ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
גם כבשים מוארות חולמות?
"אין הבדל בין מצב חלום למצב עירות מלבד זאת שהחלום הוא קצר והעירות ארוכה", אמר רמאנה מהארישי במעט המילים שהותיר מאחוריו. איך תופסים מורים רוחניים אחרים את מצב החלום?
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
עומר יריב
29/7/2004 18:38
לכל אורך ההיסטוריה של המין האנושי האדם התרגש מהחלום, פחד ממנו, ניסה להבין אותו. פרויד האמין שהחלום נותן לנו הצצה אל תוך תת המודע ועודד ניסיונות לפרשם במהלך טיפולים פסיכולוגיים. יונג, לעומתו, טען שמשמעות החלום ניתנת להבנה על
ידי החולם בלבד, אם בכלל. כיום אגב, רוב הפסיכולוגים כלל אינם בטוחים שיש משמעות הגיונית כלשהי לחלום.

וזה עוד לפני שנכנסנו לדיון על חזיית העתיד בחלומות, או על חלימה צלולה – היכולת לשלוט בחלומות באופן מודע. 
 
ב
כתבה הקודמת חמישה אנשים שהתעוררו דנו בקשר בין שינה להתעוררות. מה אומרים לגבי החלום אותם אנשים שמנסים ללמד אותנו לראות את האמת, את המציאות כפי שהיא?

קצה החוט הראשון שלנו נמצא בסיפור זן עתיק.  "כששאלו את אחד המאסטרים 'מהו זן?' ענה: 'כשאני רעב, אני אוכל. כשאני עייף, אני ישן. זהו זן'. אמרו לו, 'אבל כך נוהגים גם אנשים רגילים, הלא כן?', ועל כך ענה: 'כלל וכלל לא. מכיוון שכשהם אוכלים הם אינם אוכלים, אלא חושבים על כל מיני דברים אחרים. וכשהם ישנים הם אינם ישנים, אלא חולמים כל מיני חלומות'".

מעבר להקפדה הידועה של הזן על ביצוע פעולות במאה אחוז ריכוז ותשומת לב, ולא כלאחר יד, נדמה שיש בסיפור הזה עוד משהו. האם ייתכן שהחלום הוא לא רצוי בעיני אותו מאסטר? מיותר? ואיך בכלל יש לו שליטה המאפשרת לו להחליט האם הוא חולם או לא? לפני שנחליט שמדובר פה באיזה סידהי (יכולת על אנושית), אולי כדאי שנקשיב לאדם אחר, שאמר פעמים רבות שאין לו כל צורך לחלום כלל וכלל. ולא סתם אדם, אלא אחד המורים והפילוסופים הרוחניים הגדולים של המאה ה-20, ג'יידו  קרישנמורטי:
"כשאתם ישנים, אתם חולמים. רוב האנשים, לפחות, חולמים חלומות שהם מאוד מאוד שטחיים, חלומות שבהם הגוף מגיב, או מה שנחשב חלומות מאוד עמוקים. מדוע אנחנו חולמים בכלל? מדוע לחלום, מדוע? אם תחקרו את עצמכם, כפי שעושים בגילוי עצמי, תמצאו שאנו נושאים עמנו את בעיותינו, בעיותינו האנושיות, הלאה. אנו נושאים עמנו מיום ליום את הקנאה שלנו, הכאבים שלנו, החרדות שלנו, תאוות הבצע שלנו, והשאיפות שלנו".

אאוץ'. חלומות הם בעיות שאנחנו נושאים עמנו מיום ליום? פתאום זה נשמע הרבה פחות נחמד, כל העניין הזה של החלום.
"חלומות הם ביטוי לחיי היומיום שלנו בצורות ובסמלים שונים. אם אין הרמוניה, אין סדר במערכות היחסים היומיומיות שלנו, החלומות הם המשך לאי-סדר זה. במהלך השינה המוח מנסה ליצור סדר מתוך סתירה מבלבלת זו. המאבק התמידי הזה בין סדר ואי-סדר שוחק את המוח. אבל המוח זקוק לביטחון ולסדר כדי לתפקד, ולכן אמונות, אידיאולוגיות ורעיונות נוירוטיים אחרים נעשים הכרחיים. הפיכת היום ללילה הוא אחד ההרגלים הנוירוטיים הללו. הריקנות שמתקיימת בעולם המודרני לאחר רדת הלילה היא בריחה משעות יום של שגרה ושעמום". (מתוך "יומנו של קרישנמורטי", הוצאת מודן. תרגום: ינץ לוי)
קרישנמורטי
בזמן שישנתי
ג'ון וורן-לואיס, המדען שהתעורר בעקבות חווית מוות קליני, תורם לנו דעה דומה אותה, הוא הפיק מתוך חוויותיו האישיות:
"....שינוי אחד שהרשים אותי היה שבהתחלה היה נראה ששנתי הפכה להיות חסרת חלומות לחלוטין, כשעד אז הייתי חולם רציני. למעשה, נראה היה שהפסקתי לחוות את השינה כאיבוד הכרה. במקום זאת חוויתי אותה כנסיגה אל תוך משהו דמוי מצב הריק המוחלט של החוויה שעל סף המוות שעברתי. ואז, לאחר כשבועיים, התעוררתי בוקר אחד עם חלום. התאכזבתי לגלות שזהו חלום די 'משעמם' שאין בו זכר למודעות המיסטית. ...ההסבר לחוסר נוכחותה של המודעות המיסטית בחלומותיי התברר לי ברגע ששמתי בצד את האכזבה והמשכתי את העבודה על החלומות כפי שפיתחה אותה אשתי,
ד"ר אן פאראדיי, מצאתי שחלומותיי כעת, בדיוק כמו בחיי שלפני המקרה, ניסו לפתור, בדרכם הייחודית העושה שימוש בסמליות ובדרמה, דאגות בלתי פתורות מסוימות שעלו במשך היום. דאגות אלו הן בעיקר מחשבות, רגשות ותחושות תת הכרתיות שפסחנו עליהם במשך היום מכיוון שהיינו עסוקים מדי, או שלא רצינו, להתבונן בהן".

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע