
”צוק איתן“ בפרשת השבוע: ”צרור את המדיינים“
בפרשת פנחס מצווה התורה על משה רבנו: "צרור את המדיינים והכיתם אותם. כי צוררים הם לכם בנכליהם אשר נכלו לכם“. מה המשמעות של ציוי זה ומה הקשר למבצע ”צוק איתן“?

הרב אליעזר שנוולד צילום: יח''צ
די לנו בכך שאנו יודעים שהם זוממים כנגדנו, עלינו להקדימם ולמנוע זאת מהם. זהו סולם הערכים והמוסר הישראלי. למרות שעשויים לטעון כנגדנו מבחינה מוסרית, שאין לנו זכות מוסרית לפגוע במי שעדיין לא עשו לנו מאומה, ויוכלו להאשים אותנו שאנחנו התחלנו. זוהי חובה מוסרית למנוע מראש אפשרות של פגיעה בנו, ואבידות בנפש, גם במחיר הפגיעה המוקדמת באוייב. אולם יש כאן גם עקרון איסטרטגי בטחוני. העדפה של מלחמת מנע על פני מלחמת תגובה או הגנה. אם אנו יודעים שאוייבנו מפתחים תשתית צבאית שעשויה לאיים עלינו מבחינה אסטרטגית בעתיד, עלינו להקדים ולפגוע בה ולנטרלה.
כאשר לאויבינו יש כוונות התקפיות עדיף לו להיות היוזם, בכך יהיה לו יתרון על היריב משום שהוא מכתיב את כללי המשחק. הוא קובע את ה'עיתוי' בצורה שתפתיע ושתתאים לו, ושבו יהיה במוכנות מכסימלית, והוא קובע את 'מקום' התקיפה שבו מצא את התורפה של היריב. לעומת זאת מי שנמצא במגננה סובל תמיד מנחיתות. לכן יש צורך אסטרטגי של אמנעה, של שלילת היכולות מהתוקפן. בהקדמה זו יש גם משום הרתעה של התוקפן.
מבצע 'צוק איתן' נגד החמאס בעזה נועד לסוג של ענישה חריפה על מה שנעשה כבר, על הפגיעה בריבונות של המדינה בחטיפה ובירי על הדרום, ועל אמנעה לעתיד. האמנעה מתבססת על כך שאיום הטרור נובע משלש יסודות: ממוטיבציה, תוחלת ויכולת.
במבצע זה חובה עלינו להקדים ולפגוע פגיעה ארוכת טווח, בתשתיות הצבאיות והאסטרטגיות שמאיימות בהווה, ועשויות לאיים עוד יותר בעתיד עלינו. עלינו לפגוע פגיעה משמעותית בתשתיות הנשק האסטרטגי ארוך הטווח, בתשתיות בתי המלאכה לייצור הנשק, בתשתיות התת- קרקעיות, של מנהרות תופת ובורות שיגור תת קרקעיים מוסווים. בתשתיות הארגוניות, במנהיגות, בנכסי האירגונים, במתקני ההכשרות. וכו' לבל יאיימו עלינו בעתיד. רק כך תושג הכרעה והרתעה, מול החמאס ומול שאר האוייבים הפוטנציאליים במזרח התיכון, שעומדים וציפם מן הצד.
כדי להשיג את המטרות הללו אין מנוס מיציאה למהלך קרקעי, למרות שהוא מעלה את רמת הסיכון בצורה משמעותית. וזאת בתנאי שהסיכונים הם מידתיים ונלקחים בצורה מחושבת.
כבר כעת עוד לפני שהמבצע צבר תאוצה יש מי שדואגים לבלום את התנופה שלו. מהם מי שמאיים עלינו שפגיעה אנושה בחמאס יביא לנו משהו גרוע יותר. כביכול החמאס אינו ארגון רצחני מספיק, ושיש אינטרס למנוע השתלטותו של ארגון קיצוני ורצחני יותר. כביכול, אם הוכשת ע"י נחש ארסי, והנך נמצא בסכנת חיים, תוכל להתנחם שלא הוכשת ע"י נחש ארסי יותר. זה אותה הגברת בשינוי אדרת.
ויש דואגים להקטין את הציפיות מלכתחילה, וממילא להקטין גם את הכדאיות של סיכון החיילים, שכן לדעתם לא ניתן להשמיד את הטרור לגמרי. הם אף משתמשים במינוח שמבטא את זה ה"סבב", הסבב הקודם והנוכחי וכו'. מדובר בסך הכל ב'סבב' לא במשהו שניתן להכריע.
אולם גם לשיטתם נחוץ ניכוש עשבים תקופתי, גם אם העשבים יגדלו בהמשך. אולם יש גם שיטה של תלישת העשבים מן השורש, כדי למנוע עד כמה שניתן את צמיחתו. חייבים לשנות את המשוואה של 'סבבים' בתזמון יזום בהתאם לנוחות של החמאס. כל הפוגה בין הסבבים נועדה למטרת הצטיידות - "מלא מחדש", להפקת לקחים, ושיכלול היצור של האמצעים לקראת הסבב הבא.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg