הילד עולה לכיתה א'? הציורים יספרו אם הוא מוכן
הילד מצליח להחזיק עיפרון? הילדה מסוגלת לצייר משימה מסובכת? הקווים שבורים או מדויקים? ומה קורה מחוץ לקווים? כך תדעו אם ילדכם מוכן להתחיל ללמוד - מדריך
בספטמבר זה יקרה: הבן שלך, הבת שלך מתחילים כיתה א'. הם מתרגשים, וגם אתם. הרגליים הקטנות עם התיק הגדול על הגב יתחילו עוד מעט ללמוד לקרוא. יש כמה דברים שישפיעו על ההצלחה שלהם בכיתה א', וגם אם קצת קשה להם עכשיו, יש הרבה סימנים שדרכם בודקים את המוכנות של הילד ללימודים בכיתה א'. דוגמאות? בואו נתחיל:אתה יודע להחזיק עיפרון?
במילים מקצועיות קוראים לזה "בשלות מוטורית" –הילד יידרש בכיתה להחזיק עיפרון, לעמוד בקצב הכתבה, להעתיק מהלוח, לדייק צורות קטנות ועוד. את כל זה אפשר לראות כבר בציורים מגן חובה. למשל, בציור שמופיע פה אפשר לראות התייחסות לפרטים קטנים, דיוק ותכנון – אלו הסימנים שמעידים על בשלות מוטורית לכתיבה.

מוכנות לכיתה א' - ציור 1
מיכל וימר
סיבה ותוצאה
הנקודה השנייה שכדאי לבדוק היא "בשלות קוגניטיבית". בדרך כלל יש אותה לרוב הילדים באופן טבעי לקראת גיל 6: הם מבינים רעיון חדש, יודעים לבצע משימה גם אם יש לה כמה שלבים, מבינים סיבה ותוצאה ומסוגלים לספר סיפור עם עלילה מתמשכת.
גם את זה אפשר לתרגם לשפת הציורים, למשל בציור כאן אפשר לראות: "חשיבה רב שלבית" שמעידה על מוכנות קוגניטיבית ללמידה. יש כאן ילדה שציירה ציור בסבלנות ובתכנון, היא עברה שלב אחר שלב גם בצביעה. היא מאורגנת ויודעת לשים לב להבדלים בין הפריטים השונים. עכשיו, כשתעלה לכיתה א', היא תדע להבחין בין האותיות השונות וגם לבנות בשלבים אות לאות שיהפכו בסוף למילה ולמשפט.

מוכנות לכיתה א' - ציור 2
מיכל וימר
מה אתה מרגיש?
הנקודה השלישית והחשובה ביותר היא "הבשלות הרגשית", שאותה אי אפשר ללמד. יונקים אותה עם חלב האם מהיום הראשון לחיים, אבל אפשר בהחלט לחזק אותה, אפילו בבית עם אימא ואבא. הבשלות הרגשית היא כמו אדמה פורייה ומלאה במינרלים – אם יש לנו אותה, נוכל להצמיח עליה פרחים של למידה. בבשלות הרגשית חשוב לבדוק אם הילד עצמאי ויודע לדחות סיפוקים, אם הוא מבטא את רגשותיו ויודע להתמודד עם סמכות.
בציורים רואים בשלות רגשית בעיקר באופן שבו הילד מותח את הקווים. למשל, קו שבור וציור ריק יעידו על ילד שלא חזק מספיק מבחינה רגשית, או במילים אחרות: לא פנוי ללמידה כרגע.

מוכנות לכיתה א' - ציור 3
מיכל וימר
מוכנות חברתית
התחום הרביעי החשוב שמשפיע על היכולת של הילד שלנו להצליח בכיתה א' ובכלל הוא התפקוד החברתי שלו. כאשר יש לילד חברים שאוהבים אותו ושהוא יכול לסמוך עליהם הוא יהיה פנוי יותר ללמידה.
במוכנות חברתית בציורים אני בודקת איך הילד מחבר בין האלמנטים השונים על הדף, ככל שהדף יותר מלא - כך הילד מסוגל להתמודד עם אתגרים חברתיים.

מוכנות לכיתה א' - ציור 4
מיכל וימר
ועל קצה המזלג
1. דברו עם הילד שלכם על כיתה א': ספרו לו חוויות טובות מהילדות שלכם, והדגישו שתהיו שם איתו בהתחלה.
2. אם לילד שלכם קשה עם מעברים – לכו לבקר בבית הספר לפני "היום הגדול", הכינו לו ערכת כיתה א' שכוללת דברים ומאכלים שהוא אוהב.
3. שאלו את הילד למה הוא רוצה לעלות לכיתה א'? איך הוא מדמיין שיהיה שם? הקדישו זמן לדיבור משותף והקשיבו למסרים הסמויים.

שלום כיתה א'. בהצלחה לכולם
צילום: הדס פרוש/פלאש 90
4. בתחום המוטורי, בדקו את המוטוריקה העדינה שלו – גזירה, השחלת חרוזים, משחק בחלקי לגו קטנים, כל אלה עוזרים למוכנות המוטורית לכתיבה.
5. בתחום הרגשי והחברתי – בדקו שיש לו לפחות חבר טוב אחד לעשות איתו את המעבר. דברו עם המורה מבעוד מועד והכינו אותה לצרכים הייחודיים של הבן או הבת שלכם.
6. והכי חשוב – תנו לילד שלכם תחושת ביטחון. אם אתם חוששים שהוא לא יסתדר בכיתה א', בדקו קודם כל עם עצמכם ממה אתם חוששים כי לפעמים הפחד הוא שלכם ולא קשור ליכולת של הילד.
הכותבת היא מפענחת ציורי ילדים, תרפיסטית באמנות (M.A), מחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" מנהלת המרכז ללימודי תעודה בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg