ראשי > סטייליסימו > הורות > כתבה
בארכיון האתר
התוכנית עם הבובות
"ABC" היא תוכנית לימוד אנגלית ייחודית לילדים שמשלבת אינטליגנציה רגשית תוך שימוש בבובות
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
עדי כץ
31/5/2004 10:40
אליען, תלמידת כיתה א' בבית הספר האחים בקריית מלאכי, כבר מפטפטת באנגלית. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שזו השנה השנייה שהיא לומדת את השפה. היא התוודעה אליה כבר בגן חובה ובאותה הזדמנות החלה לעבוד על כישוריה הרגשיים, במסגרת תוכנית ייחודית ללימוד אנגלית בשילוב אינטליגנציה רגשית.
 
התוכנית, ששמה ABC, מחדירה לילדים את השפה (שלא מעט מבוגרים בארצנו עדיין שוברים עליה את השיניים) בדרך של משחק ועיסוק ברגשות. היא מועברת כלימודי העשרה באנגלית בגן ובכיתות הנמוכות וכלימודי תגבור בכיתות ה'-ז', על ידי מורים שהוכשרו לכך במיוחד. התכנים לקוחים מחיי היומיום ומאפשרים תהליך לימוד רגשי, נגיש וידידותי, "דרך הבטן".
 
חברת ABC הוקמה לפני 20 שנה על ידי שתי מורות לאנגלית, עולות מדרום אפריקה, שפיתחו שיטה ללימוד אנגלית לילדים. לפני כעשר שנים רכשו אותה בני הזוג נגה ואריאל טמיר. היא מורה לאנגלית ויועצת חינוכית לשעבר שחקרה את תחום האינטליגנציה הרגשית, הוא מהתחום הכלכלי.
השניים פיתחו שיטת לימוד ייחודית, שלדבריהם עדיין משתנה ומתפתחת.
 
"אנחנו מאמינים שלמידה מהבטן היא משמעותית יותר מאשר למידה שכלתנית, בעיקר בגיל צעיר", אומרת נגה טמיר. "לימוד שמשולב באינטליגנציה רגשית עובד על חוסן ומניעה במקום כיבוי שרפות".
 
טמיר עסקה באינטליגנציה רגשית במסגרת עבודת המאסטר שלה בייעוץ חינוכי ובפסיכולוגיה התפתחותית. "לאינטליגנציה רגשית יש שני רכיבים", היא אומרת. "האחד הוא האינטליגנציה התוך-אישית, כלומר היכולת להסתכל פנימה, לדמות את עצמי, להכיל את הרעיונות ולזהות את הרגשות שלי. השני הוא האינטליגנציה הבין-אישית, המאפשרת לתקשר רגשית עם אחרים, לתת שם ולזהות רגשות אצל הזולת".
 
את הידע שלה בתחום הכניסה לתוכנית ללימוד אנגלית. "הבנו שיש כמה רכיבים בסיסיים שצריכים להיות בתוכנית, כמו קרבה רבה ככל האפשר לדרך הלימוד של שפת אם, כלומר דרך סיטואציות יומיומיות ומתוך המציאות. זה הוביל אותנו ליצירת בובה בשם ABC".
בובה של מורה
הבובה, דמות אנושית עם מוטיבים חייזריים ("כדי לקרב ולהרחיק בו זמנית", אומרת טמיר), עומדת במרכז השיעור. היא מספרת לילדים סיפורים מהחיים: על לידת אח קטן, ביקור אצל הרופא, טיול בספארי ועוד. לילדים קל יותר לדבר אליה, מולה מותר להם לשגות.
 
"עד היום בשיעורי האנגלית עבדו לפי נושאים. איברי גוף לחוד, משפחה לחוד וכדומה, ללא חוט מקשר כמו זה שקיים בשפת האם. הבובה יוצרת את הקשר הזה. הילדים פשוט כמהים לשמוע מה קרה היום עם ABC, ואחד העקרונות של אינטליגנציה רגשית הוא לדעת להקשיב - לאחר ולעצמי. הבובה היא יצור חי עבורם וזו חוויה אדירה. היא מדברת - באנגלית כמובן-בקולה של המורה, והילדים יכולים גם כן לדבר דרכה.
 
"במהלך השיחה מתרחשים תהליכים רגשיים שונים. הילדים מספרים מחייהם וכולם נורא רוצים לדבר ולספר. חלקם מספרים דברים בסוד לבובה, שזה מראה מקסים בפני עצמו, וכאן מתחולל השיתוף הרגשי. המורה מתרגם את הדברים סימולטנית, מעברית לאנגלית ולהפך, אם כי לא כל מילה מתורגמת; חלק מוסבר במחוות גופניות.
 
"כשיש בעיות משמעת וחוסר שיתוף פעולה, אנחנו מביעים דרך הבובה את חוסר שביעות הרצון מכך. היא עצובה, מכונסת, הפה שלה מתעקם. היא גם מקנה הרגלי למידה. היא מצביעה ומדגימה כללי שיח וכללי התנהגות".
 
בשיעורים נעשה שימוש גם בעזרים נוספים כמו קומיקס, שירים, הצגה של המורה בשיתוף התלמידים ובחלקם נערכת פעילות כמו בישול או ספורט, כדי לתרגל את המילים והמשפטים בהקשר מעשי. התוכנית מבוססת על תאוריית האינטליגנציות המרובות של הפסיכולוג הווארד גרדנר, כשהרעיון הוא לאפשר לכל ילד להתחבר לשפה בדרך שמתאימה לו.
 
טמיר: "יש משחקי מילים וחידות לאינטליגנציה המילולית, ספורט ותנועה לאינטליגנציה הקינטית, שירים ומקצבים לאינטליגנציה המוזיקלית, תמונות לאינטליגנציה המרחבית, תרגילי חשבון לאינטליגנציה המתמטית, עבודה בחומרים טבעיים לאינטליגנציה של הטבע ועוד". התוכנית ממומנת על ידי קרן קרב או הפעלות תל"ן (תגבור לימודים נוסף) ומיושמת בכ-70 בתי ספר וחטיבות צעירות ברחבי הארץ, גם במגזרים הערבי והחרדי וגם במוסדות החינוך המיוחד.
 
- למה צריך להתחיל ללמוד אנגלית בגן חובה?
 
"יש מחקרים שונים בנושא. טענה אחת אומרת שההספק עד כיתה ד' לא שווה את המאמץ. אני לא מסכימה. מהניסיון שלנו הילדים לומדים אנגלית, נקודה".
 
לילדים ולהורים לא מפריע שלימודי האנגלית מתחילים כבר בגן. "זה אחלה, אני בעד", אומר אלי גרבי, אבא של אליען, עורך עיתון מקומי בקריית מלאכי. "ככל שהם קטנים יותר, הקליטה טובה יותר, כי הראש נקי. חבל שאותי לא לימדו כמו שצריך. אנחנו היינו משננים דברים וכלום לא נקלט. כל מה שאני יודע היום באנגלית למדתי בעצמי. אליען מאוד נהנית מזה. היא מביאה את האנגלית הביתה ואנחנו מתרגלים איתה. היא שרה עם האחים הגדולים שלה שירים באנגלית".
 
"מנסיוננו", מוסיפה טמיר, "לחוויה של הקניית השפה בצורה חיובית יש תרומה גם לעברית, ואנחנו רואים את זה אצל אוכלוסיות של עולים חדשים. מחקרים מראים שילד יכול להכיל שתי שפות, ושהאחת אף תומכת בשנייה. מבני הכלת השפה הם דומים, וצריך רק ליצוק לתוכם תוכן חדש. ברגע שנחשפת לשפה אחת, תבין גם את השנייה. גם חוויית אנגלית טובה, כשלעצמה, אין לה שיעור. מצב האנגלית אצל האוכלוסייה בארץ הוא לא משופר, כמעט אין תרגול של דיבור השפה".
 
ליזה פוצ'יקוטוב, תלמידת כיתה א' בבית הספר אלון בבת ים, בת לעולים ותיקים, מדברת בבית עברית ורוסית ולומדת קריאה וכתיבה ברוסית אצל מורה פרטית. מתחילת השנה היא לומדת בבית הספר גם אנגלית.
 
"היא נכנסה לאנגלית בלי שום בעיה", אומרת אמה נדיה, מתכנתת מחשבים. "שיטת הלימוד גורמת לה להתעניין בשפה החדשה, הם עובדים דרך משחקים ושירים. היא לא מתבלבלת בין השפות. אני חושבת שדווקא הידע של יותר משפה אחת עוזר לה ללמוד שפה נוספת. בבית, כשהיא מדברת לבובות, אני שומעת אותה מכניסה מדי פעם מילה באנגלית, והיא גם התחילה לראות תוכניות באנגלית בערוץ הילדים. היא אוהבת את השיעורים האלה יותר מאשר שיעורים אחרים".
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

הורות
שייקספיר בג'ימבורי: חייו של ילד מחונן  
אחות מיותרת  
עם העצמאות של הילד – בא הביטחון  
עוד...