מדאיג: טייסת מטוסי F-35 קורקעה בארה"ב
בעוד שישראל ממשיכה לקלוט מטוסי חמקן מסוג "אדיר", בחיל האוויר האמריקאי הוחלט לקרקע זמנית טייסת שלמה. הסיבה: חמישה טייסים חוו במקרים שונים בעיה בהספקת חמצן בעת טיסה
דאגה לצה"ל? טייסת מטוסי חמקן מדור חמישי מסוג F-35 ("אדיר") של חיל האוויר האמריקאי קורקעה זמנית בעקבות חמישה אירועים בהם הטייסים חוו בעיות בהספקת חמצן, כך הודיע אתמול (ו') צבא ארצות הברית.דובר חיל האוויר האמריקאי, סרן מארק גראף, אמר כי טייסת קרב בבסיס לוק שבאריזונה הושבתה לאחר שחמישה טייסים חוו במהלך טיסה תסמינים הדומים להיפוקסיה, מצב בו לגוף אין מספיק חמצן. הטייסים השתמשו בחמצן רזרבי שהיה ברשותם, והנחיתו את מטוסיהם בשלום.

מטוס ה-''אדיר''
צילום: דובר צה''ל
"חיל האוויר לוקח ברצינות אירועים פיזיולוגיים אלה, והמיקוד שלנו הוא על בטיחותם ושלומם של טייסנו", הדגיש מפקד הטייסת, גנרל ברוק ליאונרד. "אנו נוקטים בצעדים הנדרשים כדי למצוא את שורש הבעיה. זה לא נעשה מתוך פחד או מתוך סכנה, אלא מתוך זהירות רבה ", הוא הוסיף.
בצבא ארה"ב עדיין לא גילו את מקור התקלה, אך בשל העובדה שמאז ה-2 במאי לא דווח על אירועים חריגים בבסיסים אחרים בהם פועלות טייסות של F-35, הטיסות בבסיס לוק צפויות לשוב לסדרן במהלך היום.
לפי רשת החדשות האמריקאית CNN, זו לא הפעם הראשונה בה פרויקט מטוסי הקרב, הנחשב לפרויקט הביטחוני היקר ביותר בהיסטוריה של הפנטגון, נתקל בכשלים. בשנה שעברה חיל האוויר האמריקאי קרקע עשרה מטוסי חמקן בשל בעיות בידוד. בחודש שעבר חיל האוויר הצהיר כי הוא פתר את בעיית מושב המפלט במטוסים, שהובילה להטלת מגבלה על משקל הטייסים.
עם זאת, מדובר במטוסים בעלי יכולות מתקדמות שנקלטו גם בחיל האוויר הישראלי. בסך הכל צפויים להיקלט כחמישים מטוסים מסוג זה בטייסות צה"ל. בדצמבר 2016 נחתו בבסיס נבטים שני מטוסי "אדיר" הראשונים.
מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, אמר אז כי "מדובר בעידן חדש. זאת לא התפתחות רגילה, זה לא שינוי - זאת קפיצת מדרגה ענקית. המטוס הזה מביא יכולות שהן לא מוכרות. הן בלתי נתפסות. ל"אדיר" יש עוד עתיד לפניו והתפתחות. אנחנו מכירים אותו היטב. אנחנו מלווים אותו כבר 15 שנים ואנחנו מעורבים עמוקות בתוכנית. שילוב היכולות הישראליות, ה"אדיר" הזה לא דומה לאף מטוס F-35 בעולם".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg