מכורים ללייקים? אל תתפלאו כשתכנסו לדיכאון
מחקר חדש מצא כי רוב מוחלט של גולשי הרשתות החברתיות מעידים על תחושות תסכול ודכאון שהחיים ברשתות גורמים להם. הסיבות הן: מירוץ מתמיד אחרי לייקים וקנאה בחייהם היפים של שאר הגולשים
הן הוקמו לכאורה כדי לשמור על קשר ולהיטיב עימנו, אולם מתברר כי הרשתות החברתיות גורמות לנו לנזקים רבים ואף לדיכאונות. מחקר חדש שחושפת חברת האבטחה קספרסקי מעלה מחשבות נוגות מאד על תפקידן האמיתי של הרשתות החברתיות בחיינו.המחקר שנערך בקרב 16750 משתמשים ברשתות ברחבי העולם, כולל בישראל, מצא כי גולשים רבים העידו שלעיתים קרובות הם חווים רגשות שליליים לאחר פרקי זמן שבילו ברשת החברתית. מניתוח השיחות עם גולשים אלו התבררה העובדה שההשפעות השליליות של המדיה החברתית עולות על ההשפעות החיוביות שלה.

המעקב אחרי חיי האחרים גורם לדיכאון
קספרסקי
המרדף המתסכל אחרי לייקים
גורם משמעותי לתחושת הדיכאון הוא המרדף המתמיד אחר לייקים. מתברר כי המרדף הזה משחק תפקיד מרכזי בכך, כשרוב האנשים מרגישים מדוכאים או מאוכזבים כאשר אינם מקבלים את כמות הלייקים שציפו לה ו-42% אף מעידים כי הם חשים קנאה כאשר חברים מקבלים לייקים רבים יותר. נתון נוסף הבולט בסקר הוא הקנאה שחשים משתמשים כאשר הם נחשפים לחיים המרגשים של חבריהם ברשתות החברתיות.
קנאה בחייהם היפים של האחרים
החוקרים ציינו עוד שלא הפתיע אותם לגלות כי 72% מהמשתמשים מוטרדים מהפרסום שהופך לפולשני במיוחד. אולם בדיקת עומק מצאה שהסיבה לתסכול מגיעה ממקום עמוק יותר: על אף הרצון להרגיש טוב מהפעילות במדיה החברתית, כאשר אנשים חשופים כל העת לפוסטים חיוביים שמעלים חבריהם במהלך חופשות ואירועים אחרים, הם נותרים, לעיתים קרובות, עם תחושת דכדוך על כך שאנשים אחרים נהנים מהחיים יותר מהם.

המדינות מהן באו הנחקרים
קספרסקי
59% מהנסקרים חשו עצב כאשר ראו פוסטים של חברים ממסיבה אליה לא הוזמנו, ו-45% העידו כי לתמונות שהעלו חברים במהלך חופשות הייתה השפעה שלילית עליהם. יותר מכך, 37% הודו כי צפייה בפוסטים מרגשים שהעלו בעצמם בעבר הותירה אותם עם תחושה כי חייהם בעבר היו טובים יותר מהחיים בהווה.
הצגת מציאות מדומה
תופעה נוספת שהחוקרים מצאו היא מאמץ נרחב של הגולשים לייפוי עולמם אל מול עולמות התוכן של חבריהם. התברר כי רבים מקדישים זמן ניכר להפיכת הפרופיל שלהם לחיובי וממלאים אותו ברגעים מרגשים ומשעשעים (61%). 43% מהמשתמשים טרודים בהצגת הזמן הנפלא שבילו בחופש. מהסקר עלה עוד כי מרבית המשתמשים מבקרים במדיה החברתית בעיקר כדי לעדכן ולהתעדכן. רוב האנשים (65%) משתמשים ברשתות חברתיות כדי לשמור על קשר עם חברים ומכרים וכדי לצפות בפוסטים משעשעים (60%).

מה אנו מפרסמים ברשת
קספרסקי
רוב הגולשים: היינו עוזבים את הרשת אבל אנו פוחדים
כזכור מחקר קודם של מעבדת קספרסקי הציג את התסכול של אנשים ממדיה חברתית. במחקר ההוא עלה כי כ78% מהנשאלים הודו כי שקלו לעזוב לחלוטין את הרשתות החברתיות. הדבר היחיד שגורם לאנשים להישאר במדיה החברתית הוא החשש מאובדן של זיכרונות דיגיטליים, כגון תמונות, וכן קשר עם חברים. "היחסים שלנו עם המדיה החברתית התפתחו למעגל אכזרי.
אנו משתמשים בפלטפורמות החברתיות כדי לספר לחברינו על כל הדברים החיוביים שאנו עושים – כי זה גורם לנו להרגיש טוב", אמר יבגני צ'רשנב, ראש מדיה חברתית במעבדת קספרסקי. "אבל המציאות היא שכולם עושים את אותו הדבר, כך שכאשר אנו מתחברים למדיה החברתית, אנו מופגזים באינספור תמונות ופוסטים שהעלו חברים, והרושם הוא שהם נהנים מהחיים יותר מאיתנו. קל לראות מדוע אנשים נותרים עם תחושת דיכאון, ומדוע כל כך הרבה אנשים שוקלים לעזוב את המדיה החברתית לחלוטין. הקושי הוא שאנשים מרגישים לכודים מפני שרבים מהזיכרונות היקרים שלהם אוחסנו במדיה החברתית, והם אינם רוצים לאבד את הגישה אליהם".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg