 |
כל בוגר מדופלם של מערכת החינוך יכול מן הסתם להביט אחורה בלי זעם אבל עם הבנה שמה שלימדו אותנו שם, איך נגיד את זה, זה לא ממש מהדברים החשובים בחיים. אבל יש כאלה שעבורם הבעיות של המסגרת החינוכית, שבמרכזה המירוץ אחר ציונים שמוליד הישגיות בלתי בריאה - בעייתי יותר. אותה אוכלוסייה, שמוגדרת כבעלת בעיות קשב וריכוז, או פשוט "ליקויי למידה", הם במובן מסוים ילדים שבעצם קיומם מסמנים איזשהו באג במערכת, או אם תרצו את מוגבלות השיטה הקיימת. לילדים כאלה, שמתקשים להתרכז במה שהמורה מדברת, להבין את הנקרא או להיות בשקט בכיתה, לעתים קרובות יש יכולות אחרות מפותחות במיוחד, בתחומים יצירתיים שונים שאינם מפותחים בבית הספר.
את מצב הביש המורכב הזה מבינים ב"מעגלי הלב", שיטה שפועלת מזה כשלוש שנים ומונחית על ידי רעיונות של פסיכולוגיה הומניסטית לצד כלים מעולם הניו אייג', השיטה פותחה מתוך ראייה שמסתכלת על אותם ילדים בגובה העיניים, לא סנטימטר אחד גבוה יותר, ושמה את הרגש במרכז.
את השיטה פיתחה היילי רוזנבלום, בעלת תואר בתרפיה באמנויות, לאחר שנים של ניסיון במערכת החינוך ובמערכת בריאות הנפש. אחרי שהתעייפה מלהיאבק בילדים שלא רצו ללמוד, היא חיפשה דרכים להחזיר להם את העניין והכיף שבלימוד. לאט לאט היא גילתה שדווקא כשמניחים בצד את העונשים והמרות, ונותנים לילדים חופש, יכולת להביע את עצמם ותחושה שסומכים על שיקול דעתם, כפי שהיא מגדירה את זה "אפילו הילדים מופתעים ממה שיוצא מהם אז".
"מעגלי הלב" פועל כיום כמרכז המציע סדנאות המשלבות כלים מעולם הפסיכולוגיה, תרפיה באמנויות, דמיון מודרך, יוגה ודרמה. הילדים מתנסים, משחקים, מדמיינים, לומדים לבטא רגשות ומפתחים מקום שהוא מאוזן רגשית ושיש בו הרמוניה. וכמו שהשקט של תרגול יוגה פעם בשבוע זולג לאט לאט גם אל שאר החיים, כך גם כאן עוברות האיכויות ומשפיעות על אותם ילדים גם מחוץ לכיתה.
אלמנט ייחודי נוסף לגישה הוא שילובה של המשפחה בתהליך הטיפולי. השיטה מבקשת לפתוח מעגל אחר מעגל סביב הילד: המשפחה, החברה ובית הספר.
"הילדים לומדים להביע את עצמם על כל מגוון הרגשות ולזמן את ההורים להקשבה להם, ואצל ההורים מתפתחת גם היכולת להרגיש את עצמם, לבטא את עצמם ולהרגיש חוויה נעמה של הורות", מסבירה רוזנבלום. "ממקום כזה של שלווה וביטחון, המעגלים מתרחבים - מהמעגל האישי, למשפחתי והחברתי ובסופו של דבר גם המעגל של בית הספר".
תופעה נוספת שהשיטה נותנת לה מענה היא ילדים עם בעיות אלימות, חוסר הקשבה לסמכות וחוסר בגבולות. ע"פ גישת מעגלי הלב התנהגויות אלה הן דרכו של הילד לבקש את תשומת הלב וההקשבה של הסביבה. רוזנבלום אומרת שבמקרה כזה אנחנו צריכים פשוט לעצור ולהקשיב. "במקום לעצור ולהבין שלילד יש קושי אנחנו עוצרים את הילד, מענישים אותו. זה כמו שאמבולנס יפעיל את הצופר ואנחנו נכעס ונכבה לו את הצופר. רק אם נקשיב לילד נוכל להבין אותו. כשנותנים מענה רגשי לילד, מגלים שלא רק שהוא יכול להיות חבר אהוב בקבוצה אלא אפילו גם להצליח מאוד בלימודים ולממש יכולות שנמצאות בתוכו אבל הן ממוסכות ולא באות לידי ביטוי". המעוניינים להתנסות בשיטה מוזמנים לימי הדגמה חווייתיים במרכז. יום א' 28.11 ( מפגש למטפלים), ויום ב' 29.11 (מפגש להורים וילדים). המפגשים ברח' ביאליק 129, רמת גן. לפרטים: 052-3449779, 03-5734449.
|
 |
 |
 |
 |
|
|