 |
/images/archive/gallery/104/781.jpg אזרחים עומדים בצפירה בירושלים
צילום ארכיון: רויטרס  |
|
לעמוד בצפירה או לא לעמוד? |
|
החברה החרדית מתלבטת אם לכבד את צפירת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מבחר טיעונים לכאן ולכאן מתוך דיון בפורום "בחדרי חרדים"
|
|
|
 | דפדף ביהדות |  | |
אריאל שנבל 5/5/2005 9:52 |
|
|
|
|
 |
החברה החרדית מתחבטת שנים רבות בשאלה האם לעמוד בזמן צפירות הדומיה לזכר קדושי השואה וחללי מערכות ישראל. לויכוח הפנים חרדי בנושא ישנן זוויות הסתכלות שונות ורבות, אולם ניתן לתמצת את הויכוח בין אסכולת ה"עומדים" ל"לא עומדים" בשני
הטיעונים המרכזיים – נגד: עמידה בצפירה היא חלק מ"חוקות הגויים" ואינה מתאימה ליהודי שומר תורה ומצוות. בעד: עמידה בצפירה מונעת "חילול השם" ופגיעה ברגשות הציבור הכללי.
לקראת יום השואה, התפתח בפורום החרדי "בחדרי חרדים" דיון נוקב בנושא העמידה בצפירה. להלן הטיעונים המרכזיים שהועלו בדיון, בעד ונגד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הגולשת "התבהרות" פתחה את הדיון במספר טיעונים נגד העמידה בצפירה:
עמידה בת שתי דקות בדומיה מבזה את המתים על קידוש השם. חוסר התנועה במתיחת הגוף מזכיר שיעור התעמלות כפוי מאשר יחס אישי לקדושי השואה וזכרם.
אני מעדיפה לזכור את כל מתי וקדושי האומה לאורך כל השנים, ללא אפליה בין קדושי השואה לבין נרצחי מרד בר כוכבא.
הזיכרון הקולקטיבי שלי מכיל אלפי שנות היסטוריה על קידוש השם והערכים, וקדושי השואה הינם עוד חוליה במלחמת הזהויות היהודית לדורותיה.
הזמנים והימים שבהם אני זוכרת את מתי העם וקורבנותיו אינם מסתכמים אצלי בדקותיים של קיפאון שרירים כפוי. אני נוהגת לפרוס את זיכרון אחי ואחיותי הי"ד לאורך מעגל השנה ברצף מתמיד של אמירה ותפילה וצדקה, בהם פעיל הלב שלי ושרירי הפה אומרים תפילה זכה.
כי מאות אלפי תלמידי בית הספר שיקראו לעמוד דקה דומיה יגחכו כמו בכל שנה ולא יצליחו לכבוש את הצחוק שמשתחרר דווקא שצריך לעמוד דום. והמנהלת שושנה תביט בהם במבט מזרה אימים .המבט ששמור למנהלות של דקה דומיה לזיכרון קדושי העם.
כשיהודי זוכר עוולות גויים הוא זועק מרה, בוכה, מתפלל, לומד, מקים מצבות, משפץ בתי כנסת, מקים ארגוני חסד, ומלווה קשישים ניצולים לקופת החולים ללא תשלום אלא רק בשביל החסד.
כי אם להם (החילונים) מותר לנסוע בבר אילן בשבת ולא להתחשב ברגשותיי, מה פתאום שאני אתחשב ברגשותיהם? (הגולש 'wassa_dif').
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בעד עמידה בצפירה:
כשנמצאים ברשות הרבים, צריך לעשות מה שכולם עושים. כך מחנכים דור יפה, מחונך ומנומס. (הגולש חוצמזה).
עמידה בת 2 דקות בדומיה מראה שיש לאדם כבוד לקדושים הנ"ל , והוא מראה זאת ע"י שפוסק מעיסוקיו. (הגולש חיפושון).
יש משמעות גם לכך שהציבור כולו דומם באותו זמן, ובוודאי יש אינטפיקציה למעשה חיובי שעושים אותו בצוותא מאות אלפים מעם ישראל. (הגולש מרכא_כפולה).
אין דבר עמוק יותר מדומייה. לך דומייה תהילה. לא בכדי אגרא דבי טמיא שתיקותא. (הגולש מרכא_כפולה).
האדמו"ר מגור, ה"בית ישראל" הלך ברחוב יוסף בן מתתיהו והנה הצפירה. הציעו לו להיכנס לאחד הבתים לחדר מדרגות והוא סירב ועמד באמצע הרחוב משך כל הצפירה. הוא הסביר זאת בכך שמי שלא עומד הרי הוא מחלל השם בפרהסיא (הגולש קלף).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
רק אם אין מצלמות טלוויזיה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גולש בשם "מגלומן" הציע למתווכחים את ה"פשרה" הבאה: "אם אתם נמצאים בסביבה שעלולה להיפגע, תעמדו כמו כולם. אם אתם בבית או בכולל או בעבודה (במקום חרדי) או אפילו ברחוב צדדי בבני ברק, תמשיכו ללכת. ברחוב הראשי. רק אם אין מצלמות טלוויזיה". |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|