2013-2011 לא פירט מנכ"ל החברה לשעבר את הוצאותיו במסעדות על חשבון החברה על גבי החשבוניות שהעביר לאגף הכספים. כמו כן הוא לא חתם על החשבוניות ואף לא צירף להן מזכר הכולל את פרטי האירוח".
 
nrg ניוזלטר דיוור יומי

חגיגת השכר נמשכה גם בנוגע לעובדים הפשוטים ולפי המבקר "למרות הירידה הניכרת בכמות של דברי הדואר המחולקים בעשור האחרון, לא עדכנה החברה את התקן של הזמנים הקצובים, שהוא זמן העבודה המשוער של הדוורים. הדוורים ממשיכים לקבל שכר לפי שעות עבודה המחושבות לכמויות דואר גדולות יותר מאלו הקיימות בפועל. הדוורים מקבלים גם תשלום עבור שעות נוספות לפי מכסת שעות קבועה גם אם לא עבדו בהן".
מכרזים ללא מתמודדים וקרובי משפחה רבים

בחברת הדואר גם פשתה תופעה של עובדים רבים להם קרובי משפחה בחברה. לפי המבקר: "נכון למועד הביקורת לכ-14% מהעובדים היו קרובי משפחה בחברה, וליותר מרבע מחברי הוועד היו קרובי משפחה בחברה. בדיקת העסקת קרובי המשפחה של 177 חברי ועד העובדים שכיהנו בפברואר 2014 העלתה של-47 (26.6%) מהם היו קרובי משפחה בחברה. ל-24 (5.8%) מ-415 עובדי הקבלן נמצאו קרובי משפחה המועסקים בחברה".

ממצא נוסף קשור גם לתיעוד לקוי של ההשתתפות במכרזי החברה על פי המבקר: "בעת הביקורת לא היו בחברה תיקים מסודרים ובהם מלוא החומר הקשור לכל מכרז ומכרז". בנוסף לכך "בבדיקת המכרזים נמצא כי ליותר ממחצית המכרזים הפנימיים בחברה ניגש מועמד אחד בלבד, וב-75% ממכרזים אלו התמודדו לא יותר משני מועמדים".

הדואר לא בא היום

בדו"ח הנוכחי לא מתאפק המבקר גם להזכיר עד כמה גרוע כיום מצבה של חברת הדואר. לדבריו "יצוין כי לפי הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור, בשנת 2014 נכללה חברת הדואר בין הגופים שהתקבלו עליהם מאה תלונות ויותר, ובעניינה התקבלו בנציבות 337 תלונות. מרבית התלונות עניינן אבדן דברי דואר, סדרי החלוקה, עיכובים ותקלות במסירת דברי דואר. חברת הדואר הייתה גם בין הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהממוצע: מבין כלל התלונות על החברה 91 תלונות הגיעו לידי הכרעה, ו-50 (כ-55%) נמצאו מוצדקות".

ממצא נוסף קשור גם לתיעוד לקוי של ההשתתפות במכרזי החברה על פי המבקר: "בעת הביקורת לא היו בחברה תיקים מסודרים ובהם מלוא החומר הקשור לכל מכרז ומכרז". בנוסף לכך "בבדיקת המכרזים נמצא כי ליותר ממחצית המכרזים הפנימיים בחברה ניגש מועמד אחד בלבד, וב-75% ממכרזים אלו התמודדו לא יותר משני מועמדים".

בדו"ח הנוכחי לא מתאפק המבקר גם להזכיר עד כמה גרוע כיום מצבה של חברת הדואר. לדבריו "יצוין כי לפי הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור, בשנת 2014 נכללה חברת הדואר בין הגופים שהתקבלו עליהם מאה תלונות ויותר, ובעניינה התקבלו בנציבות 337 תלונות.

מרבית התלונות עניינן אבדן דברי דואר, סדרי החלוקה, עיכובים ותקלות במסירת דברי דואר. חברת הדואר הייתה גם בין הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם היה גדול מהממוצע: מבין כלל התלונות על החברה 91 תלונות הגיעו לידי הכרעה, ו-50 (כ-55%) נמצאו מוצדקות".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...