ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
איך יולדים אי
עלילות נפתלות, סקס שמימי וחרבות שבוראים איתן עולמות - שחר שלוח ניסתה לקרוא את ה"תנ"ך" של היפנים - הקוג'יקי
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
שחר שלוח,
21/10/2004 9:48
"בראשית ברא ה' את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תהו ובהו וחושך על פני תהום..." - עד כאן התנ"ך והקוג'יקי, ה"תנ"ך של היפנים", צועדים שלובי ידיים, לפחות בעניין התוהו ובוהו הראשוני. בעוד בריאת עולמם של היהודים נמשכה שלב אחר שלב, במשך שבוע עבודה מסודר שבשיאו נוצר האדם, האלים היפנים בחרו להתחיל בבריאת ארץ האיים שלהם. העלילות הנפתלות, האהבות והסקס השמימי הולידו שושלת שמובילה בסופו של דבר אל המשפחה ששלטה ביפן באותה התקופה. נחשו בחסות מי נכתב הקוג'יקי?

פירוש השם קוג'יקי הוא "תיעוד הדברים העתיקים". בתחילת המאה השמינית לספירה, באי קיושו שבדרום יפן, ישב מספר הסיפורים הרשמי, איש המאובזר בשם היאדה-נו-אראי (Hieda-no-Arei) ושח את מיתולוגיות הקוג'יקי לכותב הסיפורים
הרשמי או-נו-יאסומארו (Oo-no-Yasumaro). מלבד המיתוסים, הכתבים שימרו את האמונה, השפה וההיסטוריה המסורתית של יפן העתיקה ומהווים עדות לכל מה שלא נקבר תחת השפעה סינית. למעשה המסורת הסינית הכתובה שימשה מודל ליפנים, הם רצו גם.

הקוג'יקי מכיל סיפורים היסטוריים לצד מיתוסים, שירים ואגדות המתארים ויוצרים לגיטימציה למי שהיו שליטי יפן באותם ימים. אוסף מקביל לקוג'יקי הוא הניהון שוקי (Nihon Shoki), שנכתב כ-20 שנה מאוחר יותר בשפה הסינית ונחשב שני לו בחשיבותו. חלקו הראשון של הקוג'יקי הוא ספר הימים העתיקים - "דור האלים" ואילו שני חלקיו האחרים מוקדשים לשושלות הקיסריות. אם תרצו תוכלו לראות בזה שיטה יפנית קדומה למתן חסויות, או רתימת האלים לעגלת השלטון.
איזאנגי ואיזאנמי. אדם וחווה היפניים
איזאנגי ואיזאנמי נפגשים
פעם, מספר החלק הראשון מבין השלושה המרכיבים את הקוג'יקי, השמים והארץ היו אחד. חשרת עננים כיסתה את השמים והים היה ביצה עכורה. האדמה, החומר שמאוחר יותר היה ליבשה, צפה על פני המים כמו שמן או כמו דג המשייט על קצוות גלים. החיים המוכרים לנו טרם התקיימו. יום אחד העננים החלו להתערבל ולתפוח, רעמים התנפצו וגשם נוראי ירד במשך שבועות וחודשים ארוכים שנדמו כנצח. לבסוף פסק הגשם והשמים והארץ נפרדו. 

בשלב הזה הריני להודיע לכל מי שמסתייג מעכו"ם - אל תגידו שלא אמרו לכם. סיפורי הקוג'יקי מכילים אהבה ונאמנות אבל גם מין בתוך המשפחה, אלימות ויצרים הדוחפים לפעולה, ממש כמו בספרי קודש אחרים.

והקוג'יקי ממשיך - דבר מה חדש החל להיווצר באותם הימים, כשהשמים והארץ כבר לא היו אחד. על פני האדמה, מתוך דבר שהיה דומה לקנים בנביטתם, נוצרו שלושה אלים זכרים בזה אחר זה: "האדון-של-מרכז-השמים-הנאצלים", "הנאצל-העליון-המחולל-פלאים" ו"מחולל הפלאים האלוהי". האלים הראשונים הללו, שלא היו להם הורים מלבד כוחות השמים ולא היה להם גוף נראה לעין, הולידו שני אלים נוספים שהביאו לעולם שישה צאצאים. האחרונים מבני הדור השלישי היו אל זכר בשם איזאנגי ואלה נקבה המתקראת איזאנמי. תודות לאח ולאחות הבראשיתיים נוצרו איי יפן.

אלי השמים אמרו לאיזאנגי ולאיזאנמי: "הפכו את האדמה הצפה הזאת לארץ יציבה!" האלים הצעירים קיבלו חרבות מעוטרות לשם ביצוע המלאכה. הם עמדו על גשר השמים, הקשת בענן, ובחשו בעזרת חרבותיהם את מי האוקיינוס שהשתרע תחתיהם. כשמשכו את החרבות מהמים טיפטפו מקצותיהן מי מלח. המלח שהצטבר על פני הים יצר את האי הראשון, אונקורו ג'ימה.

איזאנגי ואיזאנאמי עזבו את השמים ועברו לחיות על האי. הם בנו שם ארמון גדול ועמוד שמיימי. (למה עמוד? כדי שיהיה אפשר לקבוע פגישה מאחוריו, כמובן).

גם כאן אפשר למצוא השקה לסיפור המקראי היהודי - עזיבת גן העדן ואישה שפזיזותה גרמה לנזקים. עוד דוגמה מצוינת למיתולוגיה שמסבירה ומקבעת את מעמד האשה כשנייה לגבר.
עמוד מכתבי הקוג'יקי
זה מה שקורה כשיולדים את אל האש
איזאנמי בחנה את גופה ומצאה שצמח כראוי, פרט למקום אחד נעדר. היא סיפרה זאת לאיזאנגי והוא אמר לה שגם גופו צמח כראוי אולם אצלו, מקום אחד חרג והתפתח יותר מהיתר. איזאנגי הציע לאיזאנמי שעם העודף שלו הוא ישלים את החסר שלה וכך ייווצרו איים חדשים. הם קבעו שיקיפו את העמוד בהליכה וייפגשו מאחוריו, שם יבצעו את התוכנית. כאשר נפגשו, איזאנמי אמרה לאיזאנגי: "איזה איש צעיר נאה!" והוא השיב: "איזו אשה צעירה נאה!". למרות המשיכה, לא ידעו השניים כיצד לתנות אהבים. בדיוק באותו רגע חלף בשמים נחליאלי שהניע מטה ומעלה את זנבו ואת ראשו. בני האלים התבוננו בתנועותיו, למדו את מה שהיה ללמוד, ידעו זה את זה והולידו ילד. אבל ההצלחה לא היתה מרובה. התינוק היה ילד-עלוקה. הוא הונח בסל והוריו נתנו לו להיסחף אל הים. אחריו הולידו איזאנמי ואיזאנגי את האיים הצפים, אך לא הכירו בהם כילדיהם.

מאוכזבים מפירות זיווגם חזרו בני הזוג אל גן העדן להיוועץ באלים. האלים אמרו שהסיבה לכישלון טמונה בכך שהאשה, איזאנמי, הקדימה את הגבר ודיברה לפניו כשנפגשו מאחורי העמוד. השניים שבו אל האי למקצה שיפורים וקבעו פגישה באותו המקום. כשראו זה את זה פתח איזאנגי ואמר שוב: "איזו אשה צעירה נאה!" ואיזאנמי השיבה אחריו: "איזה גבר צעיר נאה". בני הזוג הזדווגו שוב והולידו את שמונת האיים המרכזיים ואת ששת האיים המשניים של יפן. אחר כך הביאו לעולם ילדי אלילים רבים שיישבו את האיים וביניהם אלי הים, אלי הנהרות, אלי הרוחות, אלי העצים ואלי ההרים. אחרי כל אותן לידות מרובות ילדה איזאנמי את אל האש אך באותה הלידה היא גם מתה, וזאת משום שהילד שרף את איברי הרבייה שלה.

איזאנגי התאבל על מות אשתו האהובה, וצאצא נוסף נולד מתוך דמעותיו. הוא לא סלח לבנו, אל האש, על שהביא למותה של איזאנמי וערף בחרבו הארוכה את ראשו. מהדם שעל החרב נוצרו אלי הסלעים, שני אלי אש חדשים ואל המים - האלים האחראיים על כל היסודות הנדרשים לייצור חרבות - וחרבות זה חשוב, בוראים איתן עולמות. תשאלו כל סמוראי.

תשוקתו של איזאנגי לאהובתו לא דעכה. הוא יצא לחפש אותה בתחתית השאול. הוא מצא אותה שם בחשכה וקרא לה לשוב עימו לארץ החיים. איזאנמי אמרה שתבקש רשות מאלי השאול והתחננה לאהובה שלא יביט בה כשהיא עושה זאת. היא נעדרה לזמן רב, עד שאיזאנגי החליט שדי לו. הוא שבר פיסה ממסרקו והצית אותה. באור הלהבה ראה את גופה של איזאנמי נאכל על ידי רימות. הרימות הפכו לשמונת אלי הרעם. איזאנמי התביישה להיראות כך ולכן הבריחה את איזאנגי מהשאול. תחילה שילחה אחריו את אלי הרעם ואחר כך הצטרפה גם היא למרדף. לבסוף אחז איזאנגי בסלע גדול וחסם בעזרתו את המעבר לשאול. איזאנמי הזועמת צעקה אליו והבטיחה שבכל יום היא תחנוק אלף מאנשי יפן. בתשובה ענה לי איזאנגי שאם תעשה כך, הוא יביא לשריפתם של אלף וחמש מאות אנשים בכל יום. שריפות, כאמור, היו נושא כאוב במשפחה הזאת. כתוצאה מאותן הבטחות נולדים בכל יום אלף וחמש מאות ילדים ומתים אלף אחרים.
ישיבת אלים מורחבת
ציטוטים של אלים
איזאנגי שב לביתו כדי לטהר עצמו מהחוויה האיומה שעבר בשאול. כשהתקרצף, אלים חדשים עלו מתוך מלבושיו, ואלים נוספים צצו ממי הרחצה. שלושה מאותם אלים הם אבותיהם של משפחות אצולה יפניות ואחד מהם היה לאל הים. אל הים הצעיר הוגלה מהשמים בשל התנהגות לא נאותה, אך זה לא מנע ממנו להתחבר לאחותו אלת השמש וללדת שמונה אלים נוספים. צאצאי נכדיו החדשים של איזאנגי הם אבותיה של משפחת ימוטו ששלטה ביפן, ושל 19 משפחות אצולה נוספות.

סיפורי הקוג'יקי מגוללים באריכות את קורותיהם של בני האלים וצאצאיהם. הים תמיד ברקע והיצרים רוחשים ללא הפוגה, תינוקות נולדים וחרבות נשלפות. משעמם ביפן של ימים עברו, בטוח לא היה.
 
אחת הסיבות שהקוג'יקי משמש עדות אותנטית לרוחה של יפן בתקופה בה נוצרו הסיפורים, היא שהכתיב בו הועבר אל הנייר חדל מלהתקיים. ייתכן שמכיוון שהכתובים הפכו לבלתי מובנים לא ניתן היה לשבש אותם ולהחיל עליהם השפעות תקופתיות. מצד שני גם לא ניתן היה לקרוא אותם.

פילוסוף בן המאה ה-18 בשם
מוטורי (Mootori) עסק בפענוח כתב הסתרים של הקוג'יקי. האיש, מאמין אדוק בדת השינטו, סבר שסיפורי הקוג'יקי הועברו בעל פה מימי בראשית ומכילים ציטוטים מפיותיהם של האלים ממש. אפשר, גם אם לא ממש כדאי, להתווכח על תובנותיו של מוטורי, מה שבטוח הוא שכל מי שמתעניין בהיסטוריה של ארץ האיים, החרבות, הקיסרים והסמוראים - חייב לו תודה קטנה.
 
קישורים נוספים:
 
קוג'יקי למתחילים
עוד אגדת קוג'יקי
 
 
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע