 |
תכירו את מילי האחראית, נדב הידען ויובב השובב, שלמרות האזהרות מכניס לפה דברים לא בריאים. שלושת האפרוחים הם כוכבי "יום של תכלת", תוכנית הלימודים החדשה של הרשות הלאומית למלחמה בסמים, שמטרתה להעניק לילדי גן חובה כלים שיסייעו להם לעמוד בפיתוי ולומר לא לחומרים מסוכנים. זה לא שמישהו במשרד החינוך חושב שילדי הגן משתמשים בסמים. אחת הסיבות להעברת התכנים הללו בגיל צעיר היא שהתברר, כי תוכניות מניעה לילדים מבוגרים יותר מעוררות בילדים סקרנות, ולא בהכרח מרתיעות משימוש. התוכנית לילדים כוללת דפי עבודה, שירים, פאזל, תמונות ועשרה סיפורים שמעלים דילמות עליהן משוחחות הגננות עם הילדים. סיפור המסגרת הוא על סבא נתי וסבתא יונה שיש להם משק עם בעלי חיים, והנכדים שירי וגילי עוזרים להם לטפל במשק. במשק ישנה תרנגולת ששמה חווי ולה שלושה צאצאים: יובב השובב, נדב הידען ומילי האפרוחה האחראית. באחד הסיפורים התרנגולת אומרת לאפרוחים לא ללכת לחצר השכנה כי זה מסוכן, אבל יובב מפעיל על שאר האפרוחים לחץ כן ללכת לשם. בחצר של השכן יובב אוכל גרגרים, למרות שמילי אומרת לו שאסור. כשהאפרוחים חוזרים מילי רצה לספר לאמא תרנגולת מה קרה, ואחר כך ליובב מתחילה לכאוב הבטן. הגננת אמורה לשוחח עם הילדים על לחץ חברתי, ועל השאלה האם מילי גילתה אחריות או הלשינה? התוכנית אמורה להעניק לילדים כישורים של קבלת החלטות, אבחנה בין טוב ורע וההבדל בין הלשנה וסיוע לחבר במצוקה. המסר העיקרי הוא שהילדים צריכים להיות אחראים לעצמם ולגופם. "בעיקרון לא מדברים עם ילדים בגיל הגן על סמים אלא על חומרים מזיקים וחומרים מועילים", הסבירה ראש תחום מניעה וחינוך ברשות, נעמה צוויג, "אבל אם מדברים למשל על משקאות מזיקים אז מדברים על אלכוהול, והילדים מספרים לפעמים גם שהם רואים באנג או מזרקים זרוקים בשכונה. זה לגיטימי לדבר בגן על סמים, כי אם לא מדברים זה לא אומר שאין בעיה". התוכנית נוסתה בגני ילדים באשקלון ואושרה על ידי משרד החינוך כתוכנית ארצית. בשנה הקרובה יעברו הגננות הכשרות, וכבר בשנת הלימודים הבאה התוכנית תיושם בגני ילדים ברחבי הארץ. המפקחת הארצית על התוכנית למניעת שימוש בסמים ואלכוהול במשרד החינוך, גליה שחם, אמרה אתמול כי "אנחנו מאמינים שככל שמעניקים לילדים כישורים כאלה בגיל צעיר יותר, הסיכויים להפנמה גדולים יותר. ילדים היום חשופים לסמים ולאלכוהול, והתפקיד שלנו כמערכת הוא להכין אותם לחיים".
|
 |
 |
 |
 |
|
|