צביעות אקדמית: פלורליזם? עד לחרדים!
העתירה נגד "ההפרדה המגדרית באקדמיה" צבועה וקנטרנית. שיוויון בין גברים ונשים הוא ערך נעלה, אבל גם השכלה ומדע. לעיתים בשביל לקדם עיקרון מהותי אחד, מכופפים עיקרון מהותי אחר
בשבוע האחרון הוגשה לבג"ץ עתירה נגד "ההפרדה המגדרית באקדמיה". העותרים מחו על האפליה שבהפרדה המגזרית, וציינו כי לא ייתכן שהמדינה תיתן יד למגמה הסותרת את זכויות הפרט ואת חופש העיסוק, שהרי נאסר על מרצות ללמד גברים חרדים, ועל מרצים גברים לא נאסר ללמד נשים חרדיות. לטענתם אין לקבל "תפיסה הרואה בהשמעת קול אישה באוזני גברים פגיעה בטוהר המידות, ואסור שתהפוך לעמדה מקובלת על האקדמיה הישראלית".כותבת שורות אלה מכהנת כאישה וכפמיניסטית ופקדה שתי אוניברסיטאות בארץ, ולכן מרשה לעצמה לומר כי אין צבועה וקנטרנית מהעתירה הזאת, שהרי בשנים האחרונות מובילה האקדמיה את הקו הרב התרבותי בכל מאודה. "פוליטיקת הזהויות" היא הנושא הבוער והמכתיב את הגישה לטקסט בכל דיספלינות מדעי החברה ופירושה התנערות ממושגים כמו לאום ומדינה, לטובת הסיפור האישי של כל קהילה וקבוצה באוכלוסיה ועמידה על זכותה להגדרה עצמית ולחיזוק זהותה.

מכללה חרדית. בואו לא נמנע את האפשרות לצמוח ולחיות ברווחה ודעת בשם עיקרון החופש.
צילום: אופיר דוד
האסכולה הגורסת כי לכל קבוצה האמת שלה, הנרטיב הלאומי והתרבותי שלה, שנדרס ברגל גסה על ידי קולוניאליזם תרבותי של המערב הוא לא הצעת הגשה, הוא בון טון. יש בגישה הזאת הרבה דברים ברוכים: היא הרימה את קולם של קבוצות אתניות שונות בעולם, הפנתה את תשומת הלב לשחורים, למזרחים, לחרדים, לנשים.
אבל דווקא מי שמאמין בתפיסה הזאת וחי לאורה מבחינה רוחנית, לא יכול להתנגד לצורך החרדי בהפרדה. ילד חילוני מורגל בחברת בני המין השני מקטנות בעוד ילד חרדי חי בתוך המגדר שלו כשרק קרובות משפחתו הן הדמויות הנשיות בחייו. כך גם ילדה חרדית מחונכת להתחבר עם בנות מינה עד נישואיה. זה לא כל כך הזוי, הפנימיות היוקרתיות יותר באירופה דוגלות בחינוך נפרד. אם תשאלו אם הנסיך וויליאם היכן בילה את שנות בית הספר שלו תגלו שהוא למד באיטון, פנימיית בנים יוקרתית.
אז כיצד אפשר להכריח את צעירי וצעירות הקהילה החרדית להסתגל בבת אחת, במעבר קיצוני, לחברת בני או בנות המין השני בתהליך אינטנסיבי כמו לימודים ועוד בשם איזשהוא חופש? מדוע לפגוע ברווחה האישית של סטודנטים וסטודנטיות בשם עיקרון שזר להם ואין להם צורך לממש?
ודבר שני וחשוב: שיוויון בין גברים ונשים הוא ערך נעלה בחברה דמוקרטית, אבל גם השכלה ומדע. לעיתים בשביל לקדם עיקרון מהותי אחד, מכופפים עיקרון מהותי אחר. לחשיבות שילוב החרדים בשוק התעסוקה ובשדרות ההשכלה הגבוהה אין שיעור. המחשבה שחברה שלמה תישאר מאחור ותחיה בבורותה היא זרה לכל עיקרון ליברלי. האם אי אפשר להקריב למען הדבר הזה את ההפרדה המגזרית? שהרי לא מדובר באפליית נשים. הנשים החרדיות הן אלה שיוצאות ללמוד ולעבוד ראשונות, הרבה לפני הגברים, כלומר האברכים. יש כאן צורך של חברה מתפתחת לשמור על ערכיה ואופיה במקביל לצמא גדול להשכלה והשתלבות במרחב הציבורי החדש.
בואו לא נמנע את האפשרות לצמוח ולחיות ברווחה ודעת, ובטח לא בשם איזה שהוא עיקרון חופש. בלי צביעות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg