נגד טראמפ: ערי ארה"ב מתאגדות לרכוש צי רכב חשמלי
יצרני הרכב האמריקניים קיבלו משלושים ערים בקשה להציע מחיר ודרכי אספקה של 114 אלף ניידות, משאיות זבל, כבאיות ומכוניות לניקוי רחובות - כולן בהנעה נטולת דלקים
עשרות ערים אמריקניות מבקשות לרכוש מכוניות ומשאיות בהנעה חשמלית בסכום של 10 מיליארד דולרים כדי להוכיח ליצרני הרכב הסקפטיים שיש ביקוש לרכב מזהם פחות. זאת בזמן שהנשיא דונלד טראמפ מבקש לבחון מחדש את תקני הזיהום שהתקבלו בניגוד לעמדת התעשייה.שלושים הערים, ובהן ניו־יורק ושיקגו, פנו יחד ליצרני רכב בבקשה לבחון את האפשרות והמחיר של אספקת צי של 114 אלף כלי רכב חשמליים, ובהם ניידות משטרה, מנקי רחובות ומשאיות אשפה, כך לדברי ראש העיר הדמוקרטי של לוס־אנג'לס אריק גרסטי, שמרכז את המאמץ. הצי שווה ערך ל־72 אחוזים מסך מכירות הרכב החשמלי בארה"ב בשנה שעברה. "הערים ימשיכו להוביל את המאבק בשינוי האקלים", מסר בדוא"ל מאט פטרסן, מנהל הקיימות בעיריית לוס־אנג'לס.

ניידת משטרה מונעת בחשמל
צילום: EPA
היוזמה עדיין בשלביה הראשונים, והערים טרם הזמינו אפילו מכונית אחת מה־114 אלף. עם זאת, הערים החברות בקבוצה עשו את הצעד הראשון לקראת תהליך התמחרות, כשהזמינו את היצרנים לשרטט תוכניות לאספקת כלי הרכב הללו. בנוסף, כמה מהערים ביקשו לברר על אפשרות אספקה של כלי רכב שאינם קיימים עדיין, כמו כבאיות ומשאיות כבדות המונעות בהנעה חשמלית.
היוזמה יכולה להניע את השוק, לדברי קולין מקראצ'ר, אנליסט ב'בלומברג'. הזמנה מאוחדת של כלי רכב חשמליים רבים כל כך יכולה לזרז מאוד את שוק הרכב החשמלי בארה"ב, שמכר 160 אלף מכוניות ב־2016. אף שהיוזמה תימשך ודאי על פני כמה שנים, היא תעניק ליצרני הרכב ביקוש יציב למרות שינויים צפויים במדיניות הפדרלית ובמחירי הדלקים.
"אני לא רוצה להמעיט בחשיבות של זה", אמר מקראצ'ר. "ודאות היא מה שיצרני הרכב רוצים כשהם משקיעים בהנעה חשמלית, בין אם לרכב פרטי ובין אם לרכב מסחרי".

יכול להניע את השוק. רכב חשמלי בכיכר רבין
צילום: אלי דסה
ראשי הערים, רובם דמוקרטים, מעוניינים להראות שהביקוש לכלי רכב מעוטי פליטות הוא גדול. "אם תבנו את זה, נקנה את זה", אמר כריס באסט, יועץ המדיניות לתחבורה ולאקלים של עיריית סיאטל.
יצרני הרכב השקיעו רבות בקיצוץ הפליטות המזהמות. בשנה שעברה הוצעו בשוק 95 דגמים שונים של מכוניות היברידיות או חשמליות, לדברי וייד ניוטון, דובר 'ברית יצרני הרכב', אגודת הסחר של החברות. ובכל זאת, האמריקנים מעדיפים כלי רכב מונעים בדלק. "כלי הרכב החשמליים שנמכרו, כולם יחד, הם פחות ממספר המכוניות שנמכרות מדגם יחיד של טנדר", אמר ניוטון.

מבקש לבחון מחדש את התקנות. דונלד טראמפ.
צילום: EPA
לוס־אנג'לס יזמה את הזמנת המכוניות החשמליות לקראת ועידת האקלים בפריז ב־2015. הפנייה הראשונה ליצרני הרכב יצאה בראשית השנה הנוכחית, בתחילה עם בקשה לבחון אספקה של 24 כלי רכב בשביל עיריות לוס־אנג'לס, סן־פרנסיסקו, פורטלנד וסיאטל. 26 ערים אחרות הצטרפו מאז, ובהן בוסטון, דנבר, קנזס־סיטי ויוסטון. כארבעים יצרני מכוניות, משאיות, אוטובוסים ועוד הגיבו לפנייה עד כה.
"עכשיו יותר מתמיד, יש צורך בהנהגה עירונית בתחום האקלים", אמר דניאל צרילי, מנהל מדיניות האקלים הבכיר של עיריית ניו־יורק. "אנחנו ממש רוצים לשלוח את המסר שיש שוק לרכב חשמלי - ולא משנה מה קורה בוושינגטון הבירה".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg