טלוויזיה גדולה וחכמה: סוד ההצלחה של סלקום TV

בזמן שמתחרותיה נלחמות על כל צופה, סלקום TV מצליחה לנגוס בדואופול של YES ו-HOT וכבר חצתה את רף ה-100 אלף לקוחות. עם מחירים נמוכים, תכנים ממוקדים ואפשרויות בקרה מגוונות, לא פלא שמשפחות דתיות רבות עוברות אליה

מקור ראשון
אריאל שנבל | 31/5/2017 15:19
תגיות: טלויזיה,סלקום TV,הוט,יס
בדצמבר 2015, שלושה חודשים אחרי שטכנאי של סלקום TV התייצב בביתנו וחיבר אותנו לטלוויזיה הרב-ערוצית החדשה והמסקרנת, פרסמתי בפייסבוק מספר תובנות לגבי המעבר. סיפרתי לגולשים על זמני המתנה ממושכים, על טכנאים לא מספיק מקצועיים, על המגוון הדל של ערוצי הספורט, על העובדה שערוצי "עידן פלוס" אינם נקלטים דרך האינטרנט אלא באמצעות אנטנה ומי שמתגוררים באזור בעייתי או בקומה נמוכה עשויים להיתקל בבעיות קליטה.
 
צילום: אבישג שאר ישוב
את הפוסט סיכמתי באמירה שלמי שיש סבלנות ואינו מכור לספורט, סלקום TV היא אופציה לא רעה בכלל. צילום: אבישג שאר ישוב

מצד שני היו גם לא מעט שבחים. הראשון התייחס למחיר - מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לשנה. גם התוכן, כך הסברתי, לגמרי מספק אותי. נכון, אין פה 684 ערוצים מקזחסטן וטורקמניסטן, אבל יש פה כל מה שמשפחה ממוצעת צריכה, והרבה יותר מזה.

שיבחתי גם את אופציית החיפוש והצפייה המובנית מיוטיוב, ואת השלט המוצלח שמכיל בצדו השני מקלדת מלאה ועושה את החיים קלים ומהנים. את הפוסט סיכמתי באמירה שלפיה למי שיש סבלנות לחבלי לידה ואינו מכור לספורט, סלקום TV היא אופציה לא רעה בכלל.
רק תוכן רלוונטי

שנה וחצי לאחר כתיבת הפוסט, ואנחנו עדיין לקוחות של סלקום TV. נדמה כאילו מישהו בחברה קרא את מה שכתבתי, רשם לפניו והלך להפנים. כל ההסתייגויות מאז – ממערך השירות והטכנאים, דרך ערוצי הספורט החסרים ועד לקליטה של "עידן פלוס" השתפרו פלאים. הממיר החדש והנהדר של Apple TV שהחברה החלה לספק ללקוחותיה, פותר לחלוטין את העניין באמצעות שידור ערוצי "עידן פלוס" דרך האינטרנט, ומספק חווית צפייה משודרגת. בפעם היחידה מאז שנזקקנו לטכנאי, הוא הגיע במהירות והיה יעיל.

עם התובנות האלו הגעתי לראיון עם יניב גרינוולד, סמנכ"ל ומנהל אגף טלוויזיה ותוכן בקבוצת סלקום. הדבר הראשון שעניין אותי הוא מדוע חברת סלולר בכלל חשה צורך להיכנס לתחום הטלוויזיה.
 

צילום: אבישג שאר ישוב
''רצינו לעשות טלוויזיה שנרצה להכניס אלינו הביתה''. גרינוולד צילום: אבישג שאר ישוב

"הייתי סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת נטוויז'ן לפני שסלקום קנו אותה", הוא מסביר, "ההחלטה על המיזוג בין הקבוצות היא חלק מטרנד עולמי, שבמסגרתו מתגבשות קבוצות תקשורת שמספקות לצרכן סל מוצרים מלא. לכן חלק מהאסטרטגיה ברכישה היה להפוך מחברות שונות שמספקות מוצרים ספציפיים, לקבוצת תקשורת. נטוויז'ן הביאה את מנועי האינטרנט והתקשורת הקווית, וסלקום - את הסלולרית. הזרוע החסרה הייתה טלוויזיה, וזו המשימה שהוטלה עליי, להשלים את הפאזל".

כמה זמן נמשך תהליך ההקמה?
"למעלה משנתיים. חלק גדול מהזמן הוקדש לניסיון שלנו להגדיר מה אנחנו רוצים שיקרה. הייתה הבנה שאנו רוצים לגרום לשינוי מהותי בשוק. בניית התמהיל של התוכן נמשכה זמן רב, וכללה בחירת אמצעים נכונים, טכנולוגיות וממירים. השלב השני כלל את בחינת כל אלה בעזרת ניסויים ופיילוטים".

החלטתם לצאת עם מוצר הרבה יותר רזה משל המתחרות HOT ו-YES.
"נכון. היה לנו עניין ליצור בידול מסחרי, אבל בהחלט הייתה גם אידיאולוגיה. המון אידיאולוגיה. החברה נתנה לנו חופש כמעט מוחלט להגדיר את הדברים כמו שאנחנו חושבים שהם צריכים להיות, והיה לנו ברור שזה יוביל להצלחה מסחרית. המשימה של צוות החשיבה שלנו הייתה לעשות טלוויזיה חדשה, כזו שנרצה להכניס אלינו הביתה. שתי חברות שלטו בשוק במשך שנים רבות, והיוו דואופול. במצב כזה המחירים הם גבוהים, המוצרים מיושנים, ואין תמריץ להשקיע.
 
צילום: אבישג שאר ישוב
''הייתה הבנה שאנו רוצים לגרום לשינוי מהותי בשוק''. סמנכ''ל סלקום TV, יניב גרינוולד צילום: אבישג שאר ישוב

"במבחן התוצאה נשארנו מאחור ביחס למה שקורה בעולם. בשלב זה, ישבנו והגדרנו לעצמנו מה אנחנו רוצים. מצד אחד שמנו את החדשנות הטכנולוגית בראש, כלומר: ממשקי משתמש נוחים וכו', ומצד שני התמקדנו בתוכן רלוונטי ללקוחות, שמשמעו לא להתפשר בכל מה שקשור בסרטים חדשים וטובים, סדרות חמות ותוכן לילדים. הקפדנו גם לא להביא ערוצים במשקל שעולים כסף ובפועל איש לא צופה בהם. היה לנו ברור שנוצר פה ואקום שכולם מחפשים לו פתרון".

מברכים על כל תחרות

בנובמבר האחרון חגגה סלקום TV את הצטרפותו של המנוי ה-100 אלף. מבחינת גרינוולד מדובר בהצלחה פנומנלית שלא ציפה לה. "ההצלחה שלנו מדהימה, הרבה מעבר לתכניות העסקיות שנצפו בתחילת הדרך. פרסמנו לא מזמן שעברנו את רף ה-122 אלף מנויים. מדובר בשמונה אחוזים משוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל, והיעד הושג בשנתיים בלבד. אם הייתי עושה את ההשוואה לסלולר, מדובר ב-800 אלף מנויים. זו הצלחה יוצאת דופן, מה גם שבשוק הטלוויזיה חסמי המעבר הם הרבה יותר גבוהים, בגלל הקשר הרגשי שנוצר בין הלקוח למוצר".

התחרות מצד HOT ו-YES נשארת בתחומי ההנהלה ובחירת התוכן, או שהיא יורדת גם לשטח ולטכנאים ומתבטאת גם בניתוק תשתיות?
"אני לא רואה תופעה כזו. בסופו של דבר התחרות היא בזירה הרגילה, העסקית והלגיטימית. ניתן לשמוע על מקרים נקודתיים של טכנאים כאלה ואחרים שעושים מעשים על דעת עצמם, ואז אנחנו מטפלים בכך, אבל לא מדובר בתופעה רחבה שאנחנו מזהים".
 

צילום: נאור רהב.
''ההצלחה שלנו מדהימה, הרבה מעבר לתכניות העסקיות שנצפו בתחילת הדרך''. טלוויזיות צילום: נאור רהב.

לאחרונה מדווחים על שתי חברות נוספות שמתכוננות להשיק מוצר דומה לשלכם: פרטנר וטריפל-סי.
"אנחנו מברכים על כל תחרות. ברור לגמרי שאנחנו אלה שפתחנו את השוק. בזכותנו קורים עכשיו בארץ הרבה דברים טובים. מצד שני, אנחנו מאוד מאמינים במוצר שלנו. זה מוצר מנצח, עלינו על נוסחה מאוד טובה ונכונה ואנחנו בטוחים שהיא תמשיך קדימה".

אחד החסרונות הבולטים של ממירי סלקום TV שאינם אלה של Apple TV, הוא שהם מקבלים את השידור משני מקורות שונים. ערוצי "עידן פלוס", ביניהם 2 ו-10, מועברים באמצעות אנטנה ביתית או חיצונית שמותקנת על ידי הטכנאי של החברה, ואילו שאר הערוצים מועברים על גבי רשת האינטרנט. אני שואל את גרינוולד אם הדבר לא יוצר בעיות, כאשר הצרכנים שלא מצליחים לקלוט את ערוץ 2 מסיבה כלשהי הקשורה ל"עידן פלוס", באים בטענות לנציגי שירות הלקוחות שלו.

"כשתכננו את המוצר בדקנו על אילו תשתיות רלוונטי לעבוד", עונה גרינוולד, "ראינו שטמון פוטנציאל גדול במערכת של 'עידן פלוס', אבל יחד עם זאת הבנו שנדרש שיפור גדול מאוד בכל מה שקשור לכיסוי השידורים ברחבי הארץ. עבדנו בשנתיים האחרונות בשיתוף פעולה עם הרשות השנייה על תכנית מקיפה של עיבוי הקליטה ב'עידן פלוס'. לשמחתי אני יכול להגיד היום שהרשת של 'עידן פלוס' מספקת ערוצים באיכות צפייה גבוהה ברמת כיסוי של כמעט כל בית בישראל".

כולל בפריפריה, ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן?
"כן, בלמעלה מ-90 אחוזים מהמקרים. יש מקרי קצה מסיבות שונות, אך גם איתם למדנו להתמודד".

כפי שעולה מהסקרים שערכנו, נתח השוק של הציבור הדתי שהצטרף לסלקום (11%) גבוה הרבה יותר מנתח השוק שלה במגזר הכללי (8%).

רבים מחבריי בקהילה הדתית-לאומית עברו אליכם, בעיקר בגלל התכנים הממוקדים, למשל ללא ערוצי ילדים שמשדרים 24/7. אתם מודעים לייחודיותו של הקהל הזה ולדרישות שלו?
"אנחנו מודעים, גם אם איננו פונים אליו באופן מיוחד. אני חושב שזו אוכלוסייה שמאמצת חדשנות בצורה מהירה ובזרועות פתוחות, ושיודעת לדרוש ולקבל את מה שהיא רוצה. במוצר שלנו יש דגש ברור על תמורה טובה למחיר, וציבור בעל תודעה צרכנית גבוהה כמו הקהל הדתי-לאומי מתחבר לכך באופן טבעי".
 
כפי שעולה מהסקרים שערכנו, נתח השוק של הציבור הדתי שהצטרף לסלקום (11%) גבוה הרבה יותר מנתח השוק שלה במגזר הכללי

עם עלייתה לאוויר, הבעיה הגדולה ביותר של סלקום  TV הייתה שירות הלקוחות. בשנה הראשונה ניתן היה לראות בדף הפייסבוק של החברה שרשורים ארוכים של תלונות ונאצות הנוגעות לטיב השירות וללוחות זמנים לא הגיוניים של הגעת טכנאי. בתקופה האחרונה העניינים נרגעו. "אין השקה שחפה מטעויות, וברור שעשינו כמה כאלה", עונה גרינוולד בכנות. "לזכותנו ייאמר שאנחנו מגיבים מהר, לומדים את השטח וערניים כל הזמן לצורכי הלקוחות. גם אם תעשה פיילוט ארוך במיוחד, הוא לעולם לא יהיה דומה למציאות בזמן ההשקה. התמודדנו עם ביקושים מאוד גבוהים שלא יכולנו לספק. ברור שתיקנו את זה, והיום צוותי הטכנאים שלנו הרבה יותר גדולים".

אתה מסתכל אחורה על השנתיים האחרונות ומרוצה?
"אני מרגיש הרבה יו‎תר טוב. הפרמטר שמעניין אותי הוא איך הלקוחות מרגישים ביחס לתמורה למחיר, וברור לי שמצבנו טוב יותר מאשר HOT ו-YES. מדדי השירות משתפרים כל הזמן. אהיה שבע רצון כשלא נצטרך לתת שירות בכלל. זה לא קיים במציאות, אבל זו תמיד השאיפה. מה שכן, ישנו פרמטר אובייקטיבי אחד ברור: אנחנו החברה היחידה בתחום שבשנתיים האחרונות מגמת גיוס הלקוחות שלה חיובית".

הדור הבא של הטלוויזיה

לפני כמה חודשים השיקו בסלקום את Apple TV, סטרימר עם ממשק מתקדם ויכולות טכנולוגיות חדשניות, המאפשר צפייה באיכות HD וגישה מלאה לשירותי Apple השונים, הכוללים כמעט עשרת אלפים אפליקציות. "זה מוצר שאני גאה בו מאוד", אומר גרינוולד, "אני לא יכול להיכנס למספרים מדויקים, אבל יש לו ביקוש טבעי שאנחנו מאוד שמחים בו. כל הערוצים משודרים דרך האינטרנט, כולל אלה של 'עידן פלוס'. ממשק המשתמש מאוד מלהיב, ואנחנו בעצם מפתחים את הדור הבא של הטלוויזיה".

מה אתם מתכננים לעתיד הקרוב?
"אנחנו בוחנים שני ממדים: תוכן וחדשנות. מבחינת התוכן, אין חודש שיעבור בלי שהלקוח יראה משהו חדש (לאחרונה התבשרו לקוחות החברה על צירופו של קטלוג HBO ל-VOD ללא תשלום נוסף, א"ש). במקביל, החדשנות היא ערך משמעותי בהגדרת המוצר הזה, וגם כאן לא יעבור רבעון בלי שחידשנו עוד משהו: פיצ'רים בממיר ועוד".
 

צילום: שאטרסטוק
בחינה של המוצרים מחייבת לומר בהגינות כי אכן מדובר בשינוי משמעותי. מסך טלוויזיה צילום: שאטרסטוק

לאחרונה הכריזה סלקום על "שינוי כללי המשחק" בשוק הטלוויזיה. הצהרות כאלו נשמעות מפעם לפעם, אך בחינה של המוצרים מחייבת לומר בהגינות כי אכן מדובר בשינוי משמעותי. הדבר העיקרי הוא חבילת ה"קוואטרו". לראשונה סלקום מחברת בין היכולות הסלולריות שלה לטלוויזיה, ומציעה חבילת תקשורת אחת למשפחה במחיר של 249 שקלים לחודש במשך שנה. החבילה כוללת שלושה קווי סלולר עם 10 ג'יגה לכל אחד מהם, סלקום TV לחמישה מסכים, אינטרנט הכולל ספק ותשתית, וטלפון קווי ללא הגבלה. בסלקום אומרים כי לאחר שנה יעמוד המחיר על 325 שקלים לשנה, עדיין זול יותר מכל הרכב חבילה דומה בחברות המתחרות.

בנוסף ל"קוואטרו" השיקה סלקום כמה מוצרים נוספים בסוף חודש אפריל: טלויזיה ללא ממיר, הקלטת תכניות בענן והיכולת לצפות בהן מכל מקום באמצעות כל מכשיר, והעברת כל תכני סלקום TV ל-Android TV. "אנו מסירים היום לחלוטין את התלות בממיר", מסכם גרינוולד, "השידור האיכותי שלנו ב-HD, בשילוב העברת הקלטות לענן, מאפשרים מעתה לקבל את כל העושר התוכני גם בממירים שלנו וגם ללא ממיר, במכשירים Apple TV, Android TV וה-Smart TV's הנפוצים בארץ, וכמובן גם בטלפונים החכמים ובטאבלטים".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך