 |
 |
|
האיש והשיטה: משה פלדנקרייז |
|
תחילתו של הסיפור בברך כואבת וניתוח שמעולם לא נעשה, סופו בשיטת תנועה וריפוי שמתורגלת בכל רחבי העולם. משה פלדנקרייז חוגג היום יומולדת 100 |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ענת מסינג 1/7/2004 10:41 |
|
|
|
|
 |
"תנועה היא חיים, החיים הם תהליך. שפר את איכותו של התהליך
ותשפר את איכות החיים" (משה פלדנקרייז)
רקע היסטורי: משה פלדנקרייז נולד באוקראינה בשנת 1904. בגיל 14 עלה לארץ ביחד עם גרעין של בני נוער שהתיישבו על גבול ת"א-יפו ועסקו בבניין. לקראת גיל 20 הוא השלים את מבחני הבגרות שלו בגימנסיה הרצליה ונסע לפריז כדי ללמוד הנדסת חשמל. כדי לממן את לימודיו בפריז הוא החל ללמד ג'יאו ג'יטסו, שיטה שלמד בישראל מבחור גרמני. פלדנקרייז חי בפריז כעשר שנים והספיק במהלכן להשלים לימודי דוקטורט בפיזיקה שימושית בסורבון, להינשא ולהתגרש אחרי זמן קצר, להדריך ג'יאו ג'יטסו וג'ודו ואף לקבל חגורה שחורה. עם פרוץ המלחמה נסע לאנגליה ועבד עם הצי הבריטי במחלקה לזיהוי צוללות. במקביל, במהלך שנות הארבעים, החל לפתח את שיטתו וללמד קבוצות קטנות.
אירוע מכונן: כמו כל סיפור הצלחה גם זה של ד"ר משה פלדנקרייז, החוגג היום 100 שנים להולדתו, עשוי מן החומרים הנכונים. ראשיתו בפציעה. בנערותו, בתל אביב, הפליא פלדנקרייז לשחק כדורגל עד שנפצע בברך והובהל לבית החולים. המצב היה חמור והרופאים ביקשו לכרות את הרגל. משה הנער סירב והחלמתו היתה קשה וארוכה. שנים לאחר מכן, בהיותו באנגליה, שוב חזרה הברך להציק. הפעם הופיעו מים בברך והרופאים איבחנו מיניסקוס. מומחה בעל שם עולמי, אותו פגש בגלזגו, ביקש לנתח אותו לאלתר והסביר כי אפילו הניתוח לא יפתור את הבעיה בצורה משביעת רצון. פלדנקרייז ביקש לדחות את הניתוח ונפרד מן המומחה לשלום. זה האחרון היה משוכנע כי ישוב לראותו, לכל היותר בעוד שלושה שבועות, כאשר פלדנקרייז לא יוכל עוד לשאת את הכאבים העזים. אבל פלנדקרייז לא שב על עקבותיו. הוא ריפא את עצמו. וככה מברך כואבת אפשר לומר שצמחה שיטה הקרויה על שמו, המתורגלת במקומות שונים בעולם וזוכה להערכה רבה.
השיטה: נקודת המוצא של שיטת פלדנקרייז היא בהבנה כי התינוק מתנועע באופן טבעי ונכון בעוד שהאדם המבוגר התרחק ברבות השנים מאופיו הטבעי וסיגל לעצמו הרגלי תנועה מזיקים. פלדנקרייז הראה כי בעזרת תנועות קטנות ועדינות ניתן לשנות הרגלים ולתקן את הדרוש תיקון. לשיטתו זו יצק גם אלמנטים מתורות לחימה מזרחיות וידע מדעי, בעיקר בכל הנוגע למבנה השלד ולכוח הגרביטציה. שעטנז זה של מקורות יצירה הוליד רעיונות מטאפיזייים חדשניים לתקופתו כמו: הדרישה למודעות, הבנה ואיזון בין גוף לנפש לשם שיפור התנועה וכן התמקדות בתהליך ובדרך ופחות במטרה הסופית של התרגול. בנוסף, שם פלדנקרייז גם דגש על בדיקת השפעות הגומלין שבין חוקים פיזיקליים-אבולוציוניים לבין גורמים תורשתיים וסביבתיים של האדם, כגון התא המשפחתי, חינוך, חברה ותרבות.
שיטת פלדנקרייז כוללת שלושה שלבים לפיתוח שליטה עצמית: בשלב הראשון לומד התלמיד כיצד לפתח את המודעות לגופו. בשלב השני הוא מעמיק ולומד להיות מודע לכל תנועה שהוא מבצע, ובשלב השלישי הוא כבר לומד לשלוט באופן מודע בתנועתו. כך מושג שיפור ואיזון פיזי ונפשי. הדגש הוא כאמור על תרגול של תנועות פשוטות, עדינות ומחושבות, תוך כדי שמירה על נשימה נכונה ומינימום מאמץ. רק בצורה כזאת האמין פלדנקרייז, ניתן ללמוד כיצד להקשיב לגוף, לפתח רגישות כלפיו ולשפר את המודעות ביחס לפעולות היומיום. לדוגמה ניתן להתבונן בתגובת הגוף במקרה של מאורע טראומתי. במקרה כזה, מתכווצים שרירי הבטן, הכתפיים נשמטות מטה והראש מורכן. תגובה אוטומטית זו תהפוך עם הזמן להרגל שיישאר טבוע באדם. גם כאשר ילמד להתמודד עם המאורע הטראומתי באופן פסיכולוגי, יישמר ההרגל הפיזי. שילוב זהיר בין טיפול פסיכולוגי לטיפול בשיטת פלדנקרייז יכול לסייע לאדם זה להיפטר גם מן התגובה הפיזית הלא רצויה ולשנותה.
פלדנקרייז ביקש להפיץ את תורתו באמצעות שתי גישות למידה: עבודה אישית עם תלמיד, בעיקר באמצעות מגע (FI - Functional Integration) , ולימוד קבוצתי שבו ההדרכה מתבצעת על ידי הסבר והדגמה (Awareness Through Movement - ATM). מטרות השיטה (וזאת למרות שפלדנקרייז עצמו ביקש להאיר בזרקור את הדרך על פני המטרה) רבות וחשובות: לאתר הרגלים שהשתבשו במהלך החיים ומפריעים לתפקוד הגוף, לשפר קואורדינציה, אוריינטציה ושיווי משקל, לעורר סקרנות ולפתח למידה, לפתח רגישות וגמישות ולהתמודד עם מתחים וחרדות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
האיש שהעמיד את בן גוריון על הראש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
להבדיל משיטות אחרות: הרעיונות עליהם ביסס פלדנקרייז את שיטתו מוכרים ומקובלים היום במערב, אבל בשעתו, בשנות הארבעים והחמישים הם היו בבחינת חידוש מסעיר ומהפכני. בתקופה בה הספורט נשא אופי הישגי ותחרותי ואנשים נדרשו להשקיע מאמץ גופני אדיר במסגרת שיעור ספורט, הגיע פלדנקרייז והשכיב את תלמידיו על מזרנים רכים, ושם על המזרן, הדריך אותם, צעד אחר צעד כיצד להניע בעדינות רבה את הברך לעבר המצח.
ויש גם סלבס: בסתיו 1957 ירד ראש הממשלה דוד בן גוריון לחוף הים בהרצליה, מלווה בשומרי ראש, בגד ים וצלם ונעמד על ראשו. האיש שלימד אותו לעמוד על הראש היה לא אחר מאשר משה פלדנקרייז, שהיה מטפלו האישי. האגדה מספרת כי בן גוריון התמיד בשיעורי הפלדנקרייז גם בעתות משבר ומצוקה, כאשר קיבל טלפונים חשובים משועי עולם, כמו למשל מהנשיא אייזנהאור, שהתקשר בזמן שבן גוריון השתתף בשיעור פלדנקרייז. רק כאשר הסתיים השיעור התפנה בן גוריון לבשר לאנשי משרדו כי ישראל נתבקשה לסגת מן השטחים שכבשה במלחמת סיני.
הקשר של פלדנקרייז עם בן גוריון תרם רבות למוניטין שלו, בארץ ובעולם, ואל רשימת תלמידיו הצטרפו עם השנים יהודי מנוחין, מרגרט מיד, לוי אשכול, משה דיין, יצחק בן צבי. גם ג'ון קנדי התעניין אבל לא הספיק.
ממשיכי הדרך: בתחילת שנות ה-60, כאשר זכה כבר לפרסום רב, פתח פלדנקרייז מרתף ברחוב אלכסנדר ינאי בצפון תל אביב. שם הרחוב הפך בפי תלמידיו למטבע לשון, למושג, לאייקון תרבותי כמעט. שם, באלכסנדר ינאי הוא גם הכשיר את דור העתיד. 13 תלמידים מופלאים נבחרו על ידו להצטרף לקורס המורים הראשון, אחד מתוך שלושה שקיים בחייו. בין תלמידיו המובילים היו אלי ודלר, המרכז היום את הקורסים לשיטת פלדנקרייז במכון וינגייט, חוה שלהב, שפיתחה בעצמה שיטה ללימוד פלדנקרייז לילדים ולתינוקות ושלמה אפרת, הנושק ל-90. תלמידיו אלה ותלמידי שני הקורסים הנוספים שהתקיימו בארה"ב ובאנגליה, ממשיכים להפיץ את שיטת פלדנקרייז בעולם עד היום.
בעולם: היום פועלים בתי ספר ומרכזים רבים בארצות הברית, אירופה, יפן, אוסטרליה, ארגנטינה ומקסיקו. במשך השנים התקבלה השיטה גם בממסד הרפואי (בקופות החולים, במרפאות כאב וכחלק מהרפואה המשלימה), בממסד החינוכי (בבתי ספר, במתנ"סים, בכיתות לחינוך מיוחד) ובממסד האומנותי (רקדנים, מוזיקאים ושחקנים). בשנת 1990 הקימו ממשיכי דרכו בארצות הברית את הפדרציה הבינלאומית של פלדנקרייז. פלדנקרייז נפטר בשנת 1984 לאחר שאובחן קריש דם במוחו. נועה אשכול, חברתו הטובה שכבה לצידו וליוותה אותו עד לרגעיו האחרונים.
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|