|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
2.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הכי חשוב להיות בעד. או נגד. זה לפני הלמה, לפני המה. אני כותב עכשיו משהו, טור דעה אישי על תגובות לכתבות ב-ynet, ואם יש לכם משהו להגיד בנושא הזה, לא משנה מה, ואם אתם רוצים להגיב כאן, אז אני רוצה שתפסיקו רגע. לא כל כך מהר. קודם תחליטו. אתם בעד, או נגד?
אל תכעסו עלי. זו לא דרישה שלי. אני, באופן אישי, דווקא אוהב להסתכל על דברים ולעקוף אותם, לצאת מהם לאיזו דרך משנית. לא אוהב להיחבט בדעות של אחרים, לסתור אותם, להסכים איתם. לא יודע, לפעמים אתה רוצה להגיד למישהו שהוא גרם לך לחשוב על משהו. לפעמים אתה רוצה לחשוף אותו לפיסת מידע חדשה.
אבל כאמור, זו לא דרישה שלי. זה ב-ynet, הם מכריחים מעכשיו. מי שרוצה להוסיף את פיסת המלל שלו לדיון בעקבות טורי דעה באתר, חייב להחליט לפני הכל אם הוא בעד או נגד הדברים שנאמרו. חייב, אחרת תגובתו לא תעלה. המערכת בתורה תאגור את הדעה שלך בטור הנכון. הבעדים לטור הירוק, הנגדים לטור האדום. שני מחנות ארוכים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
3.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אז זהו, שיהיה רשום שאני בעד. אני במסלול הירוק.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
4.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ב-ynet פשוט משכללים כאן את עקרון הזין הגדול שאפיין את מדיניות התגובות לכתבות באתר מאז ראשית ימיו. כשרק הוצגה האפשרות הזו לקוראי האתר, בהשראת הטוקבקים האינטליגנטים של zdnet, היתה מדיניות אישור התגובות-באתר המתירנית ביותר ברשת הישראלית. בעוד שבנענע ניסו לשמור בכוח על רמה גבוהה בתגובות, למרות יכולתם הירודה של הגולשים לספק איכות, ב-ynet נתנו להכל, אבל באמת להכל, לשטוף את הרחובות. העיקר שהזרנוק ישפריץ טור תגובות ארוך, גדול, חזק.
מאוחר יותר היה ynet הראשון למספר את התגובות בו. הביטוי "תגובה ל-15: אתה חמור" לא נולד מהרצון של ynet לספק אפשרות לשיח בין גולשים, אלא מרצונו של האתר להראות כמה בדיוק גדול הגדול שלו. יש 156, 1566, 1,667,444 תגובות לכתבה שקראת, והנה הן מוצגות, אחת אחרי השנייה. תראו כמה גדול! 30 ס"מ!
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
5.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
זה עבד. ynet הפך את עצמו לשם נרדף לתגובות גולשים לכתבות. יון פדר, העורך הראשי של האתר, יכול היום לעצמו להפיץ את האגדה ש-ynet היה גם הראשון לספק את השירות הזה (ולא היא, שכן בנענע קדמו לו). התגובות הן חלק מהעוצמה של ynet, חלק מהכוחנות מול מסוקרים וגולשים. אם 400 איש מגיבים לכתבה בתוך פחות משעה, הרי מדובר כאן בזירה העיקרית לדיון ציבורי, פתוח באופן אתונאי כמעט, בדמוקרטיה הישראלית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
6.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
עכשיו, כשכולם יודעים ששלו הכי גדול, ynet יכול להרשות לעצמו לפצל את הזין שלו לשני ראשים. לא עוד חשיבות עיקרית לכמות הגולמית, לאורכו של הטור, לאפקט המתקבל מגלילה אינסופית במורד חבל התגובות. הקרב הזה כבר הוכרע. היריבים מדממים ומשתאים. הוכרזה כיכר העיר החדשה.
ומשהוכרזה, ראוי להתחיל ולקיים בה דיונים על גורל האומה. וכיצד מתנהל דיון? האם על ידי השמעת דעה אחת, תגובה לה, תגובה לזו והמשך שיח עד לנקודת ההסכמה, או לחלופין עד לנקודת האין הסכמה? לא. האם על ידי ניסיון להציג זוויות אחרות, יציאה מתוך קופסאות, יצירתיות וכן הלאה? בוודאי שלא.
דיון ציבורי מתנהל על ידי צבירת מחנות. הלנו אתה, הלצרינו, שואל כותב הדעה ב-ynet בתום הכתבה שלו. מולו נקבצים שני מחנות. ימין-שמאל. חרדים-חילונים. מזרחים-אשכנזים. עניים-עשירים. זה צורח וזה צורח. איש אינו מקשיב למילים עצמן. כל שנשמע עכשיו הם שני המספרים. "לכתבה זו התפרסמו X תגובות בעד". "לכתבה זו התפרסמו Y תגובות נגד".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
7.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
זוהי תבניתו של משאל העם, קצה-קצהו של הדיון הציבורי, והליך המנוגד ברוחו לדמוקרטיה הפרלמנטרית שניסו להקים כאן. זה המקום בו אין עוד דיון, אין עוד משא ומתן ואין עוד אלטרנטיבות. אין כאן מבחר אידיאולוגיות הבאות במפגש, כוחני ודברני לסירוגין, עד להגעה למסקנה כלשהי. כאן, בניגוד לבחירות הכלליות, המצביע אינו אדם בעל תפיסת עולם כוללת, מדינית-כלכלית-חברתית-מוסרית-ביטחונית. כאן הוא ה"כן" או ה"לא".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
8.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ואין דיבור בין הכן והלא, בין הימין והשמאל, בין הדתי והחילוני, בין העשיר והעני. הנה, בטורים ב-ynet ממוספרים האנשים בשני הטורים בנפרד. ישנם שני "מספר 1", שני "מספר 5". אפילו כלי התקשורת המאולתר שאפשר האתר לגולשיו, שצעקו זה אל זה מעל לראשי ההמון "תגובה ל-5: אתה טועה", נמחק. 5 כבר אינו חלק מהטור שלי, וזעקה אליו לא תגיע לשום מקום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
9.
|
 |
|
 |
 |
 |
|
טוב, שכנעתם אותי. אני נגד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המדור
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"אמש באינטרנט" הוא מדור ביקורת תרבות אינטרנט ותרבות דיגיטלית. המדור מתפרסם מדי ראשון, שלישי וחמישי. |  |  |  |  | |
|