 |
/images/archive/gallery/143/519.jpg פרדריך מתיאוס אלכסנדר.
 |
|
|
ראיון בתיקשור עם פרדריך מתיאוס אלכסנדר, שמספר על דרכי השיווק של הטכניקה שלו, על מושג ה"נכון" ומהות הבחירה בו ועל השימוש בגוף ככלי למימוש עצמי בחיים |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
מדיום הבית 29/3/2005 16:52 |
|
|
|
|
 |
הערה חשובה: המדור עוסק בקשר שבין דמיון ומציאות. הראיון התבצע באמצעות אדם בעל ערוצי תקשורת פתוחים שאינם תלויים בזמן ובמרחב. הקורא יבחר האם להאמין בקיומו של הראיון ובאמיתות הנאמר בו. פרדריך מתיאוס אלכסנדר (1869-1955) הוא ממציא שיטת אלכסנדר, שיטה הוליסטית הרואה באדם מכלול של גוף, מוח ונפש, ללא שום הפרדה. בבסיס השיטה ההנחה שבמהלך
החיים הגוף שלנו מאמץ הרגליים מוטעים (שקריים) שהוא - הגוף - אינו מודע אליהם, אבל הם מצידם אחראים להרבה מהבעיות שלנו.
על פי הביוגרפיה שלך, פיתוח טכניקת אלכסנדר נבע ממצוקתך האישית בעת ששימשת כמדקלם בתיאטרון. האם השיטה נכונה ומתאימה לכל אדם המחזיק במצוקה? את דרך הפרסום לציבור שמרתי בדרך כלל לכתבים מקצועיים מעטים שבהם העברתי את עיקרי התפיסה לפיה כל אדם יכול לחיות חיים עם הרבה פחות תקלות. הזדמנות זו לשוחח שוב עם הגוף היא מעניינת, למרות שמטבעה נראה כי היא חסרת תועלת כמעט לחלוטין. אינני מתכוון לשווק או לשכנע בדבר הנכונות של המסרים אותם העברתי - אין בכוונתי לדבר כלל על השאלה אם הם נכונים או לא. עיקרי השיטה, כפי שהצגתי אותה לעולם, היא עניין לבחירה של כל אדם שמעוניין לבוא, להתנסות - ובמידה והעניין מועיל לתפקוד היומיומי - גם להמשיך בתרגול כדרך חיים.
המושג "נכון" מוזכר שוב ושוב בספרך ה"שימוש הנכון בעצמי". ללכת נכון ,לשבת נכון, לעמוד נכון וכו'. למה אתה מתכוון כשאתה אומר "נכון"? האם "נכון" הוא מושג שמתאים לכל בני האדם? המילה "נכון" היא רק מילה, שנשמעת אחרת בכל שפה. לכאורה כל בני האדם שייכים לאותו מין שנקרא אדם, בן אנוש, אולם אין הדבר נכון. ישנם הבדלים בין בני אדם שונים בעולם. אין הגוף הלבן זהה לגוף האפריקאי או לגוף האסייתי, ובוודאי שלא לגוף של הילידים באוסטרליה או האסקימוסים במקומות הקרים. כך גם המילה "נכון" נשמעת אחרת, וגם משמעותה לפעמים שונה לחלוטין, באזורים שונים של כדור הארץ. הרעיון אותו הצגתי מביא את האפשרות לבחור בצורה נינוחה בנכון המתאים לכל אדם. המילה "נכון" מדברת על הדרך הנכונה להגיע לנכון המתאים לך. הנכון יגיע אם תניח לו להגיע למקומו.
האם מלכתחילה היתה בכוונתך לייסד שיטה שתעניק פתרון לציבור הרחב בכל העולם? מדוע לדעתך השיטה לא הצליחה לפרוץ לתודעה ציבורית רחבה? הרעיון מדבר על אפשרות בחירה. לכל אדם נתונה האפשרות לבחור אם להשתמש בעצמו בדרך נכונה יותר. מושג הבחירה, אז וגם בימיכם, מעוות ממש כמו הגוף המסכן שמכיל את אותן המחשבות הטועות בקשר למהות הבחירה.
אשמח לקבל הבהרה בנוגע לאמירה "להשתמש בעצמו". האם הכוונה לגוף הפיזי, או שאולי אתה מרמז כאילו ישנו חלק חיצוני לכל אדם, כזה ש"משתמש" במהות המוכרת לנו כאדם? ההסבר אליו אתה מצפה קשור לתפיסה הרווחת במיוחד בזמן הזה. זו תפיסה שנוח לאחוז בה ונוח בעזרתה להטיל אחריות על עניינים שהם באחריותך הבלעדית בעזרת פגמים שמישהו אחר אישר שקיימים בך. אני מתכוון לקונספציה הפסיכולוגית. צר לי, אך איני מכיר בגישה זו כמועילה לאפשרות הבחירה להגיע למצב בו אדם ממצא את יכולותיו, משתמש בכלי שניתן לו לממש את עצמו בחיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קצב החיים האנושי השתנה מאז אותה תקופה בה יסדת את שיטתך, והמהפכה התעשייתית שהייתה בתחילתה הגיעה לשיאים חדשים. האם היית מעדכן את המסר שהעברת אז למסר שיש בו התפתחויות או עדכונים? במסר אותו העברתי קיים רכיב השוויון. השוויון אינו נובע מהעובדה שכל בני האדם שווים. עניין זה כבר מובן מעצם קיומם של סממנים מאפיינים של בני אדם מחלקי כדור הארץ השונים, כשם שאותם בני אדם אינם שווים בתקופות השונות שחווה האדם מרגע שהופיעו על פני האדמה. השוויון נובע מההזדמנות השווה לכל אדם, בתקופה קדומה או עתידית, להשתמש בכלים שיש ברשותו כדי לממש את עצמו בחיים.
אשמח לדעת האם יש מסר מעניין שקשור במערכת היחסים המיוחדת שהייתה לך עם מקדונלד, תלמידך ומורה דגול של השיטה. יש בידכם לבחור: לבחור לעמוד נכון, לבחור ללכת נכון ולבחור לשבת נכון. יש בידכם לבחור בתפיסת עולם מיוחדת לכם, כזו שתשתמש ביכולתכם הגופנית, הרגשית והשכלית לתפקד במימוש העצמי בצורה מעשית וממצה. יש לכם אפשרות לבחור במדינה, בעיר ובבית המתאים לכם. היתה לי הזכות לבחור לעצמי בן אהוב. בן שבחר להמשיך את מלאכת אביו האוהב.
בשיחה שלי עם צ'ארלי צ'אפליןהבנתי כי אנחנו עומדים בפני מהפכה משמעותית ביותר בחברה האנושית. האם תוכל לאשר עניין זה ולהעניק הנחיות להתכוננות למעבר זה? מהפכה משמעותה בד"כ שינוי מהיר, ושינוי מהיר טבעו שלא להיקלט היטב. תרגול מתמשך ועקבי יכול ליצור הרגלים חדשים, הרגלים נכונים. המהפכה הקרבה ובאה אליכם היא עניין בלתי נמנע. בידכם האפשרות לבחור אם תהיה זו תוצאה של תרגול והרגל חדש, או שימוש בשיטות המביאות לתוצאה מהירה אך חסרת משמעות. אכן, חיי האדם עומדים להתארך. הם כבר התארכו אצל אלה שהתרגלו לכך שניתן להשתמש בעצמי בדרך יעילה יותר. אלו גם יידעו כיצד להשתמש בשנות חייהם הנוספות.
מה היו התחביבים שלך ומה מקומם של תחביבים בחיי האדם? כמובן שלא כל רכיבי התפקוד בחיי היום יום אמורים להיות רציניים כל כך. אין השיטה אותה הצעתי מדברת על התנזרות מכל עניין "מזיק" לבריאות . שתייה ובילוי, צחוק ושמחה, סיפוק והנאה - כל אלה הם התמורה למלאכה הקשה שבשימוש העצמי הנכון.
האם אתה מאמין בגן עדן? אני מאמין בגן עדן, אך איני יודע אם המין האנושי אכן יחווה אותו. הכלים מצויים והדרך סלולה, ולמרות זאת רוב בני האדם בוחרים שלא ללכת נכון. גן עדן והגיהינום מצויים על פני האדמה. אתם חווים אותם בערבוביה שמפיקה יצירה מחודשת של היכולת להשתמש נכון. אם יוותר לכם זמן, כל בני האדם יזכו ליכולת לבחור להשתמש נכון.
האם מיצית את תפקידך בימי חייך? כן.
מדוע בחרת לקרוא לעצמך "מורה" ולא "מטפל"? הרי יש בטכניקה אותה פיתחת נגיעות שבהחלט נתפסות כטיפול אלטרנטיבי. השיטה אותה אני מציע לא נועדה לטפל בבעיות, למרות שאחד המניעים החשובים ביותר לחיפוש דרך נובע מהופעתן של בעיות. שימוש עצמי נכון יכול לפתור הרבה בעיות, ואולם גם עניין זה הוא רק סממן בלבד לעובדה שאותו אדם מתחיל להשתמש בעצמו בדרך שיכולה להניב מימוש עצמי בחיים. השיטה מלמדת את התלמיד שימוש עצמי אישי נכון ולא מטפלת בבעיותיו. התואר מורה מותיר את התלמיד עם תובנה ראשונית כי שינוי יתקיים אך ורק באחריותו, ובו בזמן פוטרת את המורה ממעמד של גורו הרסני.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
האם אתה רואה בקהילת מורי שיטת אלכסנדר ממשיכי דרכך? בהחלט נתפס אצלם הרעיון המרכזי אותו העברתי. חלקם אוחזים בגרעין השיטה וחלק הרחיקו למקומות שונים. עיקרון השיטה מלמד למצוא את הביטוי המיוחד של כל מורה כתלמיד וכל מורה כמורה. אינני שולל את התפתחות השיטה, כפי שקורה לא פעם בידי המורים השונים. ואולם כל התפתחות כזו היא למעשה פיתוח בדרך ההסבר והשיווק של העניין, ולא של העניין עצמו.
מה דעתך על זיגמונד פרויד? זיגמונד פרויד בחר לעסוק בבעיותיהם של בני האנוש. השילוב של בחירתו זו עם כושר השיווק יוצא הדופן שלו, יצר מצב מציאותי בו מקובל יותר לעסוק בבעיות במקום בדרך של לימוד, אימון ומימוש עצמי.
לסיום אשמח אם תוכל להעביר את עיקרי השיטה, שיטת אלכסנדר, בדרך אוהבת ומובנת לכל. את השיטה פיתחתי מתוך חקרנות, חיפוש עצמי ואיתור מערכת מרכזית בגוף אותה ניתן לאמן לנהוג בדרך נכונה. הכשרתי מורים והקפדתי על כל שלב בהכשרה, על מנת שעיקרי השיטה יישמרו לתועלת הדורות הבאים.
לא מצאתי לנכון להשקיע זמן רב יותר בכתיבת ספרים או מאמרים, בהופעות ציבוריות או בשכנוע ההמונים. קרב הזמן ובו בעולמכם טכניקות שיווק מתוחכמות ויקרות כבר לא יגברו על מוצר טוב ומועיל. אלו שבוחרים לשפר את המימוש העצמי בחייהם מוזמנים להתנסות בטכניקה שאותה אני מציע. אין משמעות להבנת הטכניקה, במיוחד אם אין בכוונת התלמיד להפוך להיות מורה. יש משמעות רבה להתמדה ולמעקב אחר השינוי המתחולל. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|