ראשי > ניו אייג' > טארוט
בארכיון האתר
טארוט: הכהן
ממשיכים בסדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב. השבוע: קלף הכהן - גורו, מדריך ואב רוחני שמסמל גם את ה"מורה הפנימי"
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
4/7/2005 14:39
הביטוי Le Pape מציין בצרפתית את האפיפיור. הזיהוי הזה מודגש באמצעות אלמנטים נוצריים שמופיעים בקלף: הצלבים הקטנים שעל הידיים, מטה הצלב הגדול שהכהן אוחז ביד שמאל, והכובע שמכיל שלושה כתרים זה מעל זה ודומה במבנהו לנזר האפיפיורים המחודד של סוף ימי הביניים. אנשי מסדר שחר הזהב, שהיו פרוטסטנטים,
ניתקו את הקלף מההקשר הקתולי וקראו לו  Hierophant, וכך הוא מופיע בכמה מהחפיסות האנגליות החדשות. השם הזה הוא צירוף של מילים יווניות שפירושן "מראה את הקדוש", והוא שימש ככינוי לכהן הגדול בטקסי המיסתורין של אלוסיס שנערכו ביוון העתיקה. בחפיסות חדשות אחרות, שם הקלף נקרא פשוט "הכהן הגדול".
 
קלף הכהן. לחצו להגדלה
הכהן הוא אב רוחני
המילה Pape מציינת במקורה "אב", שהוא כינוי שמקבלים הכמרים בכנסייה הקתולית. שתי אצבעות יד ימין של הכהן, שבהן נוהגים כמרים קתולים לברך ולהתוות את סימן הצלב, מצביעות אל הצלב הגדול שהוא אוחז בידו ויוצרות ציר של התקדמות (ימינה ולמעלה). אפשר גם לראות בפסים הצהובים סביב הצוואר ועל החזה סמל למפתח, רמז למפתחות גן העדן שהאפיפיור מופקד עליהם כיורשו של פטרוס הקדוש. קלף הכהן מייצג אפוא דמות של "אב רוחני", המצביע על הדרך הנכונה ומזוהה בכנסייה הקתולית עם האפיפיור.

במערכת ארבע דמויות הסמכות, הכהן והקיסר מייצגים שניהם דמויות של אב. אולם בעוד שהקיסר הוא אב ארצי שעסוק במאבקי כוח ובענייני חומר ופרנסה, הכהן מבטא קשר לדת או לעניינים שכליים ומופיע כדמות חינוכית. הקלף יכול אפוא לייצג אדם שסמכותו הרוחנית מקובלת על השואל ועל סביבתו, כמו למשל מורה או מדריך. אם מדובר באב הביולוגי, הקלף מציין שהתקשורת אתו היתה שכלתנית ומרוחקת ובאה "מלמעלה למטה".
הכהן מצביע על דרך להתפתחות
את המספר 5 אפשר להציג כארבע ועוד אחד, כלומר מעין מבנה של פירמידה עם ארבעה קודקודים על האדמה וקודקוד אחד מעליהם. ארבעת הקודקודים מייצגים את ארבעת תחומי החיים המעשיים, כלומר המציאות היומיומית. הקודקוד החמישי נמצא ברמה גבוהה יותר, ומתאר שאיפות ועקרונות רוחניים. קלף הכהן יכול אפוא לציין תורה רוחנית או ידע המאפשר להתקדם מעבר למגבלות החיים הארציים, דמות של גורו או מורה רוחני, רב או איש דת וכדומה. בכיוון דומה הקלף יכול לציין את "המורה הפנימי", כלומר אותו חלק בתודעה שלנו שמחובר לרבדים גבוהים ושיכול להדריך ולכוון אותנו אם נדע להקשיב לו.
הכהן מעניק עצה והדרכה
בחלקו התחתון של הקלף מופיעים שני פרחי כמורה או תלמידים, והם נראים מאחור בראשים גלויים כאשר לשמאלי יש מעין כובע מופשל, בעוד שלימני יש ברדס מופשל המחובר לגלימה. הראשים הגלויים מייצגים נכונות לשמוע ולקבל מהכהן עצה והדרכה. מטה הצלב בעל שלושת השלבים (שמייצגים שלושה רבדים של קיום - פיזי, נפשי ורוחני) מוליך מראשו של התלמיד הימני אל קצהו העליון של הקלף, ומציין בכך דרך ברורה ומוגדרת של התפתחות. גם בפסי המשענת שמאחורי גבו של הכהן אפשר לראות מעין שלבים של סולם שאפשר לטפס בו.

מעבר למשמעות הכללית כמורה רוחני, בעניינים מוגדרים הקלף יכול לציין מישהו בעל חוכמה וניסיון שכדאי לשמוע לעצתו, או אדם בעל מעמד ויוקרה שאפשר ללמוד מנסיונו. במקרים מסוימים הוא יכול לציין גם את קורא הקלפים עצמו, במיוחד אם אופי עבודתו הוא שכלי ומנוסח בבהירות ולא אינטואיטיבי ומסתורי (מה שמתאים יותר לקלף הכוהנת). ייתכן גם שמדובר בעצה שהשואל כבר קיבל מאדם אחר. בכל מקרה, הופעתו של קלף הכהן מציינת שהעצה כשלעצמה היא חכמה וטובה. אם הקלף מופיע ישר, פירוש הדבר שהשואל יכול ומוכן לקבל את העצה. לעומת זאת, קלף הפוך יאמר שהשואל דוחה אותה, או שמסיבה כלשהי היא אינה מתאימה לו אישית.
הכהן מייצג את הממסד
סימני הצלבים שעל ידי הכהן רומזים ששתי ידיו נתונות בכפפות. פירוש הדבר הוא שהכהן פועל לא מטעם עצמו אלא כחלק ממערכת דתית, והכפפה הימנית בצבע גוף מתארת את ההזדהות שלו עם המערכת גם כאשר הוא מצביע ומציין את הדרך לאחרים. בעוד שהכוהנת ייצגה עמדה חתרנית כלפי הממסד הדתי בכך שהיא הצליחה להתגנב לתוכו בלי לגלות את זהותה האמיתית, הכהן מזדהה עם הממסד ומשרת אותו בפעולותיו. הדבר מתבטא בקווים הקשיחים והנוקשים ובזוויות הישרות של המבנה מאחורי הכהן, המציינים מערכת נוקשה וממוסדת.

קלף הכהן יכול אפוא לייצג עמדה שמרנית, המזדהה עם מערכות קיימות של ערכים או עם המערכת המוסדית שהשואל הוא חלק ממנה. הוא יכול להיות, למשל, דובר או נציג של ארגון שמבטא כלפי חוץ את עמדת המערכת כאילו הייתה דעתו האישית. בעוד שקלף הקיסר יכול לציין כניעה לתכתיבים בגלל אילוצי כוח ופרנסה (למשל קבלת סמכות של ממונה במקום העבודה מחשש לפיטורים), הכהן מייצג מצב של שכנוע והזדהות עם המערכת וערכיה. אפשר גם לראות בקלף אימוץ של החוקים והנהגים המקובלים בחברה, כאשר הוא מבוסס לא על כפייה וחשש מעונש אלא על הפנמה והזדהות רעיונית.
הכהן מבטא סמכות של ידע
בהקשר רחב יותר, הקלף יכול לציין אדם או מערכת שהסמכות שלהם מבוססת על ידע והשכלה. למשל מוסד חינוכי כמו בית ספר, מכללה או אוניברסיטה. קלף הכהן שבאים לשאול בעצתו יכול גם לייצג סמכות של ידע רפואי או טיפולי, כמו למשל רופא או מוסד רפואי, מטפל או פסיכולוג וכדומה. אפשר גם לחזור למשמעות המקורית ולראות בקלף סמל לסמכות דתית כמו כומר, קאדי או רב. לדוגמה, בשאלות הנוגעות למערכת יחסים הקלף יכול לתאר מצב שבו "הולכים לרבנות", כאשר לפי נסיבות העניין אפשר לדעת האם מדובר בנישואים או בגירושים.
הכהן מגלה יחס לא שוויוני
שני התלמידים שבאים לשמוע בעצתו של הכהן אינם מקבלים ממנו אותו יחס. הדבר ניכר בשפת הגוף של הכהן, הפונה אל התלמיד הימני ומתקשר איתו בעוד שהוא מתעלם מנוכחותו של השמאלי. מנגד, אפשר לראות בכף ידו המורמת של התלמיד הימני, המתחברת לכף ידו הימנית של הכהן, סימן לקבלת המסר. לעומת זאת, הקו המחבר את שתי כפות ידיו של התלמיד השמאלי מציין ציר של נסיגה (כלפי ימין למטה), ומבטא בכך חוסר יכולת לקבל תשומת לב או ליהנות מחוכמתו של הכהן.

כנציג של מערכת ממסדית, הכהן יכול להעניק יחס אוהד רק למי שבעצמו מקבל את ערכי המערכת ומתאים להם. אפשר לראות את הכובע המופשל של התלמיד השמאלי כביטוי לעצמאות מחשבתית, שאינה מתאימה לקונסנזוס של ערכי הממסד, ולראות בכך את הסיבה לדחייתו. אולם ייתכן גם שמלכתחילה המערכת מוגדרת כך שהיא מסייעת לאנשים מסוימים ודוחה את האחרים. בכל מקרה אפשר לראות כאן ביטוי ליחס לא שווה, אפליה ודחייה של חריגים. במקרים אחרים הקלף יכול לציין יחס לא שוויוני בתוך המשפחה, כמו למשל אפליה בין ילד מועדף לבין אחיו הדחוי, וכדומה.
מה כל זה אומר
סמכות רוחנית ואינטלקטואלית של מורה או מדריך. דמות אב מרוחק ושכלתני, לא רגשי ולא מעשי. מערכת דתית ממוסדת, עניינים הקשורים ברבנות או רבנים (או מקביליהם בדתות אחרות) ענייני לימודים או הוראה, מוסדות לימוד כמו בית ספר, אוניברסיטה או מכללה. הכהן יכול לציין חתונה או גירושים. רופא או מוסד רפואי, פסיכולוג או מטפל אחר שעובד בגישה שכלתנית, ממוסדת ומוכרת. מורה רוחני, אדם שמסוגל להוביל אחרים להתפתחות אישית. ייעוץ והדרכה, עצה טובה שאפשר לסמוך עליה. הזדהות עם מוסד, מקום עבודה, אידיאולוגיה וערכים מקובלים, תוך ויתור על היכולת לבטא דעות עצמאיות. מערכת ביורוקרטית שמעדיפה את מי שהולך בתלם. מוסד שמרני עם נטייה לקיפאון. סלקציה ויחס לא שוויוני.
על המחבר
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

טארוט
טארוט: קלף השמש  
טארוט: קלף הירח  
טארוט: קלף הכוכב  
עוד...