ראשי > הרשת > החיים 2.0 > כתבה
בארכיון האתר
איך הפכתי ללהיט
עמי בן בסט שתל "וירוס" באינטרנט, וזכה לעשרות אלפי ביקורים באתרו. איך זה קרה לו, הוא בעצמו בקושי יודע
לכתבה הקודמת דפדף בהרשת לכתבה הבאה
עמי בן בסט,
24/10/2004 9:44
כאשר תסיימו לקרוא את הכתבה הזאת, כמה מהמספרים המוצגים כאן כבר לא יהיו נכונים. לפני כמה שבועות פרסמתי ב"קצה", הבלוג שלי ב"רשימות", קטע בשם "תורת הנסתר", שם הבאתי גם קטע וידאו מסוים מהמעבדה למודעות חזותית של אוניברסיטת אילינוי. 
 
בדיעבד, אני יכול להודות היום, כי שתלתי "וירוס" ברשת. שבועיים אחרי פרסום הרשימה, הותקן בבלוג מונה שהראה קריאה של 602 צפיות. בימים אחר כך, חל גידול דרמטי במספר הצפיות. ב-10 באוקטובר חצה קו הצפיות של "תורת הנסתר" את המספר 5,000. בצהרי ה-14 בחודש נרשמו 10,000 צפיות. ארבעה ימים אחר כך, ב-18.10 בלילה, הגיע המספר כבר ל-20,000 והמספרים המשיכו כל הזמן לגדול. חישוב פשוט הראה כי שיעור הצפיות בשעות היום גדל בקצב של 3-6 צפיות לדקה. מאוחר בלילה, הוא ירד מעט. נכון לזמן הכתיבה, בוקר יום שבת, מראה המונה 34,380 צפיות!
 
במקביל, החלו להגיע עשרות תגובות מכל רחבי הארץ, הן כטוקבקים בעמודי האתר, הן באמצעות אי-מיילים שנשלחו לכתובתי. השאלה הראשונה היתה, כיצד זה קורה? מומחה אינטרנט אחד טען באזני כי גוגל הוא זה שמביא לאתר אנשים רבים שמתעניינים ומחפשים ידע על "תורת הנסתר". ואכן, שאילתה בגוגל על <
תורת הנסתר> מציגה את האתר שלי כאופציה ראשונה.
 
אולם מספרי הצפיות הגדלים והולכים עוררו ספק רב באשר לאשמתו של מנוע החיפוש הפופולארי. אי-מיילים שנשלחו אלי בתגובה לשאלה, סיפרו לי את הכמעט מובן מאליו: הקישור ל"תורת הנסתר" הועבר במיילים שרצו ברשת. היו גם אלו שכתבו כי ראו את הלינק בפורומים שונים, אבל רוב התעבורה, מסתבר, הגיעה באמצעות אי-מיילים שהופצו בין חברים.
 
על תהליך ההדבקה ברשת נכתבו כבר תילי תילים של מילים. המקרה המובהק ביותר של הדבקה ויראלית, הוא סיפור ההצלחה המדהים של תוכנת המסרים הישראלית ICQ. בימים ההם של סוף המאה ה-20, כאשר השוק היה נקי יחסית מרעשים, התפשטה תוכנת המסרים הישראלית ברחבי רשת האינטרנט כמו אש בשדה קוצים (בימי השיא, הגיע קצב ההורדות ללמעלה מ-100,000 ליום!) ושינתה את פני רשת האינטרנט לתמיד.
 
אז מה יש ברשימה ובסרטון הוידאו הקטן שגורם לאנשים, מבלי שהתבקשו, להעביר אותם הלאה מרצונם החופשי? או במילים אחרות: מה הופך את ה"וירוס" הזה לכל כך מדבק? התשובה החלקית שאני יכול להציע מורכבת משניים: הגורם האנושי וקסם האינטרנט. ב"תורת הנסתר" יש כנראה קטע שהוא מספיק מרגש ומדליק כדי להניע את המשתמש לעשות מעשה. במקרה זה, לשתף את החברים בחוויה שחווה. וישנה כמובן הרשת והקלות הבלתי נסבלת של אמצעי ההעברה. להעתיק את הלינק ולשלוח מייל, זו פעולה פשוטה שאורכת דקה אחת בממוצע. קליק אחד והסיפור מגיע לבית אחר.  

 
עמי בן בסט הוא עיתונאי ב"מסע אחר", מטייל וחוקר עולמות. על כל נושאים אלה ואחרים אפשר לקרוא בבלוגו הוויראלי "הקצה"

וירוס בן בסט. צילום ביתי
חדשות
חיי רשת
טיפים
גאדג'ט
גיימינג
סלולר
  מדד הגולשים
ויאקום תובעת...
                  15.49%
פלאפון מצטרפת...
                  9.86%
לעקוף את חוק...
                  8.45%
עוד...

חיי רשת
דוקטור פי.סי מחזיר יישומים  
הכירו אתר חסידי יידישאי: שטורעם.נט  
גולשים ישראליים מספרים לעולם  
עוד...