האם תאמינו למידע בפייסבוק בגלל הלייקים?

מחקר חדש ומפתיע מצא כי אין ללייקים או לשיתופים שום השפעה. הגולשים יודעים להבחין בין הנאה מתוכן לאמינות שלו, ומקבלים רק את דעתם של המומחים בתחומם

אסף גולן | 26/10/2017 12:06
עד כמה פופולריות של נושא או כמות גדולה של שיתופים שלו משפיעה עלינו כקוראים? מחקר חדש מצא שהציבור יודע להפריד בין הנאה מתוכן לבין האמינות שלו והוא מושפע רבות מזהות המפרסם ומרמת הידע שלו ולא מרמת הפופולריות הרשתית שלו. כך מתברר ממחקר שנערך במסגרת עבודת סמינר של עמית פרידמן ורועי רודוב, סטודנטים למערכות מידע מהאקדמית ת"א יפו.

"הרשתות החברתיות תופסות חלק נכבד מזמן השימוש שלנו" אמר עמית פרידמן "הן מסיבות חברתיות והן מבחינת צריכת חדשות. מחקרים מראים כי כ-40 אחוז ממשתמשי הרשתות החברתיות ציינו שהם מקבלים חדשות מאנשים שהם עוקבים אחריהם בפייסבוק.
 
Kevin Saff, cc-by-sa
יודעים להבחין בין פרסומים אמיתיים לפייק ניוז Kevin Saff, cc-by-sa

כמו כן, בצל השימוש הרב של הרשתות החברתיות נוצרה תרבות של שנקראת  fake news, אנשים ניצלו את העובדה שניתן לפרסם כמעט כל דבר ברשתות החברתיות והפיצו עובדות שקריות למטרות פרסום, אידיאולוגיה ועוד. החלטנו, כחלק מעבודת הגמר שלנו בתואר במערכות מידע, לבדוק מהם הגורמים העיקריים שמשפיעים על תפיסת האמון של המשתמש כלפי הכתבה אותו הוא קורא".

על מנת למצוא תשובות לשאלה זו, הסטודנטים השתמשו בשתי שיטות מחקר. האחת, סקר שבמסגרתו הופצו שאלונים ל-200 משתתפים ובעזרתם בדקו את מידת ההשפעה של אלמנטים שונים על תחושת האמון של הקורא כמו לייקים, שיתופים, תגובות וכן המקור של הכתבה שהוא האתר ו/או הכתב. השיטה השנייה היא של שתי קבוצות, קבוצת ביקורת וקבוצת ניסוי שבדקה האם היכרות קודמת ודעה קדומה על נושא מסוים משפיעות על תחושת האמון של הקורא כלפי כתבה באותו נושא.

"בשנים האחרונות נעשו מחקרים רבים על נושא האמינות של אתרי החדשות. בין היתר נבדקה השפעת כמות העוקבים של אותו מפרסם על האמינות שלו בקרב הציבור. לפני שהתחלנו במחקר, היינו בטוחים שנמצא כי פרמטר הלייקים יהיה הפרמטר המשפיע ביותר על האמינות בקרב הציבור, ונחשפנו לדעת שזה לא כך במציאות" מספר רועי רודוב.

הציבור מתחשב במומחיות של המפרסם
ממצאי המחקר חושפים נתונים מעניינים: עיקר ההשפעה, על רמת האמינות של מידע חדשותי מסוים, מתבסס על רמת המומחיות והפופולריות של אותו מפרסם. לצורך העניין אם אתר חדשותי, שנחשב בין הגדולים בארץ, יפרסם כתבה בנושא מסוים, לא תהיה השפעה לכמות הלייקים של אותה כתבה ספציפית גם אם כמות הלייקים תהיה נמוכה מאוד.

זה לא ישפיע על רמת האמינות של אותה כתבה בגלל ההבנה שלאתר זה יש מעמד גבוה ונחשב בתחום. ממצא מעניין נוסף הוא שלדעה שלנו לגבי נושא מסוים יש השפעה מאוד גבוהה על רמת האמינות שתיווצר לנו על כתבה באותו נושא, בלי קשר למקום הפרסום או לפופולריות של אותו מפרסם.

כמו כן, לפי תוצאות הסקר שהסטודנטים ערכו, רוב מוחלט מהמשתתפים ענו כי כמות השיתופים של כתבה מסוימת לא משפיעה כלל על רמת האמינות של אותה כתבה ולא חשובה להם. עבודה זו הינה נדבך נוסף במאגר המחקרים שנעשים בשנים האחרונות, אשר בוחנים את ההשפעה האדירה של הרשתות החברתיות על חיינו.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים