חוק הכשרות מסוכן, משרד הדתות צריך להתעורר
הצעד ששואף לבצע משרד המשפטים הינו צעד קיצוני. השלכותיו על עולם הכשרות - אדירות, חלקן חיוביות אך חלקן שליליות מאוד. הטענות לא צריכות להיות מופנות רק למשרד המשפטים על האקטיביזם המופרז, אלא גם לאנשי המשרד לשירותי דת
לאחרונה פורסם על כוונת משרד המשפטים לפרש את חוק איסור הונאה בכשרות באופן שיאפשר לבעל עסק להכריז על עצמו כ"כשר" כשבידיו רק תעודת כשרות מגוף פרטי. זאת, בניגוד למצב הנוכחי, אשר מחייב מבעל עסק להחזיק בתעודת כשרות מטעם הרבנות המקומית.עוד כותרות ב-nrg:
- הרב ליכטנשטיין - גדול בתורה ובציונות
- הרב ליכטנשטיין הביא אותי הכי קרוב לאלוהים
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
משמעות הדבר בפועל היא הפרטה של מערך הכשרות: לא עוד כפיפות של בתי קפה, מסעדות, מפעלי מזון, בתי מלון וכו' לנהלי הרבנות המקומית בשטחה הם מצויים; לא עוד סיפורים על משגיחי כשרות סוררים; לא עוד העמדות לדין מטעם מחלקת פיקוח הונאה בכשרות.

''הצליח למתג את עצמו כ'רפורמטור' בתחום''. הרב אלי בן דהן
צילום: יח''צ
על אף שהדבר נשמע "מפתה", אישית אינני סבור שיש לבצע צעד דרמטי דוגמת הפרטה של מערך הכשרות על מנת להתמודד עם החולאים הקיימים בו. צעד סביר יותר, בעיני, הוא מתן אפשרות לבעל עסק לפנות לקבלת כשרות מרבנות מקומית שכנה.
עם זאת, זו איננה הנקודה; הדבר שעלינו לשאול את עצמנו כעת הוא, מה בער לאנשי משרד המשפטים לטעון דווקא כעת, למעלה משלושים שנה לאחר קבלת החוק, לפרשנות החוק כמצוין לעיל, דבר אשר ברור כנראה גם לאנשי משרד המשפטים שאינו עולה בקנה אחד עם לשון החוק כלל, ובוודאי לא עם סעיף 2 לחוק, הקובע מפורשות שהמוסמכים היחידים להעניק תעודת כשרות הם מועצת הרבנות הראשית לישראל, רב שהיא הסמיכה, רב מקומי מכהן או, בצה"ל, הרב הראשי הצבאי.
בעיני, התשובה לשאלה לא נמצאת בין סעיפי החוק; אלו נמצאים שם עוד משנת 83' ודבר לא השתנה באופן מהותי מאז. התשובה נמצאת בלשכותיהם של השר לשירותי דת, סגנו והרבנים הראשיים: משרד המשפטים מעוניין לבצע רפורמה בתחום הכשרות, שכן אין ספק שהינו רווי בכשלים ובבעיות, אך אלו אשר מתפקידם להניע ולבצע את השינוי בפועל - אינם עושים דבר. כך, הצעות שונות שהועלו על השולחן - נדחו על ידי המשרד לשירותי דת בזו אחר זו, מבלי שהמשרד הציב מיוזמתו ולו חלופה אחת ריאלית לשיפור המצב הנוכחי.
סגן השר בן דהן הצליח למתג את עצמו כ"רפורמטור" בתחום הדתות, דבר אשר אף הביא אותו להישג חסר התקדים בפריימריז של הבית היהודי בכך שדורג שם במקום השני, כשמעליו רק איילת שקד. עם זאת, בחינה של הדברים בפועל מגלה, שבן דהן לא עשה כמעט דבר בכל הנוגע לכשרות. הוא אמנם הפיק יחד עם השר לשירותי דת, נפתלי בנט, ועם הרב הראשי לאו מסיבת עיתונאים מתוקשרת בפברואר 2014, בה הכריזו השלושה על "רפורמה בכשרות" שכללה שינוי צורת ההעסקה של משגיחי הכשרות, קביעת רמת רמות כשרות אחידות והקמת מאגר נתונים ממוחשב לעסקים ולכשרויות.
במסמך שפורסם במסיבת העיתונאים נטען שחלק מהרפורמות יגיעו לידי מימוש בתוך חמישה חודשים וחלק אחר בתוך שנה. עברה כבר למעלה משנה, אך מה קרה עם זה בפועל? שום דבר ממשי. זה כמובן לא מפריע לבן דהן להמשיך ולפזר הבטחות לקראת הכנסת הבאה. אשרי המאמין.
הצעד ששואף לבצע משרד המשפטים הינו צעד קיצוני וחסר תקדים. השלכותיו על עולם הכשרות - אדירות, חלקן חיוביות אך חלקן שליליות, שליליות מאוד. עם זאת, הטענות לא צריכות להיות מופנות רק למשרד המשפטים על האקטיביזם המופרז שהוא מפגין, אלא גם לאנשי המשרד לשירותי ודת והרבנות הראשית שבאוזלת ידם מזמינים את המשפטנים להתערב: במקום לדבר, אולי תתחילו לעשות, וכך לא תאלצו גורמים שונים להתערב בעולם הכשרות על מנת להביא לשינוי הכה נחוץ בו.
הכותב הוא חבר בצוות הכשרות בפרויקט "שביל הזהב" להסדרת יחסי עם, דת ומדינה במכון לאסטרטגיה ציונית
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg