מתייפייפת: נערת השנה הזדעקה על הדרת נשים
"לאחר שחרדי קרא לעברה 'פרוצה', הטיפה דורון מטלון נגד הדרה ובעד העצמת נשים. היום היא כלי שרת למאוויו של המין הגברי, הכי לא מועצמת שיש". ציפי ירום כותבת על מה שבין הדרה להאדרה

בויצ"ו כבר מזמן לא שותקים על היחס לנשים. יום אחרי טקס "מלכת היופי", נערך אירוע תחת הסלוגן "לא מוכרת! לא קונה! לא סחורה" ובו הוענק אות הקלון לפרסומת הסקסיסטית ביותר. במקום השני "זכתה" פרסומת בכיכובה של בר רפאלי, שאולי התכוונה למכור משקפיים אבל בדרך נראה שהיא בעיקר מוכרת את עצמה. בנימוקי הבחירה נכתב: "פרסומת זו ממשיכה קו פרסומי מיושן ופוגעני לפיו גוף האישה הוא כלי למכירת מוצרים, ואמצעי לסיפוק הגברים. הפרסומת מקבעת גם תפיסה מעוותת לגבי תפקידן של הנשים שייעודן 'לשמש' את הגבר ותפיסה בעייתית בנוגע ליחסים בין המינים".
למרבה הצער, הפרסומות הללו משפיעות מאד. 92% מבני הנוער סבורים שתכנים מיניים בפרסומות, בתוכניות טלוויזיה וברשת משפיעים עליהם לרעה. 50% מהנערות רוצות להידמות לדוגמניות ולמשתתפות תוכניות ריאליטי!
בויצ"ו לא שותקים וגם עושים פעילות בכדי לוודא שנשים תבינה שאשה איננה חפץ, ודוגמניות אינן מודל לחיקוי. הם מדברים על הצורך בהעלאת מודעות, על הצורך בקידום החינוך בתחום. בויצ"ו צודקים: נשים חופשיות, מועצמות, בעלות מחשבה עצמאית, כמו אותן 19% מהבנות, לא תאפשרנה את הפיכתן לחפץ, כלי שרת, למישהי ששיא מאווייה הוא להופיע בביקיני בטלוויזיה בתוכנית זו או אחרת, ולהיות מוחפצת בצורה הכי גרועה כשהתואר שמוענק לה מתייחס לגודל של האחוריים שלה, לכמות הסיליקון שהוסיפה, או ליכולתה להרעיב את עצמה ולהתקיים בצורה לא בריאה מסלטים עלובים כדי להגיע לפריים טיים או לשער מגזין-לגברים-מיוחמים כלשהו.
אבל זה, כנראה, בתנאי שהן באמת מבינות זאת, המחשבה שלהן באמת עצמאית, והן לא מדקלמות את המסר כסיסמא, בלי להתייחס למשמעות שלה ולהפנים אותה. כי זה, מתברר, בדיוק מה שקרה עם דורון מטלון, נערת ישראל החדשה. מטלון, כך מתברר, הציגה את עצמה בעבר כמי שמאד מבינה את הצורך בהעצמה נשים ואת הצורך שלא להיות כלי שרת לצרכיו של הגבר.
אבנר בורוכוב, שראיין אותה לפני שנתיים לאחר שחרדי קרא לעברה "פרוצה" באוטובוס, מספר איך פעם האג'נדה שלה הייתה מאד ברורה. כל כך ברורה, שהיה אכפת לה נורא מגורלן של הנשים. אבל כנראה שרק הנשים החרדיות, אלה שלעולם לא תשמשנה כלי להחמרת דימויין של נשים בתקשורת ודימוי הגוף העצמי של נשים אחרות, נגעו לליבה, כי עכשיו אתם יכולים למצוא אותה בתמונות הביקיני הכי חושפניות שיש, הכי כלי שרת למאוויו של הגבר שיש, הכי לא מועצמת שיש.
טקס מלכת היופי הוא הטקס הכי משפיל שקיים לנשים במדינת ישראל, והוא עומד בשורה אחת עם הפרסומות שויצ"ו גינתה, וכל הנימוקים לפסילה חלים על הטקס הזה. כל זמן שטקסים כאלה משודרים בפריים טיים, המשימה של ויצ"ו נידונה לכשלון. וכל זמן שנשים כאילו-מודעות-ומועצמות-לעצמן תהפוכנה את עצמן לחפצים בשביל חופן המצלצלים הראשון שמוצע להן, מצבן של נשים במדינת ישראל ימשיך להיות רע ונזדקק לעוד הרבה הרבה ימי אישה בינלאומיים לפני שמשהו יתוקן.
הכותבת שותפה בפרויקט 'דוסים'
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg