מביך לגלות עד כמה שפיר מזלזלת בבוחרים שלה
יש פער עצום בין התהודה שלה זכתה שפיר בעקבות "הניצחון" שלה לבין מהות השינויים שהשיגה. במובן הזה, שפיר בעיקר הוכיחה שהיא לא פחות פוליטיקאית ישנה ומשופשפת משאר הפוליטיקאים הישנים. זו רק הטכנולוגיה שהתחדשה
"הלחץ שהפעלנו עבד" אמרה סתיו שפיר בקולה הצרוד לאחר 13 שעות הפיליבסטר שהובילה יומיים קודם לכן בוועדת הכספים. את מחאות חברי הקואליציה שטענו שאת ה"הישג" המדובר היה ניתן להשיג כבר בשלישי בבוקר אם רק הייתה טורחת להגיד מה היא בכלל רוצה, ביטלה שפיר בחיוך מזלזל ויודע כל. את הכותרות שלה והתמונות לעיתון היא הרי כבר השיגה. אז מי צדק? האם שפיר הצעירה והנמרצת הצילה את מדינת ישראל מעריצות שלטונית טוטאלית? הייתי רוצה להגיד שהאמת היא איפשהו באמצע. אבל היא לא.לעוד ידיעות בערוץ המדע של nrg:
- לפלסטינים מכופפים את החוק, ללוחם צה"ל לא
- הפרקליטים מציגים: נציבות ביקורת ללא ביקורת
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
למי שכבר שכח שפיר טענה בשבוע שעבר מעל כל במה אפשרית, כולל פייסבוק לייב, שהצעת החוק שבאה לאפשר תקציב דו שנתי מובילה לכך ש"מהשנה הבאה ראש הממשלה ושר האוצר יוכלו לשנות את תקציב המדינה מתחילתו עד סופו ככל העולה על רוחם בלי שיצטרכו לבקש את אישור הכנסת או ועדת הכספים. כלומר, בלי שאנחנו – הנציגים שלכם בכנסת – נוכל לדעת או להתווכח על מה שעושים בכספי המסים של כולנו".

שפיר הגדילה לעשות ומעבר לדרישת הפיקוח הלגיטימית לכאורה ותכף נתייחס לכך, דרשה גם שקיפות מלאה בפוסט מלא פאתוס שזכה שזכה ל-3000 לייקים ו-250 שיתופים: "אני מזמינה את חבריי לאופוזיציה להגיע עכשיו לוועדה ולהילחם איתנו בניסיון של הממשלה להסתיר מכם את מה שהיא עושה עם הכסף של כולנו. אם הם כל כך מרוצים מהתקציב - שיציגו בדיוק כמה כסף יגיע לפריפריה. כמה יגיע לדיור ציבורי. מה יושקע במלחמה בעוני. קדימה, אין במה להתבייש. או שיש?"
אז למה באמת הממשלה מסתירה מוועדת הכספים כמה כסף מגיע לפריפריה? קודם כל הדרישה העמומה הזו די מופרכת, הרי לפריפריה מגיעים תקציבי חינוך, ביטחון ובריאות כמו לכל מקום אחר בארץ, לכו תגדירו מה זו בדיוק פריפריה, ואחר כך עוד תפרידו כמה כסף עודף ניתן להם בזכות היותה פריפריה וכמה כסף סתם כי יש שם ילדים שמגיע להם לקבל חינוך (מזכיר מכיוון הפוך את הטענות על "מחיר" ההתנחלויות שכולל את כל מה שהאזרחים שגרים שם היו מקבלים גם אם היו גרים בתוך הקו הירוק).
אבל חשוב מכך, גם אם היה ניתן להביא את המידע המבוקש, השקעה בדיור ציבורי למשל הוא נתון שדי קל לבדוק, יש סיבה פשוטה מאוד למה הנתונים הללו לא נידונו בשבוע שעבר.
הסיבה כל כך פשוטה שמביך לגלות עד כמה שפיר מזלזלת באינטיליגנציה של חברי הפייסבוק שלה. העניין הוא, אתם מבינים, שוועדת הכספים לא הצביעה בשבוע שעבר על התקציב הדו-שנתי עצמו, אלא רק על עצם השינוי לתקציב דו-שנתי והאופן שבו ניתן יהיה לפקח ולוודא שתחזיות שגויות לא יובילו לגירעון גדול מידי בתקציב הבא. במילים אחרות, הדיון לא היה על חלוקת העוגה, אלא על ההחלטה לחגוג יום הולדת פעם בשנתיים.
רק עוד שבועיים, הממשלה תאשר את התקציב עצמו, ואחר כך הוא יגיע לאישור הכנסת, יחולק בין הוועדות השונות ובמשך בערך חודשיים יקיימו דיונים, ישנו סעיפים, יוסיפו, יבטלו עד שבסוף חודש דצמבר, יתקיים ליל התקציב המפורסם בכנסת, ושנת הכספים החדשה תוכל לצאת לדרך.

עכשיו, אחרי שניקינו את המדף מכל הסיסמאות והזעם הקדוש אפשר להתפנות לשאלת הפיקוח ואיך בדיוק גאלה אותנו שפיר ממצב בו הממשלה עושה "מה שבא לה" בתקציב, למצב שבו הכול עובר ביקורת הדוקה של וועדת הכספים. זה קצת מורכב אז תחזיקו חזק.
מעיון בנוסח הצעת החוק הממשלתית המשמימה עולה כי עיקר המחלוקת הייתה מה בדיוק קורה בנקודת היציאה - הנקודה במעבר משנת 2017 לשנת 2018 שבה אמורים לוודא שחלום הבלהות מהתקציב הדו שנתי המלא של שנת 2011-2012 (היחיד שבוצע אי פעם במדינת ישראל) - לא חוזר על עצמו.
באותה שנה התבדו כל תחזיות ההכנסות וההוצאות ונוצר גירעון של עשרות מיליארדים. לאור הטראומה, ביקשו באוצר לאשר מראש את האפשרות להכין תכנית מאזנת, כלומר קביעת חוקים ותקנות (סוג של חוק הסדרים קטן) וכן רזרבות בסך 10 מיליארד ש"ח שבהם יוכלו להשתמש במידה ותהיה סטייה משמעותית בתקציב. 3.5 מיליארד שקלים שבהם יוכלו להשתמש לכיסוי הגירעון באישור וועדת הכספים. וכן קיצוץ של 1% מתקציב המדינה (כ-3.9 מיליארד שקלים) ו- 2.5 מיליארד שקלים ברזרבות אותם ניתן יהיה להפעיל באופן אוטומטי לאחר החלטת ממשלה.
אוקיי, לכאורה יש כאן שינוי בסדר גודל של שישה מיליארד שקלים ללא כל פיקוח של הכנסת. זה לא שראש הממשלה ושר האוצר עושים מה שהם רוצים, אבל בהחלט מדובר בסכום לא מבוטל. אבל כאן מגיעה הנקודה המעניינת. כי מי שבוחן את הצעת החוק שהונחה על שולחן הוועדה ביום שלישי בבוקר, עוד לפני שהתחילו 13 שעות תהילת הפיליבסטר של שפיר, רואה שכלולים בו כבר תיקונים רבים לפיהם למשל נדרשת התייעצות עם וועדת הכספים לגבי התוכנית המאזנת וחשוב מכך, צריך את אישור וועדת הכספים כדי לבצע את הקיצוץ של ה-1%.
נכון, לא מדובר בתיקונים סופיים והיה צורך במשא ומתן מול פקידי האוצר, שהסכימו בסופו של אותו יום שיהיה צורך באישור ועדת הכספים רק במידה והקיצוץ של ה-1% לא יהיה רוחבי. אבל בסופו של דבר הצהרת הכוונות משלישי בבוקר של וועדת הכספים (או לפחות של היו"ר גפני והייעוץ המשפטי שלה) הייתה בדיוק ה"הישג" העיקרי בו התהדרה שפיר יומיים לאחר מכן.
נכון, היו גם שינויים מינוריים נוספים, נקבע למשל, בצורה יותר מפורשת שהוועדה תצטרך לאשר לא רק את עצם הקיצוץ במשרד זה או אחר, אלא גם באיזה תכנית בדיוק נערך הקיצוץ. ונכון, גפני טען שהרוח הגבית של שפיר סייעה לו במשא ומתן מול האוצר. אבל קודם כל, ייתכן והשינויים הקטנים היו מתקבלים הרבה קודם לכן. צריך לזכור שיותר משמדובר באינטרס של חברי הכנסת והציבור שוועדת הכספים תישאר עם כוח והשפעה, מדובר באינטרס של גפני.
דבר שני, יש פער עצום בין התהודה שלה זכתה שפיר בעקבות "הניצחון" שלה לבין מהות השינויים שהשיגה. במובן הזה, שפיר בעיקר הוכיחה שהיא לא פחות פוליטיקאית ישנה ומשופשפת משאר הפוליטיקאים הישנים, זו רק הטכנלוגיה שהתחדשה.