אפליה בישיבות התיכוניות: קיימו "מבחני קבלה" לא חוקיים

תלמיד כיתה ו' שניסה להתקבל לשלוש ישיבות תיכוניות "נפל" במבחן הקבלה, לטענתו - מאחר שאחיו חילוני. משרד החינוך בתשובה לבית המשפט שדן בסוגיה: "ככלל, אין לבצע בחינות כניסה ומיון לתלמידים המתגוררים באזור רישום רלוונטי"

נטעאל בנדל | 9/5/2017 16:38
תגיות: בארץ,חינוך,ישיבות תיכוניות,אפליה
תלמיד כיתה ו' מגבעת שמואל ניגש להתקבל למספר ישיבות תיכוניות בסביבה אולם לאחר תחקור אודות הרקע הדתי של משפחתו, שלוש הישיבות - גבעת שמואל, נחלים ובר אילן - סירבו לקבלו מהסיבה ש"אחיו חילוני". אביו של הילד פנה לקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה ויחד עם האגודה לזכויות האזרח עתרו נגד משרד החינוך והישיבות. לאחר הגשת העתירה הודיע משרד החינוך כי הישיבות פעלו בניגוד לחוק, והכריח את ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל לקבל את התלמיד לשנת הלימודים הבאה.

כשתלמיד כיתה ו' בגבעת שמואל רצה להתקבל ללימודים במוסדות הלימוד ישיבת גבעת שמואל, ישיבת נחלים וישיבת אמית בר אילן, הוא לא ציפה לתחקיר שעבר. על פי העתירה, התלמיד ניגש להתקבל לישיבת גבעת שמואל אלה ששם נדרש לחתום על טופס ויתור סודיות ולהעביר לישיבה אבחונים פסיכולוגיים שעבר. בראיון האישי נשאל על ידי ראש הישיבה אודות משפחות ואורח חייו של אחיו ולא נגע בתלמיד עצמו. "האם אתם דתיים בבית ואיך אתה יודע שאתם דתיים?" שאל ראש הישיבה, עוד שאל ראש הישיבה היכן לומד אחיו הגדול של התלמיד אלא שזה לא ידע לענות. ראש הישיבה הקשה "אתה בטוח שאתה לא יודע היכן אחיך לומד? תחשוב עוד קצת".
 
צילום: יוסף זילברברג, ישיבת נחלים
תלמידי ישיבת נחלים צילום: יוסף זילברברג, ישיבת נחלים

לאחר הריאיון קיבל התלמיד הודעה במייל מהישיבה לפיה, "אין ביכולתנו לקלוט את בנכם ללימודים בישיבה בשנה הבאה", זאת ללא הסבר או נימוק. אביו של התלמיד התקשר לראש הישיבה ושאל מהי הסיבה לאי קבלתו של בנו לישיבה. ראש הישיבה ענה בין השאר כי "לא אקבל לישיבה תלמיד שיש לו אח חילוני". בנוסף, טען ראש הישיבה לבעיות התנהגות של הילד, אולם ההמלצות מבית הספר היסודי ושל מחנך כיתתו - הראו את ההיפך.

לאחר מכן פנה התלמיד להתקבל לישיבת אמי"ת בר אילן. גם שם עבר התלמיד ראיון אישי במסגרתו נבחן ביהדות, נשאל אודות ההורים ועיסוקם וכן "מה הוא עושה בימי שבת בבוקר". לאחר מכן קיבל במייל הודעה כי "לצערנו בנכם לא עבר בהצלחה את תהליך הקבלה". לאחר שנדחה גם על ידי בר אילן, פנה התלמיד להתקבל לישיבת נחלים הסמוכה, שם ביקשו ממנו גיליון ציונים. לאחר הגשת הגיליון שוב קיבל הודעה מהישיבה "לצערנו לאור העיונים בנתונים, אין באפשרותנו להיענות בחיוב לבקשתכם".

אביו של התלמיד אשר נדחה על ידי שלוש ישיבות שונות פנה א קליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, וביחד עם האגודה לזכויות האזרח עתרו לבית המשפט המחוזי נגד משרד החינוך והישיבות, בטענה כי אלה עוברות על החוק בכך שהם מקיימות מיון, וכן עוברות על נהלי משרד החינוך.

בתגובה לעתירה, הגיב משרד החינוך כי הישיבות פעלו שלא כדין. "ככלל, אין לבצע בחינות כניסה ומיון ביחס לרישום תלמידים המתגוררים באזור רישום רלוונטי", נמסר ממשרד החינוך. "כך, תלמיד העולה מכיתה ו' לכיתה ז', ירשם ככלל לבית ספר המצוי באזור הרישום אליו הוא משויך זאת בהתאם לאמור בהוראות הדין וחוזרי מנכ"ל משרד החינוך".
 
צילום: מתוך ויקיפדיה
נדרשה לקבל את התלמיד. ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל צילום: מתוך ויקיפדיה

מנהל תחום החינוך העל-יסודי בחמ"ד (החינוך הממלכתי דתי) במשרד החינוך, רם זהבי, הגיב לעתירה ואישר לבית המשפט כי יכריח את ישיבת גבעת שמואל לקבל את התלמיד. "התלמיד ימשיך את לימודיו בישיבת בני עקיבא גבעת שמואל בהתאם לאזורי הרישום", כתב. זהבי הוסיף: "אכיפת היישום תבוצע על ידי רשויות הפיקוח הממלכתי דתי במחוז".

עוד כתב זהבי לבית המשפט כי "הנחיות החמ"ד בעניין רישום למוסדות חינוך על יסודי מחייבים קבלת כל תלמיד בוגר החמ"ד בהתאם לאזורי הרישום. מנהל החמ"ד ביצע מהלך רב שנתי של ביטול בחינות כניסה וקבלת תלמידים מתקיימת כחלק מרצף חינוכי. בכל מקרה של טענה על קיום בחינות מיון או בחינות כניסה, יקיים החמ"ד בירור באמצעות גורמי הפיקוח".
 

צילום: פלאש 90
''הסיפור הזה הוא שערורייה''. משרד החינוך צילום: פלאש 90
 
"הסיפור הזה הוא שערורייה - שלושה מוסדות חינוך טובים ערכו מבדקי מיון פסולים לילד בן 12 ובזה אחר זה דוחים אותו, למרות שהחוק, הפסיקה וחוזרי מנכ"ל שונים אוסרים מפורשות על קיום סלקציה בכניסה לבתי ספר" הגיבה עו"ד טל חסין, מהאגודה לזכויות האזרח השותפה לעתירה. "הנפגע המיידי הוא הילד, אבל תופעת המיונים, שמשתוללת בכל זרמי החינוך ושהנפגעים ממנה הם בעיקר ילדים לאוכלוסיות מוחלשות, פוגעת בגדול בחברה כולה. צריך להבין: מיון תלמידים הוא דרך המלך ליצירת מערכות חינוך נפרדות לעניים ולעשירים ולהגדלת פערים חברתיים. הגיע הזמן שמשרד החינוך יתעשת, ויטפל בבתי הספר האלה עוד לפני שהמקרה מגיע לבית המשפט. יש לו דרכים לעשות זאת, למשל באמצעות שלילת תקציבים למוסדות חינוך מפלים, אבל הוא לא ממהר להתערב".

 "העתירה הצביעה על תמונה מטרידה במיוחד של התפרקות הרשויות הציבוריות ממימוש חובותיהן לקיים חינוך ציבורי ושווה לכל", הגיב עו"ד הרן רייכמן, הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, הפקולטה למשפטים, אונ' חיפה ממגישי העתירה. "תחת זאת הן מאפשרות הפרטה פרועה של מערכת החינוך הרשמית בניגוד לדין - הפרטה שבאופן לא מפתיע מובילה לקיומן של פרקטיקות מפלות של מיונים שונים ומשונים ולהעמקת מבנית של פערים חברתיים. במצב דברים זה, אמירות ראשי מערכת החינוך בדבר חשיבות השוויון הינן אמירות ריקות מתוכן. כולי תקווה שתגובת משרד החינוך לעתירה תמנע מקרים כאלו בעתיד, אך לצערי קיים חשש של ממש שהאמירות הנאמרות לבית המשפט אינן משקפות את "רוח" הנמסרת למוסדות השונים - זאת אנו למדים הן מהעדר התייחסות המשרד טרם הגשת העתירה ומתגובת מוסדות החינוך ממנה עלה במפורש כי אינם "מודעים" להנחיות וכי מנהל החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי) יודע היטב שהם מפרי חוק".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך