 |
88% ממשחקי המחשב שנמכרו בישראל ב-2004 הם פיראטיים, מה שגרם לתעשית המשחקים האמריקאית הפסד מוערך של 12.4 מיליון דולר. שיעור זה מציב את ישראל בין עשר המדינות עם פיראטיות המשחקים הגבוהה ביותר מבין 67 מדינות שנבדקו על ידי הברית הבינלאומית לקניין רוחני (IIPA), שפרסמה בשבוע שעבר דוח בנושא [PDF]. דוח על ישראל אפשר לקרוא כאן [PDF].
ה-IIPA הציב את ישראל ב"רשימת מעקב" (Watch List) עם 23 מדינות נוספות, וממליץ להשאירה שם. הדרגות החמורות יותר הן "רשימת מעקב בעדיפות" עם 15 מדינות ו"מדינה זרה בעדיפות" עם שלוש מדינות: פקיסטן, רוסיה ואוקראינה. בראש טבלת פיראטיות המשחקים נמצאת פולין, עם 94% והפסד של 109.3 מיליון דולר; אחריה נמצאת מלזיה עם 91% ו-12.9 מיליון דולר; סין עם 90% ו-510 מיליון דולר; הפיליפינים ומצרים עם 90% (אין נתונים על הפסדים); ישראל; והודו עם 86% ו-59.5 מיליון דולר. ישראל: 88% ו-12.4 מ' דולר, עליה מ-75% ב-2003.
את טבלת פיראטיות התוכנה העסקית מובילות ויאטנם (92% ו-27 מיליון דולר); אוקראינה (91%, 64 מ'); סין (90%, 1465 מ'). ישראל: 37% פיראטיות תוכנה, 36 מיליון דולר, עליה מ-35% ו-35 מ' ב-2003.
פיראטיות המוזיקה: פקיסטן (100%, 70 מ'); פרגוואי (99%, 127.8 מ'); ניגריה (99%, 50 מ'). ישראל: 40% פיראטיות מוזיקה, 34 מיליון דולר, ירידה מ-66% ו-40 מ' ב-2003. פיראטיות הסרטים: סין (95%, 280 מ'); כוויית (95%, 12 מ'); פרגוואי (95%, 2 מ'). ישראל: 40% פיראטיות סרטים, 30 מיליון דולר, ירידה מ-50% ו-30 מ' ב-2003. בסך הכל, תעשיות מבוססות קניין רוחני בארה"ב הפסידו ב-2004 סכום של 13.356 מיליארד דולר ב-67 המדינות שנבדקו בדוח. ישראל אחראית להפסדים של 113.4 מיליון דולר (מיליון מהם על זיופי ספרים). חשוב לציין שההפסד מחושב על פי מחיר המוצרים הפיראטיים, מתוך הנחה שכל עותק פיראטי שנמכר מונע מכירה של עותק חוקי. הנחה זו שגויה, כי אנשים שיקנו עותק פיראטי במחיר נמוך, לא בהכרח יוציאו את הסכום המלא על עותק חוקי. "הגידול הראוי לציון של מסחר אלקטרוני והאינטרנט מספק הזדמנויות כמו גם אתגרים, במיוחד לתעשיות זכויות היוצרים", מסר נשיא הארגון, אריק סמית'. "אם לא נגן על האינטרנט מפני פגעי גניבת הקניין הרוחני, המדיום לעולם לא יממש את הפוטנציאל שלו לתרום לצמיחה כלכלית גלובלית ולתרבות". סמית' קרא לממשלת ארה"ב לפעול ליישום אמנות האינטרנט של ארגון הקניין הרוחני העולמי (WIPO) בכל העולם.
|
 |
 |
 |
 |
|
|