הישרדות

העיוות המוסרי והכלכלי בהזנחת מוקדי הסיכון

מספר ההרוגים בדרכים עלה באופן דרסטי, אך בכירי הממשל לא ראו לנכון להתייחס לנושא עם פתיחת מושב החורף. 18 מיליארד ש"ח יוקדשו לפיתוח תשתיות התחבורה, אך תקציב הטיפול במוקדי הסיכון מוזנח. האם אפשר לנבא עלייה במספר ההרוגים גם בשנה הבאה?

שמואל אבואב | 29/10/2015 15:00
מושב החורף של הכנסת הנוכחית יצא לדרך לאחרונה נוכח המצב הביטחוני, הטרור ושלל הבעיות שאיתם נאלצת מדינת ישראל להתמודד. בנאומי הפתיחה לא התייחסו בכירי הממשל לעליה הגדולה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, זו השנה השלישית ברציפות, כאילו מדובר בגורל משמים שאיננו קשור לממשלה הנוכחית. האמנם לא קשור?
nrg ניוזלטר דיוור יומי

עוד כותרות ב-nrg:
האם הפעם עם ישראל ילמד את הלקח?
נאנסת? האוניברסיטה תסתום לך את הפה
אביבית בר זוהר מתמנגלת עם ג'סטין ביבר
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מסמך שהוגש לאחרונה ולעדת הכלכלה של הכנסת, המתאר את תקציב משרד התחבורה לשנת 2014, מתאר תמונה מהממת: המדינה רואה לנכון להוציא כ-18 מיליארד שקלים על פיתוח תשתיות תחבורה, אבל לא מוצאת 200 מיליון שקלים, (כאחוז אחד בלבד מתקציב הפיתוח!) להשלמת תקציב הטיפול במוקדי הסיכון, שהם הצמתים וקטעי הכביש מוזנחי תשתיות הבטיחות, הגובים את מרב הקורבנות. זהו סדר העדיפויות הלאומי, סדר עדיפויות מעוות ומנוגד לכל היגיון – כלכלי ומערכתי, וגם מוסרי וערכי.
צילום: אור ירוק
לצד המשך הקיצוצים בתקציב הבטיחות, חזרו מספרי ההרוגים בתאונות לעלות. שמואל אבואב צילום: אור ירוק
ראוי להדגיש: תנופת פיתוח התשתיות היא צעד מבורך בכיוון הנכון, שתועלותיו לא רק בצד חיבור הפריפריה למרכז וקיצור זמני הנסיעה בדרכי ישראל, אלא גם, בעקיפין, ביצירת תשתיות תחבורה חדישות יותר ומכך גם בטיחותיות יותר.

אבל מה ההיגיון בהשקעת משאבים כה אדירה בפיתוח התשתית, אם במקביל להשקעה זו חותכת הממשלה את תקציב הטיפול במוקדי הסיכון, שככל שהוא זעום עד להצחיק, הוא יעיל עד מאד במניעת תאונות ונפגעים?

בשנים שבהן העבירה הממשלה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כמעט את מלוא התקציב שקובע החוק, היו התוצאות בהתאם. מ-500 הרוגים בשנה לפני כעשור, ירדנו ל-300 הרוגים בשנה לפני כשנתיים. מאז, לצד המשך הקיצוצים בתקציב הבטיחות, חזרו מספרי ההרוגים בתאונות לעלות, בניגוד מוחלט לכל מדינות המערב, בהן נשמרת בשנים האחרונות מגמה קבועה של הפחתה בתאונות ובנפגעים. אל היעד שקבעה לעצמה הממשלה – ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנה, שתמקם את ישראל במקומה הראוי בין חמש המדינות הבטוחות בעולם, אנחנו לא מתקרבים אלא מתרחקים.

מה המשמעות של קיצוץ 200 מיליון שקלים מתוך כ-400 מיליון שקלים שאמורים להיות מועברים לטיפול נקודתי במוקדי הסיכון?

לפי מחקר שערכה חברת מע"צ, תוספת 200 מיליון השקלים שקוצצו מהתקציב, עשויה להוריד בחצי את מספר התאונות ובלמעלה משליש את מספר הנפגעים באותם קטעי דרך אדומים. למעשה, מצביעים הנתונים על כך שהחזרת התקציב תמנע את מותם של 55 אזרחים בשנה.

יוצא אפוא, שלבד מהעיוות המוסרי, שבהעדפת איכות החיים, באמצעות הקמת מסילות ומחלפים שיפחיתו עומסי תנועה, על פני הצלת חיים, באמצעות הפניית התקציב לטיפול במוקדי הסיכון, זועק לשמיים גם העיוות הכלכלי: ריבוי הפצועים וההרוגים בדרכים, לבד מהסבל ועוגמת הנפש הנלוות בכך לנפגע, למשפחתו ולסביבתו הקרובה, עולה למשק למעלה מעשרה מיליארד שקלים מידי שנה.

בואו לשנות את תרבות הנהיגה בישראל

ולכן אין מנוס מהסטת אחוז אחד מתקציב פיתוח התשתיות, חזרה לייעודו המקורי בטיפול במוקדי הסיכון. אם כך יעשה, פיתוח התשתיות יעמוד בזה. אם לא, ספק אם יעמדו בזה נפגעי התאונות שיכולות היו להימנע ומשפחותיהם.

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...