הפועלים ישיק בחודש הבא את סניף דיגיטלי ראשון
אבי כוכבא, משנה למנכ"ל, הממונה על חטיבת הטכנולוגיה והמחשוב בבנק ציין כי עולם המחשוב הלביש ישנה את עולם הבנקאות באופן דרמטי
לאורך ההיסטוריה מוכרים מקרים רבים של שווקים שנאלצו להשתנות בגלל ״הפרעה״ (DISRUPTION) כלשהי, איזה שהוא changer gameשהופיע ״פתאום״ בשוק ושינה את כללי המשחק. "הפרעה" כזו עשויה להיות מוצר שמשנה לפתע את התמונה. האייפון הוא דוגמה מובהקת למוצר בודד ששינה שוק שלם לחלוטין ויצר יכולות עסקיות חדשות. היו חברות שהגיבו מהר יחסית כמו סמסונג, LG ועוד, שהפכו לשחקנים משמעותיים בשוק החדש, ולעומתן היו חברות שהגיבו לאט וסבלו קשות כתוצאה מכך, לדוגמה "נוקיה" שנעלמה, HP שניסתה את כוחה בשוק הסמארטפונים ונכשלה, או "מיקרוסופט" שעדיין לא ויתרה על תקוותה להפוך לשחקן מהותי בשוק הסמארטפונים.ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בדמות של מודל עסקי חדש לשוק קיים. עולם המובייל, האפליקציות והאינטרנט המהיר מאפשר ליצור מודלים עסקיים חדשים וחדשניים, שבמקרים רבים הופכים תוך זמן קצר מאוד לאיום ממשי על העולם הישן. כשחברה כמו airbnb מוכרת כמות אדירה של לינות ברחבי העולם במחירים אטרקטיביים מבלי להחזיק בבעלותה אף לא חדר מלון אחד, כש-uber מסיעה מיליוני בני אדם מבלי להיות בעליה של מונית אחת - האדמה רועדת מתחת לעסקים הוותיקים בשווקים האלה, שנאלצים להתמודד עם קהל לקוחות הולך וגדל שמעדיף את המודלים החדשים.

גם עולם הבנקאות נמצא בפתחו של עידן חדש – השינוי הולך וצובר תאוצה ויתרחש מהר. מעניין לציין שאמנם הטכנולוגיה היא שמאפשרת את השינוי, אבל הגורם לשינוי בפועל הוא התנהגות הלקוחות, הרצון שלהם לשינוי והאימוץ של המודלים החדשים. אנחנו רואים, למשל, שכמעט 60% מלקוחות הבנקים מעדיפים לקבל את השירותים הפיננסיים שלהם באמצעים דיגיטליים, יותר מבכל ערוץ אחר. הפלטפורמה המתאימה ביותר מול הלקוחות למימוש כל השינויים האלו היא כמובן פלטפורמת המובייל, ואכן, השימוש בסמארטפונים לביצוע פעולות בנקאיות הוא הערוץ שגדל בקצב המהיר ביותר בתחום הבנקאות ברחבי העולם".
לדבריו "מניתוח שנעשה בסוף 2014 עולה בבירור שהלקוחות נמצאים כבר שם. ביקור בסניף מתבצע בממוצע פעם-פעמיים בשנה, פעולות במכשירים אוטומטיים (ATM) מתבצעות 3-5 פעמים בחודש, אך פעולות פיננסיות במובייל מתבצעות בין 20-30 פעמים בכל חודש. המגמה ברורה: הלקוחות עוברים לדיגיטל.
עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
כמובן שגם אנחנו בבנק הפועלים נמצאים שם, אנחנו מציעים מבחר אפליקציות שמאפשרות לבצע מגוון רחב של פעולות:נהול חשבון עו״ש כולל העברת כספים, משיכת מזומנים ישירות מהבנקט באמצעות הסמארטפון, הפקדת שיקים, פעולות מט״ח, ני״ע, התנהלות פיננסית נכונה בארץ ובחו״ל, אפליקציה ייעודית לצעירים, אפליקציה ייעודית לוותיקים ועוד. לבנק הפועלים, יש כיום כ-1,300,000 לקוחות שמשתמשים בפועל בשירותים הדיגיטליים שלנו. רק בשעה הקרובה, 16,586 לקוחות יעשו שימוש באחת מהאפליקציות של הבנק שמותקנות אצלם. בשעה אחת!".
עוד הוא הוסיף כי "בתחילת נובמבר נשיק את הראשון ברשת הסניפים הדיגיטליים שלנו, שיציעו חוויית לקוח חדשנית ומתקדמת ועם זאת - פשוטה לתפעול. מכשיר המובייל מהווה חלק מרכזי בחוויית הסניף הדיגיטלי ומשמש למגוון פעולות מתקדמות כגון משיכת מזומן מהבנקט גם בסכומים גדולים, רכישת מוצרים פיננסיים מתקדמים באמצעות טכנולוגית NFC או QR CODE מקיר חנות המוצרים, ואפילו משמש כאמצעי זיהוי בין הלקוח לבנקאי.
זה לא מעט – אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. אם יש משהו שלמדנו זה שלא כל היכולות נמצאות אצלנו. יש בחוץ הרבה רעיונות טובים, הרבה כישרונות גדולים - ולכן אנחנו קודם כל מקשיבים ללקוחות שלנו ולרצונות שלהם, אבל גם יוזמים ומאפשרים שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיות וסטארט-אפים, שיתופי פעולה שיאפשרו לחברות חיצוניות להשתמש בידע, בכוח ובבסיס הנתונים של הבנק באמצעות Open- API, כמובן בהתאם לכללי הרגולציה והאבטחה המחמירים, במגמה לאפשר לבנק להציע ללקוחותיו שירותים חדשים וחדשניים, בחזית הטכנולוגיה ובחזית השירות.
אנחנו גם יוזמים אירועים שנועדו למשוך רעיונות ומיזמים חדשים, כמו אירוע "הקאתון בן 24 שעות לכלל עובדי הבנק שייערך בסוף החודש ויאפשר לכל אחד מעובדי הבנק לממש את הרעיון שלו לכדי אפליקציה באמצעות צוותי פיתוח שהורכבו במיוחד לצורך התחרות. בתחילת 2016 נערוך בפעם השניה תחרות פיתוח אפליקציות פתוחה לקהל הרחב, בה אנו מאפשרים למתמודדים להשתמש ב-Open- API ובנתונים שמדמים נתונים של הבנק, כשבכוונתנו ליישם חלק מהאפליקציות שיימצאו מתאימות לכך במערך השירותים שלנו בעתיד.
חלק לא מבוטל מהשירותים שאנחנו מציעים כבר היום החלו את דרכם בתחרויות כאלה וביוזמות חדשנות שאנחנו מעודדים באופן קבוע". בסיכום דבריו הוא ציין כי "המובייל, כך אנו מאמינים, ישמש גם ה״גשר״ לעולם ה-IOT, שייכנס לחיינו בעוצמה גוברת והולכת בעשור הקרוב. שימוש במחשוב "לביש" (wearable) ובמתקנים חכמים נוספים עתירי חיישנים יאפשר לנו לפשט ולייעל אמצעי הזדהות לביצוע פעולות פיננסיות, וגם להציע מוצרים מדוייקים ומותאמים אישית ללקוח, לא רק על פי העדפותיו אלא גם על פי פרמטרים פיזיים, רגשיים, מבוססי זמן, מיקום ואירועי חיים שינוטרו על ידי אותם מתקנים חכמים. אנחנו כבר עובדים על השלב הזה, ואני מניח שכבר בעתיד הלא רחוק נוכל להתחיל לחשוף חלק מהפיתוחים המלהיבים שלנו בתחום".