מצמצמים פערים: איך נשנה את מערכת החינוך?
אל תפנו את הילדים לחינוך מקצועי, התייחסו ביתר שאת לדחויים ולמוחרמים, ועוררו את הסקרנות והשאפתנות של תלמידיכם. הורים ומורים, קבלו את עשרת ההצעות שלי למערכת חינוך טובה יותר
1.בטלו את החינוך המקצועי. בנוסף, חפשו פתרונות יותר הגיוניים לילדים, שמתקשים להשתלב במערכת כמו שהיא. זה שילד לא מצליח ללמוד היסטוריה, לא אומר שצריכים להחליט בשבילו בגיל 13 שהוא מיועד להיות פועל כפיים. כמו שאת הילדים שלכם לא הייתם שולחים ללמוד במגמת מסגרות, ספרות או טבחות (למרות שעושים במקצועות האלה כסף טוב), אל תשלחו ילדים של אחרים ללימודים כאלה. אגב, גם את משה כחלון שלחו לחינוך מקצועי בשל "אי התאמה". היום הוא בוגר הרווארד ושר האוצר.עוד כותרות ב-nrg:
- הנגבי קרא להקמת ממשלת אחדות עם המחנה הציוני
- אדלשטיין נגד חוק ההסדרים: "פגיעה בכנסת"
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

בטלו את החינוך המקצועי. שר האוצר כחלון
צילום: יהושע יוסף
2. שלבו את תכני ועדת ארז ביטון. אל תפחדו מההיסטריה שנוצרה סביב הדו״ח. שילוב אמיתי ומלא שלו יצור תיקון היסטורי, לא פחות.
3. שאפו לשיוויון בתקציב שמקבל ילד מהמרכז וילד מהפריפריה. הפערים האדירים בין מדינת הפריפריה ומדינת המרכז נוצרים קודם כל דרך החינוך. אזרו אומץ והשוו את ההשקעה בילד מבת ים לילד מרעננה, שכרגע נמצאים בשני צידי המתרס. לא הגיוני שהדין של ילד נגזר לפי העיר שבה הוא נולד.
4. עוררו את סקרנות הילדים. מורים, תהיו כמו הספרן מבית הספר שלי, שהיה קורא מיוזמתו החופשית ספרי עיון. כשיום אחד שאלתי אותו מה הוא קורא, הוא פיתח איתי שיחה על נושא הספר, שהפכה לעוד ועוד שיחות שאני זוכר עד היום. פרט לספרן, כל המורים בבית הספר שידרו שהם מלמדים נושא שמשעמם אותם בדיוק כמו שהוא משעמם את התלמידים. את מה שהם לימדו אני לא זוכר, אבל אני כן זוכר שהם שנאו את זה.

הגיע הזמן שהילדים יבינו את השירים של אום כולתום. אום כולתום שרה
5. חוקקו חובת לימוד ערבית מכיתה א׳. הגיע הזמן שהילדים שלנו ידעו לקרוא חדשות בערבית, יבינו את השירים של אום כולתום וידעו לדבר עם השכנים שלהם. אולי אחר כך הם ילמדו את ההורים שלהם שאנחנו במזרח התיכון ולא באירופה כרגע.
6. שימו לב לתלמידים הדחויים והמוחרמים. תלמיד יכול לקבל 90 בכל מבחן - זה עדיין לא אומר שבית הספר הוא לא גיהנום בשבילו. נסו לזהות אותם, יושבים בצד הכיתה בשקט, מבודדים מהשאר, עם אוזניות על האוזניים ופרצוף תשעה באב. חזקו אותם, הם זקוקים לכם.
7. עודדו את הילדים להיות מעורבים. מעורבים במה שקורה בשיעור, במה שקורה בכיתה, במה שקורה בבית ספר, במה שקורה בשכונה. אל תהיו כמו המורה לאזרחות שנזף בי באסיפת ההורים - ״הוא מפריע לי, הוא שואל יותר מדי שאלות ומעורר ויכוחים״. נערים מעורבים הופכים לאזרחים שאכפת להם ולאנשים עם חיים מעניינים יותר.

אל תהיו כמו המורה לאנגלית, שאמר לי שאני לא מספיק טוב לחמש יחידות. השר נפתלי בנט
צילום: יוסי זליגר
8. עודדו את התלמידים לשאוף גבוה. אל תהיו כמו המורה לביולוגיה ששכנעה אותי לעזוב את המגמה, או כמו המורה לאנגלית שאמר לי שאני לא מספיק טוב לחמש יחידות. חלק מהתלמידים ירצו להוכיח למורים שהם טעו, אבל הרוב פשוט יפנימו את המסר שיותר קל לשאוף נמוך, וזה ילווה אותם בכל מקום לשארית החיים שלהם.
9. תלמידים עם לקויות למידה הם המבחן של המערכת. כבר מזמן הבנו שבתי הספר הרגילים לא מתאימים להרבה מאוד תלמידים. ילדים עם לקויות למידה הם המבחן הכי חשוב של המערכת, שכרגע מקבלת ציון נכשל. ילד עם לקויות למידה שלא מטופל כראוי מאבד מהר מאוד את הדימוי העצמי והופך לנער בסיכון. ואם הוא ממשפחה חלשה, הדרך לעבריינות, בתי כלא וחיים של תלות היא קצרה. כל זה יכול להימנע עם טיפול מושקע, נכון וצמוד בשלבים מוקדמים. ואל תגידו לי ״אין תקציב״ - כי דמי אבטלה ובתי כלא זה הרבה יותר יקר.
10. עודדו יצירתיות. עם כל הכבוד לשיטה של לימוד בעל פה, הקאת החומר במבחנים ושיכחה שלו יומיים אחרי, יש עוד דברים שכדאי ללמוד. אם הייתי שר החינוך, במערכת השעות של כל תלמיד בישראל לצד חשבון ואנגלית היו גם מקצועות כמו נגינה, כתיבה או פיתוח סטארט אפים - או כל דבר אחר שיכול לגרות את האזורים במוח שמבדילים אותנו מקופים או תוכים.
- לסיום, תנו לילדים לחלום. את הבגרויות כל בחור צעיר יוכל לשפר בתוך שנה מחייו. אבל מערכת חינוך טובה באמת היא כזאת שיוצאים ממנה ילדים חולמים. ילדים מסוקרנים. ילדים עם דימוי עצמי גבוה, שיכולים לבחור את דרכם בחיים מבין כמה וכמה אפשרויות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg