ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
הרומני מתאילנד
סואמי ויוה קאננדה, המורה המהולל לטנטרה יוגה מרישיקש, מבקר בפעם השלישית בישראל. אלי אשד ניסה לברר איתו כמה עניינים שנויים במחלוקת
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
אלי אשד
13/11/2004 21:14
בימים אלה מבקרת  בארץ אחת הדמויות היותר בולטות בתעשיית המיסטיקה והרוחניות העולמית כיום, אדם שהפך למורה הרוחני המוכר והאהוד ביותר על
המספר הגדול ביותר של ישראלים מאז מותו של אושו, והוא שנוי במחלוקת בדיוק כמוהו אם לא יותר. אם עוד לא ניחשתם מדובר במורה היוגה והטנטרה
סואמי סארסוואטי ויואקאננדה שלמרות שמו המיוחס הוא אינו הודי אלא רומני והוא נציג בולט ומרכזי של תופעה מרתקת שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות והיא נטילתם של רעיונות מזרחיים הזוכים לפיתוח מערבי מיוחד. סואמי הוא גם נציג של מעין אסכולה רומנית בלימוד תורת הטנטרה והיוגה שתחילתה בחוקר דתות ותורות מזרחיות, מירקאה אלידה, חוקר רומני מפורסם שהיה הראשון שהציג בפני אנשי המערב תרגום ופירוש מדויק, מפורט וכמעט שווה לכל נפש של רעיונות הודיים שונים שעד אז היו בלתי ידועים ובלתי מובנים לחלוטין במערב.
 
סואמי ויואקננדה נולד ברומניה בשנת 1962 כנרקיס אדוארד טרקאו. הוא למד הנדסת אלקטרוניקה וככל הנראה היה מצליח מאוד בתחום זה, ואף זכה במדליית זהב ב"אולימפידת הפיזיקה" הרומנית. ברזומה שלו רשומה גם חברות בארגון מנזה, המאגד אנשים בעלי איי קיו גבוה במיוחד. את עולם ההנדסה הוא נטש כאשר התוודע לתורת הטנטרה דרך אחד המיישמים הראשונים שלה ברומניה, ביבולארו גריגוריאן, או כפי שאלפי תלמידיו ברומניה ובעולם מכנים אותו -
גריג, ומהר מאוד הפך לאחד מתלמידיו הבכירים.

הימים היו ימי הרודן הקומוניסטי צ'אוצ'סקו שהתייחס בחשדנות רבה לכל צורה של התאגדות ובראש ובראשונה ליוגה. "בראשית שנות השמונים, בתור תלמידי יוגה ברומניה, נרדפנו פשוטו כמשמעו", מספר סואמי. "המשטרה החשאית של צ'אוצ'סקו פחדה מכל התארגנות של אינטלקטואלים מכל סוג שהוא מחשש שזה יסכן את המשטר ובכלל זה התארגנויות לצורכי לימוד יוגה. הם ביצעו אחרינו מעקבים, אסרו כמה מאיתנו והיו אנשים שעונו בכלא, למשל גריג. בדיוק כמו שעושים היום בסין. גם אני שהיתי אז במעצר בית. אבל למרבית המזל צ'אוצ'סקו הופל והיוגה שוחררה לחופשי".

אבל לא להרבה זמן, מסתבר.
רומניה נשארה מקום מסוכן לתלמידי יוגה גם היום. למעשה, בחודשים האחרונים מתנהלים סביב גריג ותלמידיו מרדפים, האשמות שווא שקריות, החרמות של ספרי יוגה ומעצרים אלימים באשראמים. 
 
כיום אגב, לאחר שנים רבות של יחסי מורה ותלמיד, נפרדו דרכיהם של סואמי וגריג, בשל חילוקי דעות על רקע אופני הלימוד.
גריגוריאן ביבולארו. המורה לשעבר ודמות נערצת על ידי אלפים בהווה
ישו היה יוגי
סואמי עזב את רומניה בשנת 1990 ובברכת מורהו גריג הקים מרכז יוגה בדנמרק. בשנת 1998 הוא הגיע להודו. שם, לאחר טקס טבילה בגנגס הוא קיבל מגורו מקומי את התואר המכובד "סואמי", שמשמעו מורה, ואת השם המיוחס סראסוואטי ויואקננדה.
  
ב-1999 הוא החל ללמד ברישיקש, בירת היוגה העולמית, בה שוכן בין השאר גם האשראם המפורסם של סואמי שיבננדה. סואמי ויואקנאנדה, שדי במהרה דבק בו השם "הרומני מרישיקש", הפך מהר מאוד למורה היוגה הבולט והמפורסם ביותר ברישיקש. גשיתו המדעית, האנגלית הרהוטה שבפיו, אישיותו הכריזמטית, היכולת שלו ללהטט בין מסורות רוחניות שונות ולתבל את הכל בדוגמאות ובדימויים מערביים, משכו אליו כמעט כל מערבי פוטנציאלי שמתעניין ביוגה. בין אם להרצאה של ערב אחד, חודש, חצי שנה או אפילו כמה שנים. הוא פשוט הפך ל"תחנת חובה" במסלול.
 
ברישיקש הוא ייסד בעצם שלוחה נוספת של בית הספר הרומני, שם נערכו הלימודים במתכונת דומה, אם כי בצורה הרבה יותר מרוכזת וזריזה. מה שרומני לומד ברומניה במשך שנה שלמה, למדו התלמידים ברישקש במשך חודש אינטנסיבי אחד. סביב סואמי התפתחה קהילה של גרעין קשה שהכיל כמאה אנשים שחיו סביבו והמשיכו במסלול הלימודים כאשר מדי חודש הצטרפו תלמידים חדשים, עברו את החודש הראשון, שהוא מעין אינטרודקציה כללית ליוגה ולעולם הרוח, חלקם פרשו הלאה להמשך טיולם וחלקם הצטרפו לקהילה שמדי חודש רעננה את עצמה בתלמידים נוספים. ההתרחשות היתה שוקקת ומלאת חיים ומיותר לציין שהנציגות ההודית מאוד לא אהבה את מה שהתרחש שם. מורי היוגה ההודים נאלצו לראות בעיניים כלות כיצד רוב הזרים המגיעים לעיר נוהרים אל המורה הזר מרומניה. בין התלמידים הזרים היו ישראלים רבים, אלפים ככל הנראה.
 
בסופו של דבר סואמי נאלץ לעזוב את רישיקש לאחר חמש שנים של פעילות אינטנסיבית. כיום הוא מלמד בתאילנד, מרכז פחות נגיש מרישיקש אך עדיין, גם לשם מגיעים אליו תלמידים רבים

למה עזבת את רישיקש, מרכז כל כך בולט של יוגה?
"הסיבה פשוטה מאוד - סירבתי להמשיך לשלם את השוחד העצום ששלטונות המקום דרשו ממני על מנת שאוכל להמשיך ללמד, כך שלא היתה לי ברירה אלא לעזוב. יכול להיות שהם גם כעסו על כך שמורה זר מצליח יותר מהמורים המקומיים וזה הוסיף שמן למדורה". 

מה הם בדיוק הרעיונות החדשים שלך שהופכים אותך לכל כך שונה מהמורים ההודים?
"אני מלמד את תורות היוגה והטנטרה הודיות אבל בצורה שונה מאוד מהמקובל אצל ההודים. תורות אלה מבוססות על האנרגיות של הגוף והנפש אבל האמת שהיא שהפילוסופים והיוגים ההודים הקדומים לא באמת ידעו מה הן אותן אנרגיות מכיוון שהם היו חסרים את הכלים המדעיים שיש לנו היום. אני יוצא מנקודת ההנחה שהפילוסופים ההודים של ימי הביניים אכן יצרו תורות ורעיונות רבים בתחומים אלה, שהיו נכונים, בעזרת האינטואיציה שלהם. אך אני טוען שמשהו היה חסר בתורות אלו, משהו שרק רעיונות מדעיים מודרניים, שאותם הודים קדומים לא הכירו, יכול להשלים. כך שאפשר לטעון שמה שאני מלמד זה שילוב של התורות ההודיות הקדומות עם רעיונות מדעיים חדשים. אם תרצה יש כאן תיזה: הרעיונות ההודיים הקדומים פלוס אנתי תיזה, לפחות לכאורה, שהם הרעיונות המדעיים של זמננו - ומכל זה נוצרת סינתיזה.

"את כל הרעיונות ההודיים הקדומים אני משתדל ללמד בצורה מדעית ורציונלית ככל האפשר שתתקבל יותר על דעתם של בני המערב, שהם חלק גדול מתלמידי. אני מושפע מאוד גם מרעיונות של הנצרות הגנוסטית הקדומה שנרדפה בידי הכנסייה הנוצרית הממסדית ושכיום יש לה השפעה גדולה מאוד על החשיבה של אנשי היוגה באשר הם ובכלל זה עלי. אני חושב שרעיונות שונים של ישו הנוצרי כפי שבוטאו בידי תורת הגנוסיס מזכירים מאוד את תורת היוגים ואף ייתכן שישו הכיר תורות האלה. והנה יש כאן עוד אלמנט שמוכנס לסינתיזה".  
"ישראלים הם אנשים ציניים מאוד ואקזיסטנציאליסטיים מאוד"
שראלים מהווים חלק גדול מאוד מתלמידיך, כולל מספר עוזרים ומקורבים שכולם ישראלים. איך אתה מסביר את הפופולאריות העצומה שלך אצלם?
"ישראלים הם אנשים ציניים מאוד ואקזיסטנציאליסטיים מאוד. יש להם נטייה לבדוק ולחקור כל דבר שהם שומעים, הם מסרבים לקבל הכל בעיניים עצומות, ומבחינה זאת יש להם ראש חקרני ופרגמטי מאוד. אני מלמד אנשים מעמים שונים ואני מאמין שלכל עם יש דרך מיוחדת של חשיבה ושיש להעביר לו את החומר בצורה קצת שונה מאשר לבני עמים אחרים. לישראלים אני מעביר את הידע בצורה פרגמטית מאוד 'הנדסית' אם תרצה, ואני חושב שזה מדבר אליהם הרבה יותר מאשר מורים מזרחיים שמעבירים דברים בצורה מעורפלת שלא תמיד מתקבלת על דעתם".

מיכאלה, רופאה במקצועה ומורה בכירה לטנטרה יוגה, גם היא מרומניה, המלווה את סואמי מזה שנים רבות, מוסיפה את אבחנתה גם לגבי המין הנשי הישראלי. "זה נכון גם לגבי נשים ישראליות. כמו הגברים הישראליים, הן מתאפיינות בראש פתוח וחקרני מאוד ובנטייה לשאול כל הזמן שאלות".

סואמי כאמור הוא גם אדם מאוד שנוי מאוד במחלוקת. הוא ידוע כמי שנוהג לקיים יחסי מין עם תלמידותיו ולא פעם גם נשמעו טענות שהוא עושה זאת תוך ניצול מעמדו. אם כי נראה שבכך הוא לא שונה ממרבית מורי הטנטרה באשר הם, שבסופו של דבר מלמדים תורה שעוסקת במין.

יש טענות שאתה מנצל את מעמדך על מנת לקיים יחסי מין עם תלמידות שלך ושאחת הסיבות שעזבת את דנמרק ואת הודו היא תלונות בנושא זה.
"זה נכון שבמסגרת עולם לימודי הטנטרה יש גם פעילות מינית, אחרי הכל זאת תורה שעוסקת במיניות ובפתיחות מינית וזה יהיה מגוחך ובניגוד לטבע האנושי אם הכל יישאר תיאורטי בלבד. אבל הכל נעשה רק מרצונם החופשי של שני הצדדים. אין זה נכון שתקפתי מינית את התלמידות שלי או שניצלתי את מעמדי בכפיה או בהיפנוזה. את דנמרק עזבתי משום שקיבלתי הצעת עבודה בהודו ולא יכולתי לעבוד בשני מקומות. את הודו עזבתי, כאמור, בגלל שסירבתי לדרישות שוחד.

"זה נכון שיש בעולם הטנטרה אורח חיים מיני ושאנחנו עוברים מגוון עצום של התנסויות מיניות. וזה הדדי. לעתים קרובות דווקא התלמידות הן אלה שיוזמות פעילות מינית גם עם המורים שלהם ומסוגים שונים ומגוונים ביותר. יש דברים מעטים בטנטרה שהם לא מקובלים כמו למשל סאדיזם, מאזוכיזם ואונס. כל השאר מותר כל זמן שזה נעשה מרצונם החופשי של כל השותפים לעניין. הם יכולים לנסות כל מה שהם רוצים והם עושים זאת, וזה נכון לא רק לגבי אלא גם לגבי כל מורי ומורות הטנטרה באשר הם. בכל מקרה, בהזדמנות זו אני רוצה להבהיר שהסדנאות שאני מעביר בארץ הן בתחום התיאורטי בלבד ותו לא". 
מיכאלה, מורה לטנטרה יוגה
אם הייתי אנטישמי הייתי בא לישראל?
 ומה שחמור לא פחות - היו שהאשימו אותו גם בהצהרות אנטישמיות.

ישראלים שהיו אצל המורה שלך גריג ברומניה מדווחים שהאיש ואנשיו נוטים להשמיע הצהרות אנטישמיות שונות על כך שיש קונספירציה יהודית כנגד העולם, שהפרוטוקולים של זקני ציון, המסמך האנטישמי המפורסם, הוא אמיתי, שהשואה אם היתה - היתה מזימה יהודית ושיש מכשפים יהודיים שכוחותיהם משפיעים על העולם. אתה תומך בדעות אלו?
"קודם כל אני רוצה לציין שגריג ואני איננו שייכים לאותה אסכולה ואין בינינו כרגע קשר. שמעתי סיפורים על מה שאתה מתאר ועל מריבות שהיו בין גריג לתלמידים ישראליים בגלל הדעות האלה שלו. אני עצמי אינני מחזיק בדעות כאלה. אחרת אתה חושב שהייתי בא לישראל? או מלמד ישראלים? אני יודע שהפרוטוקולים של זקני ציון היו זיוף של המשטרה הצארית ואני מתנגד לכל אפליה גזענית".
עמוס, תלמיד ותיק של סואמי ומי שארגן את הביקור הנוכחי שלו בארץ מתערב: "אני מכיר את סואמי שנים ומעולם לא שמעתי אותו מצהיר הצהרות אנטישמיות. נכון שהוא מאמין בסוגים שונים של תיאוריות קונספירציה, כמו הרבה אנשים אחרים, אבל לאו דווקא כאלה שקשורות ביהודים או בישראלים".

כאמור, זהו לא הביקור הראשון של סואמי בארץ. היא ביקר כאן פעמיים בעבר ושתי הפעמים היו הצלחה גורפת. הוא ללא ספק אדם שנוי במחלוקת אבל הוא גם ללא ספק אדם מרתק שמייצג גישה חדשה ומקורית.
 
ביום שני תתקיים הרצאת מבוא לטנטרה יוגה בתל אביב ובסוף שבוע תתקיים סדנת טנטרה, גם היא בתל אביב. במקביל יתקיימו גם שיעורי יוגה. פרטים נוספים על הפעיליות השונות עם סואמי ועם מיכאלה, שתעביר מפגשי שאקטי (לימודי טנטרה לנשים בלבד) תמצאו
כאן. הסדנאות אינן כוללות התנסות מינית. 

אלי אשד הוא עיתונאי, סופר וחוקר תרבות פופולרית, תנ"ך ומיסטיקה. לבלוג שלו באתר
NOTES

קישורים נוספים:
 
ה
אתר הרשמי של סואמי ויואקאננדה

ה
בלוג של סואמי

מאמרים של סואמי בענייני יוגה וטנטרה

אתר הטנטרה של
גריג, המורה לשעבר של סואמי
 
מאמרים נוספים בנושא
טנטרה
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע