הפשרנות של הרב ריסקין בגיור – בכייה לדורות
הרב רסקין טוען כי דרוש ברבנות פלורליזם הלכתי אולם מדובר כאן על ביצוע מעשים בלתי הפיכים ובעלי משמעות אדירה. למתגיירים, לבני משפחותיהם, ולבני משפחותיהם לעתיד. העובדה כי גיורים אלו לא מקובלים על חלקים גדולים בעם תפצל את העם היהודי לשני עמים
בשנת 1927 רעד העולם היהודי סביב פסיקתו של הרב ענתבי, רבה של קהילת יוצאי חאלב בארגנטינה, אשר קבע שאין לקבל גרים לקהילה. הסיבה: צעירים מבני הקהילה התחברו לגויות, וכאשר רצו להינשא עימן הם פשוט העבירו אותן טקס גיור.עוד כותרות ב-nrg:
- הרב דוד סתיו: הרבנות מנסה להשליט קו יחידי וקיצוני
- צו פיוט: הפייטן שהחייה את קהילת יוצאי מרוקו
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מכיוון שמדובר בקהילה אמידה מאוד, אשר ההצטרפות אליה מפתה, קשה להשתכנע בכנות כוונותיהם של המתגיירות. האם הן אכן רוצות להיות יהודיות על כל המשתמע מכך, או רק ליהנות מן המעמד הכלכלי והחברתי של בני הקהילה. הרב ענתבי קבע כי אין לגייר נכרים לבני הקהילה, ואם מישהו יעשה כן הוא יורחק מהקהילה, ואף לא יוכל ליטול את חלקו בירושה.

מי שהעניק לפסיקה את חותמו היה הרב הראשי לארץ ישראל, הראי"ה קוק, אשר כתב כי "יפה עשו כבוד תורתם ורבנן קדישי, המחזקים את ידו, שגדרו גדר במדינתם, ששם הפרוץ מרובה, ורבו גיורות כאלה שאינם אלא לפנים (כלפי חוץ י.ט.) שלא לקבל גרים כלל... שלא יהיה שום משא פנים בדבר לקבל, כי אם אלה שנהיה בטוחים בהם שמתגיירים לשם שמיים ושישמרו לעשות את כל דברי התורה".
עוד מוסיף הרב קוק "תחזקנה ידי כבוד תורתו... אשר יעמוד על משמרת הקודש, להימנע מכל תקלה המהרסת ועוקרת קדושת ישראל ותורתו. והנני בזה לאשר ולקיים גזירת חכמים ויתר רבני גאוני דורנו, שהסכימו על ידו בתקנה גדולה זו במדינת ארגנטינה" (הנוסח המלא ומדויק: דעת כהן, יורה דעה, קנד) הפסיקה, אגב, תקיפה עד היום בקהילות יוצאי חאלב.
אולם פסקו של הרב ענתבי אינו תקדימי. כבר בימי שלמה המלך, כאשר עם ישראל היה בשיאו, היו רבים שרצו להצטרף לעם. גם כאן חששו החכמים כי המתגיירים לא באמת רוצים להפוך ליהודים, אלא פשוט רצו לזכות להטבות שנלוו אז למי שהיה יהודי. משכך הם פסקו באופן חד משמעי שלא לקבל גרים.
עם קום מדינת ישראל (ולמרות כל הציניות הקלאסית) הפך הגיור לרעיון מפתה מאוד. בין היתר בזכות חוק השבות והעובדה שהמדינה יודעת לפנק את אזרחיה. קיים חוסר ודאות לגבי מי שבא להתדפק על דלתו של העם היהודי.
האם מצטרפים חדשים אלו רוצים להיות יהודים, על תרי"ג המצוות, אלפי סעיפי הלכה, וכבונוס גם פרעות ואנטישמיות, או שהם רוצים ליהנות ממנעמי האזרחות הישראלית? חוסר הודאות לגבי מהימנותם של חלק מהמבקשים להתגייר הוא קריטי לקיום ההליך. דבר זה דורש מן הרבנים המגיירים לעשות את מלאכת הבירור ביתר אחריות, ובוודאי שלא לקבל גרים באופן אוטומטי.
אולם מה שחמור לא פחת הוא העובדה שהרבנות, הגוף הפורמלי שהוסמך על ידי המדינה והפך באופן אוטומטי למקובל על רובו של העם, ידבר בשני קולות. מדובר בגוף על שהוסמך בין היתר לרשום נישואין וגיורים. הרב רסקין טוען כי "הרבנות הראשית צריכה להיות רבנות שמקבלת גם כן דעות כל כך חשובות. פלורליזם הלכתי, כאשר זה כמובן בתוך הקונצנזוס ההלכתי".
זה אולי נכון לדרשת שבת הגדול, לא על גיור. לא מדובר כאן על 'דעות חשובות', אלא על ביצוע מעשים בלתי הפיכים בעלי משמעות אדירה. למתגיירים, לבני משפחותיהם, ולבני משפחותיהם לעתיד. כולל בני זוג, צאצאים, בני זוג של צאצאים וכן הלאה. העובדה כי הגיורים הללו אינם מקובלים על חלקים גדולים מאוד בעם תהפוך את העם היהודי לשני עמים.
רק בחודש שעבר גילתה משפחה רחבה מנתניה כי הם אינם יהודים בעקבות גיור לא תקין שעברה אם המשפחה אי שם בשנות ה-50. בני זוג שהיו נשואים שנים גילו לפתע שבן הזוג שלהם לא יהודי. מיותר לציין מה משמעותה של ידיעה כזו. וכך באמצע יום בהיר צעדו לבית הדין חמישים איש, שעד אתמול היו בטוחים שהם יהודים ואף ניהלו אורח חיים דתי, כדי לעבור מחדש הליך גיור.
פלורליזם היא מילה יפה. אבל אנחנו עוסקים בעתידו של העם. כיצד יהיה מעמדם של המתגיירים החדשים כאשר מחצית מהעם, כולל תלמידיו של הרב קוק, לא ירצו להינשא עימם? כגוף ממלכתי, ובעל משמעות לאומית ועם השלכה לדורות הבאים, הרבנות חייבת ליישם תקינה גבוהה ומקובלת. זו הערובה היחידה לשמור על אחדותו של העם ועל עתידה של היהדות.
מקור ראשון במבצע היכרות. הרשמו לקבלת הצעה אטרקטיבית » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg