ראשי > ניו אייג' > טארוט
בארכיון האתר
טארוט: קלף השמש
קלף השמש סוגר את השלישייה "האסטרונומית", ונותן תחושה שדברים מסתדרים "כמו שצריך". סדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
12/2/2006 15:22
קלף השמש סוגר את השלישייה "האסטרונומית"
עם שני הקלפים שלפניו,
קלף הירח וקלף הכוכב. האופי הקורן והשמח שלו מנוגד לתחושה הכבדה והחסומה בקלף הירח, בעוד שהעירום החלקי והחומה הנמוכה מבטאים מידה קטנה יותר של חשיפה מאשר קלף הכוכב.

בחפיסה של קמואן, האדמה בתחתית הקלף היא בצבע תכלת עם קווים גליים, המזכירים את המים בקלפי הכוכב והירח. אולם כעת אפשר לראות אותה כשביל או מעבר המוליך מצד שמאל (העבר) אל צד ימין (העתיד). כסמל אלכימי השמש נקשרת עם דימויים של גבריות ואקטיביות, בעוד ששני הילדים מזכירים דמויות של תאומים המופיעים במיתולוגיות שונות. במקרים רבים הם מתוארים כבניו של אל השמש שנלחמים בכוחות הרוע, ומייחסים להם כוחות של ריפוי.
מתוך חפיסת ז'ודורובסקי
קלף השמש. לחצו להגדלה
השמש מקרינה אור וחום
בניגוד לקלף הירח הכבד והאפלולי, קלף השמש מציג אופי קורן ושמח. אפשר לראות זאת בצבעים הבהירים והחמים של הקלף, בטיפות המצויירות בקווים קלים ומלאי תנועה, ובאופי הנינוח של שתי הדמויות. קרניים ישרות וחדות מופיעות גם סביב עיגול השמש, אולם כעת האופי העוקצני שלהן מרוכך על ידי הקרניים הגליות ועיגול הקווים השחורים. בדומה לשמש המקיימת את החיים, קלף השמש יכול לבטא שפע וברכה המגיעים מלמעלה. לדוגמה, הוא יכול לתאר קבלה של אנרגיה או כוחות מרפאים ומיטיבים הפועלים על השואל, השפעה חיובית של אנשים שמעמדם גבוה ממנו, או תחושה של מזל ונסיבות חיצוניות הפועלות לטובתו.

כדאי לשים לב שיש בקלף שני סוגי יחסים: מצד אחד היחס השוויוני בין שני הילדים, ומצד שני היחס בינם לבין דמות השמש הדומיננטית שמעליהם. האופי הגברי והשולט של סמל השמש יכול גם להתייחס לדמות אב אידיאלית או מרוחקת. לדוגמה, הקלף יכול לבטא חוויה של היעדר אב, ובעקבותיה אידיאליזציה של דמות האב הדמיוני ("אב בשמים") או של דמויות סמכות בכלל.
השמש מבטאת צד ילדותי
אפשר לראות בציור שני ילדים המשחקים במין מתחם שטוף שמש ומוגן בקיר נמוך, ולפרש את הקלף כביטוי למצב ילדותי. לדוגמה, הקלף יכול להתייחס לילדיו של השואל (לא בהכרח שניים), או לילדים בכלל. ייתכן גם שמדובר באופי ילדותי של השואל עצמו, או בחוויות המבטאות את "הילד הפנימי" שבו. לדוגמה, שתי הדמויות יכולות לייצג סדנה או קבוצה חווייתית, שבה המשתתפים מרשים לעצמם להשתחרר ולהציג צד ילדותי באישיותם.

את הקיר אפשר לראות כגבולות המרחב המוגן המאפשר להם להיפתח כך ללא חשש, או לחילופין, כביטוי למחסומים ולמעצורים של התרבות המקובלת, שכעת הם נמצאים מחוץ לה. בפירוש הראשון שני הילדים נמצאים בתוך מתחם הקיר, ובפירוש השני הם נמצאים במרחב הפתוח שמחוץ לו. אבל אולי הקיר הישר מציין שההבחנה בין חוץ ופנים היא רק עניין של נקודת מבט.
השמש יודעת להציב גבולות
העירום של קלף הכוכב מבטא פתיחות וזרימה ללא גבולות וללא הגנה, בעוד שהמבנים הכבדים של קלף הירח מייצגים חסימה והסתגרות. ביחס אליהם, קלף השמש מציג מצב ביניים. שתי הדמויות כמעט עירומות ויש ביניהן מגע גופני, אולם זרימת האנרגיה המינית מוגבלת על ידי כיסוי המותניים שלהן. מאחורי הדמויות נמצא קיר, אולם הוא נמוך יחסית. בחפיסת קמואן, גם העירום של שתי הדמויות אינו חד משמעי, כאשר החלק העליון נראה כמין חולצת עור הצמודה לגוף.

אפשר לומר שקלף השמש מוצא פשרה מאוזנת בין זרימה חופשית ויצירתית לבין הצבת גבולות והגנות. לדוגמה, הוא יכול לתאר מערכת יחסים קרובה המתקיימת תוך כיבוד של פרטיות ושל גבולות אישיים, שילוב נכון בין מתן חופש והצבת גבולות בחינוכם של ילדים, או יכולת של השואל לקבל שפע ולנצל הזדמנויות מיטיבות תוך שמירה על ריסון ואיפוק.
השמש חוסמת את מרחב האפשרויות
בהיבט פחות חיובי, אפשר לראות במצב הילדותי ובמתחם המוגן של הקלף מצב שבו השואל מעדיף לבחור בבטוח ובמוכר במקום להתמודד עם המציאות האמיתית "שם בחוץ". בהיבט זה הקלף יכול לשקף את המגבלות שהשואל מטיל על עצמו, ושאינן מאפשרות לו לנצל את מלוא כישוריו ואפשרויותיו. אפשר גם לראות בקלף חוסר יכולת להיפתח ולהיחשף לגמרי, כאשר הצורך לשמור תמיד על הגנות מגביל את השואל ומונע ממנו מלהגיע למצב בוגר.

אפשרות נוספת היא לראות את הדמויות כאילו הן נמצאות לא בתוך המרחב שהקיר תוחם, אלא מחוץ לו. בראייה זו, הקיר אולי חוסם את הדרך למקום שהשואל היה רוצה להגיע אליו. בכל מקרה, נראה שהקיר מגביל את חופש הבחירה של השואל, ומחייב אותו ללכת רק בדרך המוכתבת מלמעלה.
השמש משרה אמון וידידות
הדמיון בין שתי דמויות הילדים יכול להזכיר זוג תאומים, כלומר כל אחד מהם מוצא את "הנפש התאומה" שלו בדמותו של השני. למרות שהילד מצד ימין (של הקלף) נראה כאילו הוא מדריך את הילד שמשמאל ימינה לכיוון העתיד, היחסים ביניהם נראים שוויוניים ביסודם. אפשר לראות זאת בצורת העמידה הדומה, ובעובדה שדווקא ראשו של הילד שמשמאל גבוה מעט יותר. גם היד שנוגעת באזור הלב ופניית הגופים זה אל זה נותנים תחושה של קירבה ואמון.

הקלף יכול אפוא לתאר מערכת של יחסי ידידות, אמון ופתיחות מתוך כיבוד של גבולות הדדיים. לדוגמה, הוא יכול להתייחס לזוגיות הנבנית כמרחב פרטי משותף של אמון ותקשורת הדדית. העובדה שאין הבדלי מין בין הדמויות יכולה לבטא גם יחסים הומוסקסואליים. בעניינים מעשיים, הקלף יכול לתאר שותפות מוצלחת או יחסים של סיוע ותמיכה הדדיים.

אפשר גם לראות את מערכת היחסים השלמה, בין דמויות הילדים והשמש מעליהם, כביטוי לחסות המאפשרת לאנשים לפתח ביניהם יחסי אמון. לדוגמה, דמות השמש יכולה לייצג מנהיג או מנהל, שמשרה בין אנשים התלויים בו אווירה של אמון ושיתוף פעולה. במשפחה, הוא יכול לתאר דמות הורה שמאפשר לילדיו לפתח יחסי אחווה שוויוניים, כאשר הוא נמצא שם כדי להשגיח ולכוון, אולם בלי להתערב ישירות במרחב שנוצר ביניהם.
השמש מעניקה הדרכה ומסייעת להתקדמות
הילד שמשמאל נראה כאילו הוא צועד ימינה אל העתיד, כאשר הוא מגשש את דרכו ואולי מסונוור על ידי אור השמש. הילד שמימין אוחז בו בעדינות, ומראה לו את הדרך קדימה. הטבעת שכל אחד מהילדים נושא על צווארו מזכירה את החבלים על צוואר שני השדונים בקלף השטן. בחפיסת קמואן, לילד שמצד שמאל יש גם זנב כמו לשדונים. לעומת זאת, הילד שמימין עומד על משטח לבן, ובין רגליו אפשר לראות מעין מרחב אחר שאינו מתחבר לאדמה שמסביב.

אפשר אפוא לראות אותו כמי שנמצא במצב מתקדם יותר של התפתחות, וכעת הוא מסייע לאחרים להתקדם כמוהו. ההדרכה הזו נעשית לא מתוך התנשאות, אלא מעמדה שוויונית של אחווה ושיתוף.

אפשרות נוספת היא לראות את שתי דמויות התאומים כשני צדדים משלימים בנפשו של אדם אחד, והתקדמות לקראת שילוב הרמוני ביניהם. לדוגמה, אפשר לראות בדמות שמשמאל את מה שהפסיכואנליטיקאי קרל יונג קרא "אישיות הצל", שהיא החלקים הדחויים והמוכחשים שבאישיות. בקלף אנו רואים את החלק המודע של הנפש כאשר הוא מקבל ומכיל את הדמות הדחויה, וכך הוא מוליך אותה בעדינות אל האור.
פירוש בקריאה
שפע וברכה המגיעים ממקור גבוה, בריאות גופנית ונפשית, תחושה שדברים מסתדרים "כמו שצריך". הצבת גבולות, פתיחות וחשיפה במידה מוגבלת ומבוקרת, לדעת לקבל שפע במידה. מחסומים שאינם מאפשרים לשואל לנצל את הפוטנציאל שלו. עניינים הקשורים בתאומים, בילדים וילדותיות, או בקשר הומוסקסואלי. היתקעות במצב ילדותי, מעצורים במימוש המיניות. גילוי הילד הפנימי בתנאים מוגנים ובטוחים. חופש יחסי ממגבלות התרבות והמנהג המקובל מאפשר לפתח יחסים של מגע בין-אישי אמיתי. ידידות או שותפות יציבה, הנבנית לאורך זמן ומאפשרת אמון הדדי. הדרכה וסיוע להתקדמות אישית או מקצועית, הניתנים מעמדה שוויונית ולא מתנשאת. מנהיגות שאינה מתערבת בפרטים, אך משרה אווירה חיובית של שיתוף פעולה.

על המחבר
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

טארוט
טארוט: קלף השמש  
טארוט: קלף הירח  
טארוט: קלף הכוכב  
עוד...
סקר
אני יותר
בודהיסט/ית
הינדואיסט/ית
נודיסט/ית