 |
/images/archive/gallery/439/541.jpg קלף הכוכב.
קלף מחפיסת ז'ודורובסקי וקמואן  |
|
|
הגוף העירום שבקלף הוא מעין מוליך שקולט השפעות מהכוכבים ומזרים אותן אל האדמה, כלומר מרבדים עליונים אל המציאות הארצית. סדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
ד''ר יואב בן דב 11/1/2006 11:14 |
|
|
|
|
 |
הכוכב הגדול בעל 8 קצוות מחודדים מזכיר בצורתו את שושנת הרוחות, ומיקומו המרכזי יכול לזהות אותו עם כוכב הצפון: הנקודה הקבועה בשמי הלילה, שכל שאר הכוכבים נעים סביבה. הצורה הגלית המשותפת, של שערות הדמות העירומה ושל זרמי המים מתוך הכדים, יוצרת רושם של זרימה מתמשכת: מהכוכבים דרך הגוף האנושי אל האדמה.
 |
קלף המגדל |
ד''ר יואב בן דב על קלף המגדל, שיש מי שמתארים אותו כסמל מיני, זכרי ונקבי, שההתפוצצות שלו מבטאת מפגש מיני סוער ואקסטטי |
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
הדבר דומה לסיפור על האל ההודי שיווה, שקלט בשערותיו את נהר הגנגס כדי לרכך את ירידתו לאדמה. אולם הקלף מעורר רושם רך, פתוח ונשי. בכך הוא מזכיר את אלת השפע ההודית לאקשמי, המצוירת כאשר שני פילים שוטפים אותה במים מתוך שני כדים שהם אוחזים בחדקיהם, כסמל לגשם שיורד לאדמה ומפרה אותה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/439/541.jpg
קלף הכוכב |
קלף מחפיסת ז'ודורובסקי |
קלף הכוכב |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב מבטא ניקיון ופתיחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ההיבט החזותי הבולט ביותר בקלף הוא כמובן גוף הנערה העירומה. בניגוד לכמה חפיסות חדשות, שבהן היא נראית כדוגמנית בעלת גוף מושלם, בטארוט של מרסיי היא מציגה גם את הפגמים וחוסר השלמות (למשל ברגל הכורעת). העירום בקלף הכוכב מבטא אפוא יכולת להיפתח ולהיחשף, עם תחושת ביטחון שיקבלו אותנו כפי שאנו.
נהוג לראות בקלף הכוכב ביטוי ליושר,
תמימות וכנות: הוא מציג את "האמת העירומה", ללא נסיונות לטשטש או להסתיר. זרמי המים יכולים לבטא גם ניקוי וטיהור, כלומר תהליך רך, זורם ומרגיע המיועד להרחיק משקעים או השפעות שליליות. מעניין לציין את הניגוד בין קלף זה לקלף הכוהנת, שגם היא שומרת על ניקיון וטוהר אולם משיגה אותם בדרך של כיסוי, הסתרה ושלילה של הגוף והחושניות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב נע סביב המרכז
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדומה לכוכב הצפון, אפשר לראות בכוכב הגדול שבמרכז מעין ציר שכל שאר הכוכבים נעים סביבו. הנקודה שבאמצעו מזכירה אפוא את נקודת המרכז שמופיעה כמוקד לחיפוש של קלף הנזיר, או באמצעו של קלף הגלגל. אפשר לומר שהדמות בקלף מצאה את המרכז שלה, כלומר את המסלול שמתאים לה. אולם המבט שלה אינו מכוון אל הכוכב, כלומר היא פועלת באופן אינטואיטיבי וזורם ולא מתוך ראייה מודעת של מטרותיה.
ברובד עמוק יותר, אפשר לראות בכוכב הגדול מעין תודעה קוסמית, המשתקפת בקיום הפרטי של בני האדם שהם הכוכבים הקטנים שסביבו. הכוכב הבודד שמעל ראש הדמות הוא החוליה המקשרת בינה לבין הכוכב המרכזי, כלומר "המלאך השומר" האישי או הניצוץ הרוחני המלווה כל אדם, ושתורת הצ'אקרות ההודית או הקבלה העברית מתארות כנוכחות הנמצאת מעל מרכז הראש. חודי הכוכבים שממשיכים זה את זה מעל הראש מציינים שהיא נמצאת בקשר טוב עם המרכז הרוחני האישי שלה, ודרכו היא מחוברת גם עם התודעה העליונה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב קולט שפע מלמעלה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קווי הזרימה של השיער והמים הופכים את הגוף כולו למין מוליך שקולט השפעות מהכוכבים ומזרים אותן אל האדמה, כלומר מרבדים עליונים אל המציאות הארצית. אפשר אפוא לראות כאן משהו דומה לתקשור (העברת מסרים מרבדים אחרים), ריפוי באמצעות כוחות רוחניים (כמו למשל רייקי ושיטות דומות של תיעול אנרגיה קוסמית) או העברה של שפע באמצעים מאגיים כדי ליצור השפעות חיוביות. נקודה חשובה היא שההעברה הזו מתרחשת באמצעות הגוף הפיזי, שהופך כאן לכלי מאגי ורוחני, ולא רק באמצעים שכליים של התכוונות או מדיטציה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב משקה את האדמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הכוכבים שמעל הדמות יוצרים שלושה עמודים מאונכים. מימין ומשמאל יש שני טורים של שלושה כוכבים בכל אחד, הממשיכים דרך השיחים הגדולים ומגיעים אל שני הכדים. אפשר לראות בהם ביטוי לכוחות המנוגדים של האקטיבי והפסיבי (יאנג ויין), ובגירסת קמואן הדבר מודגש באמצעות הסמלים האסטרולוגיים הקטנים של השמש והירח הצמודים לפיות הכדים. העמוד המרכזי מאזן בין השניים, ומורכב מהכוכב הגדול, הכוכב שמתחתיו וגוף הנערה.
פעולתה של הנערה מקרבת את העמודים זה לזה בחלקו התחתון של הקלף, אולם אינה מחברת אותם לגמרי. שני הזרמים הנפרדים יכולים לציין הבחנה וכושר להוליך כל דבר למקום המתאים לו. אפשר גם לפרש זאת כיכולת להבדיל בין השפעות שמתאימות עבורנו, ושאנו יכולים להפוך לחלק מהווייתנו (הזרם הימני המחובר לגופה של הנערה), לבין דברים שעדיף להשאיר מחוץ לנו ולא להיכנס למעורבות מלאה בהם (הזרם השמאלי שאינו נוגע בגופה).
בחלק התחתון, המים הנשפכים ומשקים את האדמה מסמלים נתינה המביאה שפע וברכה. אפשר לראות כאן נדיבות ועזרה לאחרים, או פעולה למען טובת הכלל. עם זאת, הזרם מהכד השמאלי יכול להיראות כמיותר, משום שהוא שופך מים לתוך מים. הדבר יכול לציין בזבזנות ופזרנות, או אי יכולת להגביל את הנתינה גם כאשר אין לה הצדקה אמיתית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב מחובר לגוף ולרגשות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הנוף הטבעי והנוכחות הבולטת של הגוף העירום מעניקים לקלף מעין תחושה של גן עדן קדום, המתאפיין בתמימות ובטוהר. האופי המוצק של חלקו התחתון של הגוף, ותנוחת הכריעה המקרבת אותו אל האדמה, מבטאים חיבור טוב לגופניות ולעולם החומר. זרם המים שבין רגלי הנערה יוצא מאזור אבר המין שלה ובכך הוא מבטא זרימה של מיניות וחושניות. הצורה הפתוחה דמויית הפה באזור הטבור יכולה לציין תשומת לב לצרכי הגוף ותביעותיו, או פוטנציאל של הולדה.
קלף הכוכב מסמל אפוא יחס טבעי ומשוחרר לגוף ולמיניות. אפשר לראות בו יכולת לבטא תשוקות בצורה בריאה, דימוי גוף ריאלי וחיובי, או חוויות הקשורות במצבי עירום וחשיפה גופנית או נפשית. המשטח המוצק מתחת לברך הכורעת יכול לציין יציבות אישית ויכולת התמודדות גם במצבים כאלה.
חלקו התחתון של הקלף מחולק בין אדמה ומים, יסודות שמתאימים לשתי הסדרות הפסיביות והנשיות של המטבע והגביע. אפשר לראות כאן חלוקה נוספת של הקלף, שחלקו התחתון מבטא צד נשי ומקבל ביחס לחלק העליון. מכיוון שהמציאות האנושית מתבטאת בחלק התחתון של הקלף, אפשר לראות כאן חיבור טוב של אשה לגוף ולנשיות שלה, או של גבר לצד הנשי והרך שלו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הכוכב חשוף ופגיע
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לרכות ולעירום של הדמות בקלף יש גם צד בעייתי, משום שהם מציינים מצב חשוף ופגיע. אפשר לראות כאן רמז לתקיפה מינית, או באופן כללי פגיעה שהשואל חסר הגנה מפניה. הדבר בולט במיוחד כאשר בצמוד לקלף מופיעים קלפים כוחניים (כמו למשל קלפי המלכים, הקיסר או הצדק), שיכולים לאיים עליו. באופן כללי יותר, אפשר לראות בקלף נאיביות ונטייה להסיר מחיצות ומחסומים גם במצבים שדורשים התגוננות וזהירות.
ההיבט הפגיע של הקלף מודגש בשני מרכיבים נוספים. הציפור השחורה על העץ השמאלית מזכירה את המשטחים השחורים בקלף 13 וקלף השטן, ויש בה היבט של סכנה אפשרית. בנוסף, מאגר המים מצד שמאל משתלב בבריכת המים המאיימת של הקלף הבא (הירח), כך שהרגשות הנאיביים והפתוחים של הקלף יכולים לזרום לכיוון של אכזבה, דיכאון או משבר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
פירוש בקריאה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ניקיון, טוהר ותמימות. גישה גלויה וכנה שאינה מנסה להסתיר פגמים. מצב של פתיחות ונכונות לקבל ולהכיל. הורדת מחסומים והגנות, נכונות להיחשף ולקחת סיכונים. חוויות של עירום גופני או נפשי, אולי בהקשר של טקס מאגי או קליטה של השפעות מרבדים עליונים. תיקשור, ריפוי רוחני, תיעול של אנרגיה קוסמית לפעולה במישור הארצי. חיבור למרכז הרוחני האישי, בלי להיות מודע לכך במפורש. קשר טוב עם הגוף, יכולת לבטא תשוקות מיניות. חיבור לצד הנשי והרך של האישיות. אינטואיציות טובות, יכולת לזרום עם מצבים משתנים ולא מוגדרים תוך שמירה על יציבות אישית. נדיבות, פעולה מבורכת המביאה פריון וצמיחה. בזבזנות ופזרנות, חשיפה נאיבית ותמימה שעלולה להסתיים בפגיעה ומפח נפש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|