משרד התחבורה משאיר את ישראל מאחור
טוב שמשרד התחבורה פותח במיזם חילוץ חינמי לכלי רכב שנתקעו בשוליים, אבל מה עם חילוץ התחבורה הציבורית ממצבה המפגר?
מי מאיתנו לא נוסע בכבישי ישראל ורואה מדי פעם בצדי הדרך נהגים תקועים עם רכבם. מידת הרחמים שאנו חשים כלפיהם נקבעת לפי מזג האוויר, עד כמה קר, חם או גשום; מספר היושבים ברכב התקוע; מידת חוסר האונים המשתקפת בפניו של הנהג; מספר השניות שלוקח לנו לחלוף על פניו; וגם מיקום הרכב התקוע. יש הבדל בין נהג שנתקע בכביש צדדי וקטן ומי שנתקע על כביש מהיר. בין נהג שנתקע ממש באמצע הכביש לנהג שנתקע בשוליים. ויש גם הבדל בין סוגי השוליים.לעוד טורים בערוץ הדעות של nrg:
- הציבור משלם על אינפלציית ניגוד העניינים
- מתלהמים תנוחו, למה מלך זילברשלג מטריף אתכם?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
תרחיש מעורר רחמים במיוחד הוא כנראה להיתקע בגשם שוטף בעליות לירושלים. זה קרה לי, לפני כמה שנים. הרכב נעצר, ביום גשום מאוד, לפני שורש. התקשרתי לגרר, הדלקתי את אורות החירום המהבהבים, השארתי את מפתחות הרכב מתחת לשטיח לשימוש הגרר, וניסיתי לעצור טרמפים כדי לצאת משם. נהג נחמד מאבו-גוש עצר, ולקח אותי לתחנת אוטובוס. כפינאלה לאירוע, קיבלתי בהמשך קנס על הפרעה לתחבורה.

''כצרכנים, נתחיל לצרוך יותר נסיעות בתחבורה ציבורית כשהיא תהיה גם נוחה וגם מהירה יותר מרכב פרטי''.
צילום: ראובן קסטרו
השבוע התוודעתי ליוזמה החדשה של משרד התחבורה ושל חברת נתיבי ישראל: מיזם חילוץ חינמי לכלי רכב תקועים בצדי הדרך. המיזם יצא לדרך עוד בינואר, אולם רק לאחרונה נבחר מפעיל שיפעיל כפיילוט ראשוני עשר ניידות חילוץ ברחבי הארץ. ממשרד התחבורה נמסר כי ניידות החילוץ תתחלנה לפעול בשבועות הקרובים. מטרת המיזם, מבחינת המשרד, היא כפולה: מתן מענה לבטיחותם של נהגים תקועים, והטבת השירות לציבור הנהגים.
אין ספק שמדובר במיזם חשוב מאוד, שמצטרף לשירות שמעניק כבר ארגון החסד 'ידידים', גוף המונה כאלף מתנדבים הפרושים ברחבי הארץ ונותנים מענה לנהגים תקועים שזקוקים לעזרה. לאחרונה נחשפנו ללא מעט מקרים מצערים שבהם נהגים נפגעו בעת שעצרו בשולי הכביש. חשוב שעזרה לנהגים כאלה תגיע כמה שיותר מהר, ושנהג לא יפעיל שיקולי עלות בדרכו להיחלץ מהשוליים.
מיזם נוסף של שר התחבורה שיצא לאחרונה לדרך הוא הסמכת פקחים עירוניים ברשויות המקומיות להגיב על עברות תנועה בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים). רשויות אחדות הצטרפו כבר ליוזמה, שתיטיב עם נוסעי התחבורה הציבורית. כספי הקנסות, אגב, מיועדים לרשות עצמה.
אם משרד התחבורה רוצה להמשיך ולהיטיב עם נוסעי הארץ ולשפר את רמת הבטיחות והשירות, הוא צריך להשקיע בפיתוח התחבורה הציבורית בארץ ולשנות את סדרי העדיפות של ההשקעות הכספיות: להשקיע פחות בכבישים ויותר בתחבורה ציבורית. השקעה בסלילת כבישים ומחלפים זה טוב ונחמד, אבל היא משרתת את כלי הרכב הפרטיים בעיקר.
ב-2015 הוציאה הממשלה על פיתוח רשת הכבישים כ-6 מיליארד שקל. על תחבורה ציבורית היא הוציאה 3 מיליארד שקל בלבד. לפי מומחי תחבורה, השימוש ברכב פרטי הוא אחת הבעיות העיקריות שהעולם יצטרך להתמודד איתן בעשור הקרוב. בישראל, זמן הנסיעה ברכב פרטי עומד לעלות ב-60 דקות ליום.
למי שיוצא לעבודה בבוקר חשובים שני פרמטרים: נוחות הגעה וזמן הגעה. בשני הפרמטרים יש כיום יתרון בולט לרכב הפרטי. התחבורה הציבורית אינה מהירה. האוטובוסים מרבים לאחר, לא עומדים בלוחות זמנים, ההגעה אל תחנות הרכבת, הממוקמות בפאתי הערים, כרוכה גם היא באובדן זמן, האוטובוסים תקועים בפקקים בדיוק כמו המכוניות ומסלוליהם ארוכים ומייגעים.
התחבורה הציבורית גם אינה נוחה: האוטובוסים וקרונות הרכבת רועשים ודחוסים, ובחלק מהנסיעות הנוסעים נאלצים לעמוד. אנחנו, כצרכנים, נתחיל לצרוך יותר נסיעות בתחבורה ציבורית כשהיא תהיה גם נוחה וגם מהירה יותר מרכב פרטי.
משרד התחבורה, ספקו לנו שירותי חילוץ, תגברו את אכיפה בנת"צים – אבל גם הציעו לנו תחבורה ציבורית נוחה יותר, מהירה יותר, ובעיקר בטוחה יותר. העולם הולך לכיוון זה. הלסינקי, רומא ומדריד הן רק חלק מהערים שהבינו זאת. אין סיבה שנפגר אחריהן.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg