עידן חדש בשמים: פרידה ממטוסי הג'מבו הישנים
לקראת יציאתם משירות, אספנו כמה פרטים ואירועים על מטוסי הבואינג 747 והבואינג 767. כלי הטייס שימשו בצי של אל על משנות השבעים, ובקרוב יפנו את הזירה לדגם החדש שנחת בארץ
מטוסי הדרימליינר שהגיעו היום (ד') לארץ מחליפים בשירות שני מטוסים ותיקים: מטוסי הבואינג 747 והבואינג 767, ששימשו שנים רבות בצי של חברת אל-על. לרגל החלפתם הקרבה החלטנו להזכיר כמה אירועים היסטוריים הקשורים במטוסים האלה.
בואינג 747, המכונה "ג'מבו", הוא מטוס נוסעים דו-קומתי רחב גוף. במשך 37 שנים, עד לכניסתו של האיירבוס A380, הוא היה מטוס הנוסעים בעל מספר המושבים הגדול ביותר. טיסתו הראשונה הייתה בשנת 1969 והוא יכול להכיל עד 660 נוסעים.
ל-747 ארבעה מנועים, והוא מסוגל לטוס במהירות תת-קולית גבוהה (כ-0.86 מאך), לטווח של עד 15,570 ק"מ. קיימים מטוסי 747 שטסים בקו ניו יורק – הונג קונג ללא עצירה. בשנת 1989 הפעילה חברת קוואנטס האוסטרלית טיסת מטען מלונדון לסידני ללא עצירה, מרחק של כ-17 אלף ק"מ וכ-20 שעות טיסה במטוסי בואינג 747.
ביוני 2016 הוחלט להפסיק את ייצור המטוס. כרגע נמצא בבנייה ה-747 האחרון שייוצר והוא האייר פורס 1 החדש, שבנייתו מתוכננת להסתיים בשנת 2017. על פי הנתונים שפרסמה בואינג, עדיין טסים כיום 253 מטוסי נוסעים, 374 מטוסי מטען ו-34 מטוסי VIP ממשפחת ה-747. השאר יצאו בהדרגה משירות במשך השנים.
הבואינג 747 נמצא בשירות אל-על כבר מתחילת שנות ה-70. בתחילה היו אלה מטוסי תובלה מדגם 747-100 ובהמשך מטוסי נוסעים מדגם 747-200. חלק מגרוטאות העבר הללו עדיין נמצאות בשטח נתב"ג כמטוסי תרגול ביטחוני על הקרקע, חלקן סתם נזנחו בשטח.
בהקשר לכך, חברת אל-על, שבמשך השנים הטיסה 11 מטוסי ג'מבו מדגמים שונים, הוציאה משירות את הראשון מתוך השישה שהיו ברשותה בשנים האחרונות, ועם הגעתם של מטוסי הדרימליינר הנוספים שהזמינה היא תיפטר גם מהאחרים.

קשה לדעת מה יעלה בגורלם של המטוסים הבאים שיעזבו את החברה, אולם המטוס הראשון שאל-על הוציאה לגמלאות לא נמכר לחברת תעופה אחרת אלא לחברה שמתמחה בפירוק מטוסים. אותה חברה תפשיט את הג'מבו הוותיק מכל רכיב בעל ערך או תועלת כחלק חילוף ותגרוט את כל השאר. המטוס הפורש הוא 4X-ELH, המכונה בעברית "אשדוד", מטוס שהיה פעיל 21 שנים בסך הכול, מהן יותר משש שנים בשירות אל-על.
ב-4 באוקטובר 1992 התרסקה טיסת מטען 1862 של אל-על לתוך בניין מגורים בפרבר ביילמר שבאמסטרדם. 43 בני אדם נהרגו, רובם על הקרקע. ב-5 ביולי 2012 נחת מטוס בואינג 747-400 נחיתת חירום מוצלחת בנמל התעופה לונדון הית'רו לאחר 40 דקות של טיסה, בעקבות אש שפרצה במנוע מספר 4 וחייבה את הדממת המנוע. הטייסים חזרו ללונדון עם 3 מנועים.
ב"מבצע שלמה" להעלאת יהודי אתיופיה ב-1991, נקבע באמצעות ה-747-200 שיא עולמי שקשה לדמיין שאי פעם יישבר: הוטסו בו לא פחות מ-1,087 עולים בטיסה מאדיס אבבה לתל-אביב.
בואינג 767 הוא מטוס נוסעים דו-מנועי רחב גוף לטווחים בינוניים-ארוכים. חברת בואינג הודיעה על השקת ה-767 ביולי 1978. המטרה הראשונית הייתה לאפשר הפעלת קווים נוחים יותר בתוך ארצות הברית. לכן נמכרו המטוסים הראשונים מסוג זה לחברות האמריקאיות יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס.

חברות רבות ברחבי העולם רכשו את ה-767, בהן אמריקן איירליינס, הוויאן איירליינס, אל-על ועוד רבות אחרות. חברת אל-על מפעילה 7 מטוסי 767-300ER – אחד בבעלותה ושישה חכורים. החברה קיבלה את מטוס ה-767 הראשון שלה, מסדרה 200ER, בשנת 1982, והוא נגרט בשנת 2011.
אחד מיתרונות המטוס הזה הוא שהכשרת הטייסים שלו זהה לזו הנדרשת להטסת הבואינג 757, וכך חברות תעופה שהכשירו את הטייסים יכלו לתת להם אפשרות להטיס עוד מטוס. בינתיים, אף על פי שיצור ה-767 נמשך, בואינג הוציאה דגם מחליף שהוא הבואינג 787 החדש, בעל אותה קיבולת הנוסעים, אך קל יותר, מהיר יותר, חסכוני יותר ובעל טווח טיסה ארוך יותר.
אל-על מפעילה תשעה מטוסי 767, המטוס הראשון נכנס לשירות בשנת 1983. מדובר במטוס בגודל בינוני לטווח טיסה ארוך, והוא משמש בטיסות החברה לבנגקוק, לבייג'ינג, ליוהנסבורג, לטורונטו, למומבאי ולכמה יעדים באירופה. מטוסי ה-767 של אל-על יוצרו בין 1988 ל-2000, משמע שהם בני 29 עד 17 שנים, גיל מבוגר יחסית בהשוואה לממוצע גילאי צי המטוסים בחברות מתחרות.
בתחילת דרכו באל-על היה ה-767-200 המטוס הראשון שאִפשר פתיחת נתיב ישיר, ללא עצירת ביניים, לשיקגו ולהונג קונג. בהמשך שימשו שני מטוסי ה-767-200 לפתיחת הנתיב הישיר למיאמי. לאורך שנות הפעלתו ביצע המטוס כ-84 אלף שעות טיסה ב-13,300 טיסות.