 |
שורשי הפנג שואי נטועים עמוק בעת העתיקה. במשך אלפי שנים חיו הסינים בקרבה בלתי אמצעית אל הטבע ופיתחו כלפיו יראת כבוד עמוקה. הם תפסו את האדם כחלק בלתי נפרד מהיקום, תלוי בחסדי כוחות הטבע, המתקיימים באופן ספונטני, ובמקום לאלף אותם ביקשו להשתלב במארג הטבעי של העולם, ולחיות בו בהרמוניה. ברבות השנים התגבשו יסודות תפיסתם את עקרונות היקום והועלו על הכתב בספר התמורות, הוא האי צ'ינג (I-Ching). דרך ספר התמורות התבוננו הסינים בתופעות תבל ובחוקיהן, וכל דור ודור הוסיף עליהם פירושים. אגדה סינית מספרת כי באחד הימים ישב החכם הסיני פו סי (Fu Hsi) על גדת הנהר לו כשהוא שקוע במדיטציה, כשלפתע הגיח מן המים צב ענק. בהארה של רגע הבין פו סי כי הסימנים שעל שריון הצב משקפים את שמונה יסודות היקום: שמים, ארץ, אש, רוח, אגם, רעם, מים והר. בעקבות ההארה שירטט פו סי את מפת מהלכי השמים הקדומים, הלו, עליה מושתת האי צינג, ספר התמורות.
אגדה אחרת קושרת את תורת הנומרולוגיה הסינית לאירוע דומה. היא מספרת כי החכם פו סי ראה על גב הצב תשעה מספרים, מ-1 עד 9, מסודרים בריבוע הקסם, באופן שחיבור שלושה מספרים בכל קו ישר - מאוזן, מאונך או אלכסוני נותן תמיד את התוצאה 15. ריבוע הקסם הזה (Lo - Shu) הפך למוטיב מרכזי בתרבות הסינית. על פי תורת הנומרולוגיה הסינית, מתקשרים המספרים
לארבעת החיות המיתולוגיות השמימיות - דרקון, צב, נמר ופניקס, ולחמשת האלמנטים - אש, מתכת, מים, עץ ואדמה. ספר התמורות, האי-צ'ינג, שיסודותיו מיוחסים כאמור לחכם פו סי שחי כ-3000 שנה לפני הספירה, הוא אחד מחמשת הספרים הקנוניים הקלאסיים של סין, העתיק והחשוב ביותר. האזכור העתיק ביותר לשימוש ברעיונות הקיימים בספר הוא מתקופת שושלת שאנג (2,200 לפני הספירה). לאו טסה וקונפוציוס, שני הפילוסופים הסינים החשובים ביותר בתולדות המחשבה הסינית, נשענו בעבודתם על ספר התמורות. על עומקו ומורכבותו של הטקסט ניתן ללמוד מדבריו של קונפוציוס, שאמר כי לו נוספו לו על שנותיו עוד 500 שנה, היה ביכולתו לסיים את לימודי האי-צ'ינג. מכל מקום, ספר זה השפיע רבות על תרבותה של סין: על הפילוסופיה, הרפואה, הספרות, השירה והאמנות. האי צ'ינג מורכב מכל הקומבינציות האפשריות בין שמונה הצורות שהתגלו על גבי שריונו של הצב. כך נוצרו 64 צירופים, שהם פרקי חוכמת הטבע והתבונה. התורה עברה מפה לאוזן והועלתה על הכתב לראשונה באופן מסודר ב-1200 לפני הספירה. כותביה היו שני תלמידים בבית הספר הקיסרי, הנסיך ון והמלך צ'ור. על מנת לשקף מהלך שמימי המייצג עולם בתנועה, בו האדם במרכז, הם שינו את מיקום שמונת האלמנטים במפת הלו. כיום קיימים יותר ממאה תרגומים לספר התמורות, ונכתבו עליו אלפי מאמרים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
לאו טסה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
רכות גוברת על נוקשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בפנג שואי המסורתי ניכרת השפעת הגותם של שני הפילוסופים הסינים הדגולים, לאו טסה וקונפוציוס. לאו טסה, שלו מייחסים את הספר Tao-Te-Ching, הסיק מתוך התבוננות בטבע שכדי להשיג הכל, כל מה שצריך זה להיות. מי שצועד בנתיב הטאו, הדרך, ייטיב לעשות אם יעסוק בהתבוננות וכך יוכל להשתלב בהרמוניה עם הטבע ולהפיק ממנו את כל צרכיו. ההתאמצות, הפירוק, הניתוח, הלימוד הקפדני ועוד כהנה פעולות של האדם הן למעשה מיותרות. לאו טסה ממליץ על Wu Wei, כלומר על "לעשות כלום", להיות פסיבי, דרך שלנו, בני המערב, המורגלים בעשייה ללא הרף והגדלים על ברכי ההישגיות והתחרותיות, קשה לאמץ כדרך חיים. מתוך הפילוסופיה הזאת צמחה אמנות הלחימה הרכה - טאי צ'י צ'ואן, המנצלת את כוחו של היריב על מנת להכניעו, ומאופיינת באמרה: רכות גוברת על נוקשות.
קונפוציוס, שתורתו כונסה בידי תלמידיו במסכת מאמרים Analects, שאב אף הוא את השראתו מן הטבע, אך האמין בחיוניותו של מוסר חברתי להשגת הרמוניה בעולם. שמירת הסדר וההיררכיה מחייבת לימוד קפדני, עבודה עצמית מפרכת וציות מוחלט לחוקים. שתי התפיסות הפילוסופיות הללו פעלו זו לצד זו לפני כ- 2500 שנה, והשפיעו על כל מהלכי החיים והתרבות הסינית מאז ועד היום.
|  |  |  |  | |
|