ראשי > יהדות > תרבות > כתבה
בארכיון האתר
דניאלה וייס תחליף את יעל בר זוהר
המאבק הבא בציבור הדתי: חרם נגד חברות אופנה שעושות שימוש בפרסום לא צנוע. על הכוונת: פוקס, קסטרו, כןולא, רנואר ועוד
לכתבה הקודמת דפדף ביהדות לכתבה הבאה
עידן יוסף
13/1/2005 13:49
בציבור הדתי לאומי עדיין
מסוחררים מהצלחת
חרם הצרכנים נגד תנובה, שנעשה בעקבות דברי מנכ"ל תנובה אריק רייכמן שכינה את ההתנחלויות "סרטן בגוף האומה". גם אם הצלחת החרם שעשו המתנחלים, הנמנים ברובם על הציבור הדתי לאומי, חלקית, שואבים במגזר זה עידוד וממשיכים הלאה למאבק הבא - המאבק נגד פרובוקציית הפרסום בעולם האופנה.
 
הפרסומות הבלתי צנועות המתנוססות על גבי שלטי החוצות ובטלוויזיה מדירות שינה מדתיים רבים. בניסיון לתת תגובה ציונית הולמת בדמות קמפיין, "הצנע לכת – בעד פרסומות צנועות" שמו, פותחים הם במאבק חזיתי כנגד חברות האופנה הגדולות.
 
בטופסי החתמה המופצים ברחבי הארץ מתחייבים החותמים שלא לקנות יותר פריטי לבוש מחברות שבוחרות לקדם את מוצריהן בצורת מסרים מיניים. אין בכוונת החותמים לשרוף או להשליך אל מצולות ים את הבגדים שכבר ניקנו מחברות אלו. נכון לעכשיו, הם מסתפקים באי קנייה ומקווים שהאפקט של חרם ההמונים ישפיע. מארגני העצומה ממליצים לטשטש ולעמעם את לוגו החברה וסממניה באמצעות פרימת תוויות, או לשדרג את שימושו של הבגד לשימוש משני של פיג'מה, בגד התעמלות וכדומה.

בערכות החתמה שהופצו לכל מוסדות הציבור הדתי לאומי (כוללים ציוניים, ישיבות גבוהות, ישיבות הסדר, ישיבות תיכוניות, אולפנות, מדרשות, תיכונים דתיים, מכינות קדם צבאיות ועוד) מוסבר מדוע נבחרו דווקא חברות אופנה אלו וסומנו כמטרת המאבק: "והרי לאן שלא תפנה את ראשך תיתקל במראות שתצילינה עינינו מלראות...? תשובה: הסיבה שבגינה הוחלט על התחלת המאבק דווקא מכיוון זה הינה מהותית. חברות אופנה אלו בחרו בשיטה זו, של הפצה נרחבת של פרסומות מושחתות ובוטות כקו המנחה שלהן וכאסטרטגיית השיווק המרכזית. לשם הולכים חלקים נרחבים מתקציביהן, על כך הן משליכות את יהבן המסחרי. ועל כן גם אנשים קונים מהן, שכן בידוע ומוכח שטיבם ואיכותם של מוצריהן אינם מצדיקים זאת מצד עצמם. על כך יצא קצפנו, ומשום כך זכו דווקא הן להיות ה'קורבנות' הראשונים של הקמפיין!".

"אגב, גם אנשי פרסום אליהם פנינו אישרו שחברות אלו הן עקב האכילס של הפרסום הבלתי צנוע". אומר ל-
NRG יהדות אריאל ורדיגר מראשי הקמפיין.
 
לאלפי החותמים שחתמו עד כה על העצומה ממליצים הוגי הקמפיין, הסדרניקים מבית היוצר של ישיבת מעלות שבגליל, "להיות מוכנים לחורף עם בגדים של חברות ביגוד אחרות", ומבקשים מהחותמים על העצומה להציע חברות חלופיות שאינן משתמשות במסרים מיניים בפרסומיהן.

בנוסף לדאגת ניצול השימוש בגוף האישה (והאיש) למטרות מסחריות, קיימת בעיני הצעירים הדתיים הקבלה בין הצו המוסרי-חברתי לציווי התורני של "והיה מחנֶיךָ קדוש". "נוכל לעשות זאת רק באם נימנע מלממן בצורה ישירה מסעי פרסום שרומסים את ערכינו ומדרדרים את רמתנו המוסרית". כותבים יוזמי העצומה.
האחרון בליגת הפרובוקציות
תגובות החברות:

רשת H&O:
הכללתה של הרשת ברשימה תמוהה. H&O נמנית אמנם על חברות האופנה המובילות, אך מדורגת במקום האחרון בליגת הפרובוקציות. רשת H&O פועלת בתחום הפרסום על פי שיקולים ברורים: מבדילה בין סקרנות לפרובוקציה מינית, מדגישה אופנתיות אך יוצרת עניין על ידי רמיזות ולא על ידי אמירות בוטות ופוגעניות, הצילומים משדרים, תמיד, יותר יוקרה ועניין מאשר זועקים חשיפות מיותרות וניכרת הקפדה על העיקרון המנחה לפיו: מוטב לגלות טפח ולכסות טפחיים מאשר לחשוף טפחיים ולאבד את קהל הנשים והאנשים שעשויים להיפגע ברגשותיהם.
 
קסטרו: אנו מתנצלים באם נגרמת עוגמת נפש לציבור הדתי. יחד עם זאת אנו בטוחים, שהציבור הדתי רוצה להיות אופנתי ויודע כי בקולקציית האופנה של קסטרו אלפי פריטים התואמים את הלכי הרוח של ציבור זה. מיותר לציין, כי קסטרו מקפידה שלא ליצור קמפיינים פרובוקטיביים.
 
Kenvelo: המדובר ברשת אופנה בינלאומית, המכתיבה את הקונספט השיווקי הכללי ברחבי העולם בכלל ובישראל בפרט כנגזרת- מה שמחייב שימוש בסטנדרטים מוסריים נאותים ומקובלים. בכל אמצעי הפרסום המשמשים את רשת kenvelo לרבות בשלטי חוצות, אין כלל בוטות מינית. על נקלה ניתן להוכיח זאת, בין היתר, דרך עיון בקטלוגים המופצים ע"י הרשת לכל דיכפין ובאמצעי הפרסום המצויים בחנויות הרשת.

איננו מבינים מדוע מחברי העצומה מצאו לנכון להכליל את רשת kenvelo בשורה אחת לצד  חברות האופנה אחרות, בשעה שאין כל בסיס להשוואת תכני הפרסום בין רשת kenvelo לבין חברות אלו. עלינו להדגיש כי ברשת kenvelo המוצר מוכר בזכות עצמו ללא צורך בשימוש "בעזרים טקטיים נלוזים".
מצאנו לנכון לציין כי היקפי המכירות של מוצרי הרשת גדולים אף בערים בהן קיימת נוכחות משמעותית יותר לאוכלוסיה הדתית, כגון, בין היתר, בטבריה, בפתח - תקווה, בירושלים, בבאר שבע וברחובות.  מבחינת רשת kenvelo המדובר בהתפרצות לדלת פתוחה.  
 
למרות פניות
NRG תגובתן של חברות טי אן טי, פוקס ורנואר טרם התקבלה.
חנות של קסטרו.
העצומה:
עבור החברות: FOX, H&O, TNT, CASTRO, KENVELO, RENUAR:

א. ברצוננו, החתומים מטה, להפנות את תשומת לבכן לכך שאנו רואים את פרסומותיכן כמשדרות גסות בוטה ופרובוקטיביות עזה והדבר פוגע ברגשותינו.
 
ב. חשים אנו כי אתן מציגות את הדוגמנים והדוגמניות בפרסומותיכן כאובייקט מיני. אנו רואים בכך פגיעה באינטליגנציה שלנו כצרכנים, כאשר אתן כחברות תופסות אותנו כקהל יעד שמסרים מיניים נמוכים הם המשפיעים על הרגלי צריכתו.
 
ג. אנו חוששים, כי יש בפרסומותיכן אף משום סכנה לשלום הציבור, באשר הן יוצרות אצל הצופים גירויים ותחושות העשויים לבוא לידי ביטוי בעבירות מין והטרדות מיניות, תופעה שהולכת ומחמירה בחברתנו.
 
ד. על פי תפיסתנו, יש בהתנהגותכן אף משום כפיה דתית, באשר פרסומותיכן אינן משודרות רק בערוצים הממלכתיים ומוחדרות לעיתונים היומיים - שאפשר להימנע מלבוא במגע עמם, כי אם גם צועקות משלטי חוצות ענקיים בכל קרן רחוב, בהם אנו מחוייבים להיתקל, שכן זוהי הפרהסיה הציבורית של כולנו, וכשם שלא היינו מעוניינים בכפייה דתית על חילונים כך אנו מגנים לא פחות כפייה "חילונית".
 
ה. לאור כל זאת אנו, שנפגענו מפרסומיכן מצהירים בזאת כי נימנע מכאן ולהבא מלרכוש את מוצריכן לפחות עד שיופסקו הפגיעות המכאיבות הנ"ל ברגשותינו.
 
מטה הצנע לכת.
ת"ד 222.
מעלות 21011.

חדשות המגזר
בית מדרש
תרבות
בקרוב אצלך
  מדד הגולשים
הם מ-פ-ח-דים!
                  12.33%
עושים פאנלים
                  9.59%
אל תתקשרי אלינו-...
                  9.59%
עוד...

תרבות
תינוק חדש בלול: נין ראשון לאריק איינשטיין ואורי זוהר  
אריאל זילבר: "שכחו אותי, המצב הכלכלי רע"  
פרוייקט "תוצרת הארץ"- המותג הכי הישראלי  
עוד...