 |
בפעם הבאה שאתם עומדים תקועים בפקק תנועה, אל תופתעו אם תתקלו לפתע במחזה המוזר הבא: חתול גזעי, רכוב על סקייטבורד, משקפי שמש לעיניו, מפלס דרך בין המכוניות ומקל על המצב. מישהו ודאי זימן את Goflowfog, הרוח המשרתת (Servitor) האחראית על פקקי התנועה. במידה ואכן תיתקלו בו והתנועה פתאום תתחיל לזרום בנינוחות, כל שעליכם לעשות הוא להודות לו בשקט ולפנות מקום באדיבות לנהג אחר, שנראה כי הוא שרוי במצוקה גדולה מכם.
Goflowfog נברא על ידי קבוצה בראשותו של פיל היין, מהידועים שבפעילי זרם "מאגיית הכאוס" (Chaos Magic). החתול הממושקף, כמו כל זרם מאגיית הכאוס, מדגים היטב את השינוי המהותי שחל בתפיסת המאגיה בעידן המודרני, עם עליית העידן החדש.
מרבית ההגדרות המסורתיות טוענות כי המאגיה היא סוג של עשיית מניפולציה בכוחות היקום תוך היעזרות בסוכנים בלתי פיזיים, כניסה למערכות יחסים עם ישויות לא אנושיות וניסיון להשפיע באמצעותן על כוחות הטבע על מנת להשיג עושר, כוח ועונג. בעבר, החל מתקופת פריחתה בימי
הרנסאנס, נחשבה המאגיה במערב לעיסוק אזוטרי, המאופיין כתורת נסתר העוסקת בכוחות עלומים ורבי עוצמה. היא היוותה פרקטיקה נסתרת, כבדת ראש, לעתים קרובות אפלה ומלאת חשיבות עצמית. בשילוב אלמנטים שונים, בין אם מעולם הקבלה, האסטרולוגיה או הכישוף, יוצר הקוסם קשר עם הישויות והכוחות השונים ומבקש לחולל בעזרתם השפעה לטובת מטרותיו האישיות. כך למשל קוסם המעוניין לשלוט על סופות רעמים יצור קשר עם הישות רבת העצמה Itumo, שתוכל לסייע לו בכך. אם חושק הקוסם בשליטה על היצורים החיים במים, יוכל ליצור קשר עם הישות Amue.
בעידן המודרני חל שינוי ברור במגמה הזאת. יחד עם השתנות התפיסות לגבי מעמד הסובייקט והאופן בו הוא מסוגל לברוא וליצור את מציאותו, הלכה המאגיה והתנתקה מדבקותה בקיומם של כוחות אובייקטיביים שאינם מוכרים לנו. בהדרגה, היא הפכה לעוד אחד מהכלים שמציע העידן החדש להתפתחות אישית, יצירה והתנהלות בעולם באופן מופשט, קליל, הומוריסטי ומהנה, המנחה את הפרט לעצב את עולמו בהתאם לנטיותיו הייחודיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
Goflowfog. מתוך הספר Condensed Chaos
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ראשית המפנה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בגיבוש אופייה של המאגיה המודרנית חלה בראשית המאה ה-20: אליסטר קראולי, פעיל במסדר מאגי מסורתי בשם "שחר הזהב", פרש ממנו והחל בעבודה מאגית עצמאית, במסגרת מערכת רעיונית בשם "THELEMA". קראולי קבע הגדרה משלו לפעולה המאגית, אשר תישמר כאחת המשפיעות והמצוטטות ביותר עד לימינו: "לגרום לשינוי לקרות בהתאם לרצון". כך, על אף שעדיין עשה שימוש בעבודתו במערכות המסורתיות אשר הביא עימו ממסדר "שחר הזהב", קבע קראולי הגדרה כוללנית ביותר למאגיה. על פיה, נוכל לראות בכל מעשה יומיומי, הכולל הפעלת רצון - מעשה מאגי. מעתה ואילך, המאגיה אינה כרוכה יותר בעבודה בעלת נופך מיסטי או אוקולטיסטי, אלא הופכת לאופן פרשנות של הקיום, על כל היבטיו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אליסטר קראולי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
להתחבר לקיה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
באותה התקופה, פעל באנגליה אמן בשם אוסטין אוסמן ספייר. יחד עם קראולי, נחשב גם הוא לאחד מאבותיה של תפיסת המאגיה המודרנית.
ספייר, אשר עסק בפעילות בעלת אופי מאגי מבלי להיות משויך למסדר מסוים (על אף שבשלב מסוים שיתף פעולה עם קראולי), טען כי אין משמעות רבה למערכת הסימבולית בה נעשה שימוש במסגרת הפעולה המאגית, וכי אין לייחס ערך נעלה לכל זרם לכשעצמו. כמו כן, אין לטעון עוד כי הישויות שמזמן הקוסם בטקסים השונים ניחנות בקיום משל עצמן, או שהאלים אליהם הוא מתחבר וניזון מכוחותיהם קיימים באמת, באופן אובייקטיבי, במישור נפרד מזה המוכר לנו מהמציאות היומיומית. לדברי ספייר, המפתח ליצירת ההשפעה המאגית הוא לא בפנייה לכוחות מסוימים בעלי קיום משלהם, אלא בהתחברות ל"קיה" - יסוד כאוטי העומד ביסוד מהות האדם, ומהווה שיקוף של הארעיות השוררת בעולם כולו. על מנת להגיע ליסוד זה, על האינדיבידואל לעקוף את האגו ואת מחשבתו המודעת - ספייר הציע מספר שיטות לכך, דוגמת שימוש בסמלים, מערך אותיות אלף-בית אישי, מדיטציה, פולחן אקסטטי ואף מחשבה לוגית המביאה לסתירה הכרחית. בעת התחברות ליסוד זה, רצון האינדיבידואל יוכל להביא למירב ההשפעה על הקוסמוס.
כלומר ממשיכי דרכם של קראולי וספייר לאורך המאה ה-20 יכלו עדיין לפעול במסגרת המערכות הישנות שהציעה המאגיה המסורתית - בהן דבק עוד במידה מסוימת אליסטר קראולי - אך כעת, לעשות זאת מתוך הבנה כי לא מדובר בפעולה מול ישויות אמיתיות בעלי ערך או קיום בלעדי אלא אך ורק ככלי על מנת להתחבר ל"קיה", או ל"רצון האמיתי", ולחולל שינוי בעולם במסגרתו. העיקר מצוי בקוסם הפועל וביכולותיו לעצב את העולם. כל הפרקטיקה המאגית מהווה אך ורק כלי משני על מנת לאפשר לקוסם להביא לידי מימוש את הפוטנציאל הגלום בו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
כאוס מרוכז
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תהליך זה הגיע לשיאו, כאמור, עם עליית זרם מאגיית הכאוס, בבריטניה של שנות ה- 70 המאוחרות. עד לתקופה זו, העיסוק המאגי העיקרי בבריטניה הלך בעקבות מסורתו של אליסטר קראולי (בנוסף לענפים שנגעו בכישוף וקבלה), ומכאן, על אף השינוי התפיסתי שכבר חל בו בתחילת המאה, עדיין התאפיין בדרכי העבודה המאגיות המסורתיות, בהשפעתו הרבה של מסדר "שחר הזהב". המפנה חל ב- 1978, כאשר פיטר קרול, הנחשב להוגה המוביל בתחום מאגיית הכאוס, פרסם במגזין בשם "NEW EQUINOX" מאמרים שונים בנוגע למאגיה חופשית ונטולת גבולות - אשר שנים ספורות מאוחר יותר התפרסמו בספר "LIBER NULL" והביאו להקמת מסדר "THANATEROS". קרול הציע מערכת מאגית דינאמית, גמישה ומתירנית, המשלבת את עבודתו של קראולי בשמאניזם, טנטרה וטאואיזם. במקביל, פרסם שותפו של קרול לעיסוק המאגי, ריי שרווין, חיבור בשם "ספר התוצאות - "המציג ומבאר את עבודתו של אוסטין אוסמן ספייר ככלי מאגי. בעקבות הפרסומים הללו, אשר שנים מעטות לאחר מכן דבק בהם הכינוי "מאגיית הכאוס", התגבשו קבוצות רבות אשר החלו לחקור ולבחון את הערוצים החדשים שפתחו בפניהם תפיסות העבודה המאגית שהוצגו בכתבי קרול ושרווין. הקבוצות נהגו לפרסם את תוצאותיהן בעיתוני מחתרת, קלטות וספרים שהופצו באופן פרטי. בסוף שנות ה- 80, זכתה "מאגיית הכאוס" לתנופה נוספת, עקב התפתחות האמצעים הטכנולוגיים המאפשרים לעצב ולהפיץ בקלות יחסית ובעלות נמוכה כתבי עת ועלוני מחתרת. כמובן שגם עליית השימוש ברשת האינטרנט בשלב מאוחר יותר נתנה תנופה רבה להתפשטותה. בשנות ה- 90 התפרסמו מספר כתבי מפתח של מאגיית הכאוס בהוצאות ספרים מסודרות והופצו באופן נרחב. העיקריים והידועים שבהם הם, כאמור, כתביהם של הקוסמים פיטר קרול (בעיקר ספריו "LIBER NULL & PSYCHONAUT" ו-"LIBER KAOS") ופיל היין (בעיקר ספרו "CONDENSED CHAOS"). עד היום, כפי שניתן לראות באתרים הרבים העוסקים בדבר ברשת האינטרנט (אשר מהווה כיום את הזירה העיקרית לפעילות מאגיית הכאוס), מהווים החיבורים הללו נקודת ייחוס וחומר אליו מופנה כל מתחיל בתחום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אמצעי למימוש עצמי ועיצוב יעיל של המציאות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אם כן, בניגוד למערכות מאגיה מסורתיות, שמניחות כי המערכות בהן משתמש הקוסם ניחנות בקיום אובייקטיבי, ולכן עליו לציית לחוקיהן באדיקות, מאגיית הכאוס מתנגדת בכל תוקף להכפפת הקוסם לכל מערכת חוקים שהיא. השימוש בדוגמות או במאגר ידע וחוקים מוגדר אינו רק נעדר ממאגיית הכאוס - הוא אף מוקצה על ידה במפורש. הדגש העיקרי בה מושם על החשיבות הטמונה בביצוע, בעשייה המאגית עצמה ובהתנסות הבלתי אמצעית - תוך הפחתה בערכן של המערכות הסימבוליות היציבות, ופעולת האינטלקטואליזציה המוכרת מהמאגיה המסורתית. מאגיית הכאוס יוצאת באופן בוטה ומופגן כנגד כל מחשבה דוגמטית, ודוגלת באימוץ והחלפה פרגמטית של מערכות סמלים. על מנת להשיג את מטרתו יוכל הקוסם ליצור קשר עם כל כוח או ישות אשר יוכל להעלות בדמיונו - החל במלאכים קבליים, וכלה בדמויות מסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים".
הדבר נובע, באופן המוכר לנו מתפיסות העידן החדש, מההנחה כי העיקר הוא בפעולת האדם המתפקד במסגרת עולמו, תוך בחירה שרירותית של מערכות ייצוגיות המהוות אך ורק כלי המאפשר לו להתכוון כראוי, למקד ולהפעיל את הכוח העצום הגלום ברצונו. כך, אין כל צורך במחויבות למערכת סימבולית בלעדית. ההנחה היא כי כל הדתות, התפיסות והאמונות ניחנות במהות יסודית משותפת - יסוד הפעולה וההתנסות הבלתי אמצעית. כל עוד שהפעולה מניבה תוצאות, ההבדלים השטחיים בין המערכות השונות, או עצם הבחירה במערכת מסוימת, נותרים שוליים וחסרי חשיבות. הוגים מסוימים של מאגיית הכאוס, בראשות פיטר קרול (אשר מקים עליו מתנגדים בשל כך), מבקשים אף להעניק לכוחו של הרצון להשפיע על היקום וליצור תוצאות מדהימות ורבות עוצמה נופך מדעי, תוך הצעת מיני תיאוריות (אשר רובן, למען האמת, לא משכנעות או מבוססות במיוחד) בהתבסס על תורות מודרניות דוגמת הפיזיקה הקוונטית.
כעת, כשברור שהפעולה המאגית אינה מהווה עבודה מול כוחות חיצוניים מטילי מורא, אלא בסך הכל משמשת כאמצעי למימוש עצמי ועיצוב יעיל של המציאות, לא נותרה עוד שום סיבה שהעיסוק בה לא ייהפך לדבר מתירני, חופשי ומהנה. כך הפכה המאגיה מיישום ידע סודי ונסתר המצוי במאגרי ידע אזוטריים, לזרם פתוח ומתירני שמקורותיו זמינים במקורות רבים ברשת האינטרנט ובחנויות הספרים השונות. מתחום הקשור באופן אסוציאטיבי לנסתר ולמסתורי, שלא לומר לרוע ולאופל - לאקט יוצר ומהנה. מרגע שמובן כי הפוטנציאל להפעלת כל כוחות הטבע כבר מצוי באדם עצמו, ולא בישויות זרות אשר עליו להתרפס בפניהן, אפשר לוותר על הפולחנים המעיקים והמדוקדקים, הפחד והחשש, ולהתחיל ליהנות. כמו שפיל היין מדגיש בספרו המכונן "CONDENSED CHAOS" - את הקסם נוכל לראות כאמצעי לבחינה עצמית, התפתחות אישית ויצירת שינוי במציאות בהתאם לרצון - כאשר על הפעולה להיות מהנה, ולעתים קרובות שזורה בהומור.
ובאמת, מי צריך להעלות באוב שדים עתיקים ורבי עוצמה, כשאפשר פשוט לברוא ולזמן חתול גזעי כמו GOFLOWFOG, שישחרר לנו את פקקי התנועה. |  |  |  |  | |
|