 |
/images/archive/gallery/219/665.jpg ''אוכלי החיים''.
עטיפת הספר  |
|
|
"אוכלי החיים", הקומיקס הפגאני של דיוויד ברין, מבוסס על החיבה למיסטיקה של כמה ממנהיגי הרייך השלישי, בראשם מנהיג האֶס.אֶס היינריך הימלר |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
אלי אשד 12/12/2004 10:58 |
|
|
|
|
 |
הסופר
דיוויד ברין ידוע כאחד מסופרי המדע הבדיוני החשובים והמצליחים. אחד מספריו, "הדוור", שתיאר את ארצות הברית לאחר שואה גרעינית אף הפך לסרט עתיר תקציב בכיכובו של קווין קוסטנר המצטער מן הסתם עד היום על השתתפותו בסרט שנכשל בגדול, והיה עוד מסמר בארון המתים של הקריירה שלו.
לאחרונה שולח ברין את ידו גם בכתיבת סיפורי קומיקס. בארצות הברית הופיע לאחרונה, עם איוריו של סקוט המפטון, ה"רומן הגרפי" שלו "אוכלי החיים", שמיד עם הופעתו נחשב לאחד הרומנים המצוירים הטובים ביותר שנוצרו עד כה. הספר מבוסס על סיפור מדע בדיוני מוקדם של ברין "תוֹר פוגש את קפטן אמריקה" שהיה מועמד לפרס הוגו היוקרתי לסיפורי מדע בדיוני. ברין משנה כמה רעיונות בסיסיים של ספרות הקומיקס הקלאסית. קחו למשל את אחד הנושאים הלעוסים ביותר של ז'אנר "ההיסטוריה החלופית" - מה היה קורה אילו הנאצים ניצחו במלחמת העולם השנייה. ברין מצטרף לאלפי סיפורים שכבר נכתבו בנושא אבל מנקודת מבט שונה לחלוטין מכל מה שהיה מקובל עד כה. בדומה לסטיבן ספילברג בסרטי אינדיאנה ג'ונס שבהם הנאצים דולקים בעקבות ארון הברית או הגביע הקדוש בניסיון לנצל לטובתם את כוחותיהם המיסטיים, גם נקודת היציאה של ברין היא העניין העצום שגילו במיסטיקה כמה ממנהיגי הרייך השלישי (ובראשם מנהיג האֶס.אֶס היינריך הימלר), וממשיך בהנחה שיש משהו אמיתי בתורות הנסתר שבהן עסקו מנהיגי הנאצים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
נניח שהנאצים היו מנצחים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הקומיקס של ברין מתרחש בעולם שבו הנאצים ניצחו לאחר שעמדו על סף תבוסה מוחלטת, וזאת מכיוון שפנו לעזרת כוחות המיסטיקה. ברין מוצא הסבר הגיוני כביכול לפעילויותיהם הלא רציונליות של הנאצים, ובראשן ההשמדה ההמונית של עמים שלמים. לשיטתו היו אלה פעילויות שקרו במסגרת טקס כישופי של הקרבת קורבנות אדם המונית על מנת לעורר לתחייה את האלים הפגאניים הקדומים. כך השתלטו על הנאצים האלים הסקנדינביים תור, אודין, ולוקי הצוברים עוד כוח ועוצמה תודות להמוני הקורבנות. לכאורה קצרה הדרך עבור "אלים" אלה להשגת שלטון עולמי מוחלט, אלא שגם עמים אחרים למדו מהגרמנים את העיקרון וכך נוצר הפנתאון המצרי הקדום ובאסיה הפנתאון הסיני והפנתאון היפני (שאליו הם בעלי ברית של האלים הגרמניים כפי שהיפנים היו בעלי ברית של הנאצים ) וכן הלאה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הָאֵל הוא סופרמן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם בסיפורי קומיקס רגילים, כמו למשל בסדרת הקומיקס הידועה של חברת מארוול מופיעים אלים אלה, אבל בצורה חיובית יותר. אלים מיתולוגיים הם דמויות נפוצות מאוד בסיפורי קומיקס אולם לרוב הם מוצגים כעוד סוג של גיבורים בעלי כוחות-על בסגנון סופרמן ואקס-מן שהם בעצם אנושיים מאוד ורק במקרה ניחנו בכוחות-על. אצל ברין דמויות אלה הם בניגוד למקובל יצורים לא אנושיים ולא מובנים. הם חייזרים מכל בחינה, ואף חייזרים עוינים למין האנושי. תפקיד מעניין מאוד בסיפור יש לדתות המונותיאיסטיות "האברהמיים" (צאצאי אברהם), הלא הם היהודים הנוצרים והמוסלמים שלראשונה בהיסטוריה מצליחים להתאחד כנגד האויבים הפגאניים המשותפים, גם במאבק כנגד הקרבת אדם.
למעשה אין כאן סיפור הרפתקאות בלבד. לספר יש מסר ברור מאוד, אנטי דתי ופרו-רציונליסטי. לא כוחות-על ולא יצורים עליונים יכולים להציל את המין האנושי אלא רק שיתוף פעולה בין בני האדם עצמם והפעלה של יכולתם המדעית והרציונלית. זהו מסר בולט מאוד בקרב שפע יצירות הקומיקס הפרו פגאניות המציפות כיום את השוק האמריקאי, יחד עם קריאה לחזור לדרך העולם הפגאנית, הכוללת ערכים כמו התמזגות עם הטבע ועם אמא אדמה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
רק האדם יציל את האדם
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ברין מפגין באחרית הדבר שלו מסר ברוח זו: "התרבות הפופולרית כיום שואפת בעיקר להראות את הצד העליז והחביב של המסורת המיסטית שהיתה קיימת ברוב התרבויות ובכל יבשת. אפילו בקומיקס המודרניים יש נטייה ללכת בדרכיו של המשורר הקדום הומרוס ולהראות שחצאי אלים בעלי כוחות על משפיעים יותר מאשר העבודה הקשה והמשותפת של גברים ונשים מוכשרים. נכון, יש עולם, ויש צורך להצילו בדרכים שונות. לפעמים קיים הפיתוי לשאוף להתערבות מיצורים כישופיים, מחייזרים ועב"מים. אבל ברצינות, למי יש יותר סיכוי להציל את התרבות האנושית או את עתיד ילדינו? חייזרים, לחשים מיסטיים, גיבורי-על או אנחנו? אני מוכן להתערב שאנחנו. שום התערבות אחרת לא נראית לי הגיונית". למעשה יש כאן מעין המשך ישיר לדיון מעורר מחלוקת שאותו ניהל ברין בכמה מאמרים שבהם תקף הן את סרטי "מלחמת הכוכבים" של ג'ורג' לוקאס והן את ספרי "שר הטבעות" של טולקין בטענה שהם יוצרים חשיבה מיתית מסוכנת אצל הקורא ומעודדים את הציבור לסמוך על דמויות בעלות כוחות-על תורשתיים, דוגמת לוק סקיווקר ואביו דארת ויידה. כנגד זה מעלה ברין על נס את סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים" שבה הגיבורים הם אנשים רגילים שכל כישוריהם הם תוצאה של לימודים, עבודה קשה ושיתוף פעולה. לסיכום, זהו אחד הרומנים הגרפיים המעניינים ביותר של השנים האחרונות ואולי המעניין שבכולם מבחינת האידיאולוגיה שלו, אך הסוף הוא למרבית הצער חלש ומאכזב בהשוואה לכל מה שהיה לפניו. יש מקום לחשד שהסופר יצר אותו כך במכוון על מנת להשאיר פתח לספר המשך ואולי אף לסדרה שלמה. ברין קיים גם בעברית. על סדרת ה"רִימוּם" שלו העוסקת בהרפתקאות במרחבי הגלקסיה, אתם יכולים לקרוא בספרו של אמנון סטופ "האיש שהרים את העולם", ולאחרונה הופיע בעברית ספרו "אנשי הכבשן". העוסק בחברה עתידנית שבה נוצר סוג חדש של "גלמים" כתחליף לבני אדם כפי שהם מוכרים לנו. קישורים נוספים:
האתר של דיוויד בריןראיון
עם דיוויד ברין
סדרת קומיקס על האל תור
מאמר על דיוויד ברין שהתפרסם באתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|