מארק חולצה אפורה
פייסבוק כבר בדרך להיות בכל מקום. זה מרשים, אבל מזמין בעיקר צרות
חדי העין שבין קוראי המדור אולי שמו לב לכמות האזכורים של פייסבוק בתקופה האחרונה. למען הסר ספק, אין שום קשר כמובן לכמות הזמן שכותב שורות אלו מבלה שם, מדובר בניתוח מקצועי לחלוטין.- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מארק צוקרברג מציג שינויים לניוז פיד של פייסבוק
צילום: איי פי
ועכשיו להסברים אמינים יותר. הענקית של צוקרברג זוכה לאחרונה, בצדק, לתואר החצי מחמיא־חצי מטריד "נמצאת בכל מקום". במקום להכביר סופרלטיבים כדי להמחיש זאת, מספיק רק למנות את הפיתוחים ואת השדרוגים שהציגה בחודשים האחרונים: כניסה חסרת תקדים לעולם התוכן עם ה"אינסטנט ארטיקלס" - כתבות שניתנות לקריאה בתוך פייסבוק; חדירה לעולם השירותים והמוצרים עם הצגת ה"צ'אט בוט" - אפשרות לניהול שיחות אוטומטיות עם בתי עסק כדי לבצע הזמנות; פיתוחים חדשים בתחום המציאות המדומה; עוד השתלטות על התחום עתיר התמלוגים של צפייה בווידאו, עם יכולת "חתימה אלקטרונית" על סרטונים כדי למנוע העתקת תוכן, קידום שידור חי, צילום ב־360 מעלות ועוד.

ברק אובמה עם מארק צוקרברג
צילום: איי.אף.פי
כל אלו מלמדים שפייסבוק הולכת להישאר פה עוד הרבה זמן. אבל חשוב יותר להפנים נקודה חשובה אף יותר - בניגוד לגוגל, שהציעה לעולם שער לאינטרנט באמצעות מנוע החיפוש שלה, פייסבוק ממש לא בעניין של שערים - היא מתכננת להיות האינטרנט עצמו. חוץ מלהיות הרשת החברתית, היא רוצה להיות המקום לצריכת חדשות, תכני וידאו, הזמנת מוצרים, במה לשידורים חיים, ובאופן כללי מבקשת ללוות אותנו מהרגע שקמנו ועד שנלך לישון. היא עושה את זה די בהצלחה כבר עכשיו, אבל רוצה להדק את האחיזה הלא מתפשרת בחיינו.
לזכותו של מר צוקרברג צריך לומר שבג'ונגל הקשוח של ענקיות האינטרנט כבר הוכח שמי שלא שולח זרועות לכל עבר עלול לגלות מאוחר מדי שמתחרים קשוחים הצליחו להאפיל עליו.
אבל אם פייסבוק באמת תעמוד במשימה האדירה של להיות בכל מקום, היא תהפוך למונופול דיגיטלי חסר תקדים. וכמו כל מונופול, בעיקר צרות צפויות מכך. לנו, מלבד לעקוב בחשש, נותר להחזיק אצבעות לחברות כמו טוויטר וסנאפצ'ט, שעדיין יכולות לאיים על שליטתו של הבוס בחולצה האפורה, לפני שבאמת יהיה האחראי על האינטרנט.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg