חוזרים

חוזרים ללימודים: מדוע המורים מתנגדים לשיפור מערכת החינוך?

לכל מי שרואה את איכות החינוך בישראל בראש מעייניו ברור כי יש צורך חיוני לשפר את איכות ההוראה על ידי הזרמת כוחות חדשים. לשם כך נדרש שידוד מערכות כללי בהעסקת המורים, אך דווקא ארגוני המורים הם אלה שחוסמים כל ניסיון לשינוי

ריקי ממן | 1/9/2017 8:35
תגיות: דעות,חוזרים לבית הספר 2017
שנת הלימודים תשע"ח בפתח, וכבכל שנה מתאפיינת פתיחת שנת הלימודים בילדים מתרגשים, הורים חוששים וכמובן, איומי שביתה. קמפיין של ארגון המורים העל יסודיים מלין על שכרם הנמוך של המורים המתחילים, ויו"ר ארגון המורים איים בסכסוך עבודה ובעיצומים אם לא תינתן תוספת שכר.

אבל האם שכרם של המורים אכן נמוך? לפי סקירה של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה לאחרונה, שכרם הממוצע של מורים בחטיבה העליונה עומד על כ-13,000 ₪ בחודש, ובעשירון העליון עומד על כ-21,500 ₪ לחודש. זהו שכר שהוא גבוה גם בהשוואה בינלאומית (גבוה מממוצע מדינות ה-OECD), וגבוה גם בהשוואה לשכרם של אקדמאים אחרים בישראל. מדובר בעלייה דרמטית של כ-50% בשכר המורים בעשור האחרון, מאז כניסתם לתוקף של הסכמי השכר "אופק חדש" ו"עוז לתמורה".
 
צילום: למ''ס
שכר עובדי הוראה לעומת השכר הממוצע במשק צילום: למ''ס

למרות העלייה הגדולה בשכר המורים, מסתבר שרובה הגדול הגיע למורים המבוגרים ואילו המורים המתחילים נותרו עם שכר התחלתי נמוך של כ-6,400 ₪, ובבחינה של שכר לשעה, שכרם של המורים הצעירים אף ירד. המציאות הזאת היא תוצאה של המדיניות של אותם ארגוני מורים שיצאו בקמפיין: למרות המלצות ועדת דברת, תוצאות של מחקרים בינלאומיים וההמלצות של משרד האוצר, ארגוני המורים התעקשו לשמר את מנגנון הוותק כמנגנון העיקרי להעלאת שכר. לא רק זאת, בישראל הוותק נצבר לאורך 36 שנים, והשכר בשיא הוותק גדול פי 2.7 מהשכר ההתחלתי. כך, אדם צעיר השוקל להיכנס לתחום ההוראה צריך לחכות 15-20 שנים כדי להגיע לשכר סביר, ו-30 שנים כדי להגיע לשכר גבוה. פלא שהצעירים האיכותיים בורחים ממערכת החינוך?
 
צילום: OECD
היחס בין שכר המורים צילום: OECD

שכר מורים התחלתי גבוה חשוב הרבה יותר משכר גבוה בשיא הוותק: מחקר של חברת הייעוץ מקינזי ערך בדיקה מעמיקה של 25 מערכות חינוך בעולם בניסיון למצוא את הגורם המשפיע ביותר על איכותן של מערכות חינוך. מסקנתו היתה חד-משמעית: "איכותה של מערכת חינוך אינה יכולה לעלות על איכות מוריה". דו"ח מקינזי מצא שמערכות החינוך הטובות ביותר בעולם עושות שני דברים באופן עקבי: הן מפתחות מנגנונים יעילים לבחירת מורים ולהכשרתם ומשלמות משכורות התחלתיות טובות. משכורות התחלתיות גבוהות חשובות הרבה יותר למשיכת כח הוראה איכותי מאשר עליית שכר לפי ותק. במערכות החינוך הטובות בעולם השכר מגיע לשיא אחרי 12-15 שנים והוא גבוה בשיאו פי 1.5 מהשכר ההתחלתי בלבד.
 
צילום: דני מרון
תלמידים בבחינת בגרות צילום: דני מרון

ארגוני המורים עושים עכשיו שימוש ציני במורים הצעירים שאותם זנחו כשחתמו על הסכמי השכר הקודמים. למעשה זהו טבעם של ארגוני עובדים: הם דואגים לקליינטים שלהם, המורים הוותיקים בעיקר, ולא למורים הצעירים שנוטים לנשור מההוראה באחוזים גבוהים, וכלל לא רואים את הצעירים השוקלים להיכנס להוראה אך לא עושים זאת משיקולים כלכליים. כבר עשורים הם מטפחים מדיניות שהגדילה את השכר של הדור המבוגר על פני הדור הצעיר, ועכשיו דורשים תוספות שכר, ולא יפתיע אתכם לגלות שהן לא מיועדות רק למורים הצעירים. אך למי שרואה את איכות החינוך בראש מעייניו ברור כי יש צורך חיוני לשפר את איכות ההוראה בישראל על ידי הזרמת כוחות חדשים ואיכותיים לתוך המערכת.

לשם כך נדרש שידוד מערכות כללי בהעסקת המורים בישראל: שכר התחלתי גבוה שיבוא יחד עם מיתון העלייה התלולה בשכר, החלפת מנגנון הוותק במנגנונים המבוססים על הישגים והגדלת גמישות העסקה ופיטורים של מורים. לכל אלה התנגדו ארגוני המורים נחרצות בעבר, ופסלו כל ניסיון לרפורמה. לכבוד תחילת שנת הלימודים נאחל לשר החינוך שישכיל לעשות את השינוי שקודמיו כשלו בו. החינוך של ילדינו תלוי בכך.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך