 |
/images/archive/gallery/378/582.jpg קלף התלוי.
קלף מחפיסת קמואן וז'ודורובסקי  |
|
|
באנג'י במקור הוא טקס חניכה שבו האדם בוחן את גבולות האומץ שלו וזוכה בראייה בוגרת. גם התלוי עובר תהליך דומה. סדרת הטארוט של ד"ר יואב בן דב |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
ד''ר יואב בן דב 21/10/2005 9:05 |
|
|
|
|
 |
באימפריה הרומית תלייה במהופך נחשבה כעונש שיש בו גם סבל וגם השפלה, והיא נזכרת כאחד מהעינויים שהוטלו על הנוצרים הקדומים. אולם מנקודת מבטו של התלוי, דברים נראים הפוכים: בעיני הנוצרים, לסבול עינויים למען האמונה נחשב כדרגה גבוהה של קדושה. במשמעות זו קלף התלוי מזכיר מיתוסים על אלים שמקריבים את עצמם, כפי
שקורה בסיפור על ישו הצלוב. במיתולוגיה הוויקינגית, האל אודין תלה עצמו על "עץ העולם" איגדרזיל (Yggdrasill), כדי שיוכל להביט לתוך מעמקי השאול וללמוד את סוד האותיות הרוניות (Runes). אפשר גם לחשוב בהקשר זה על קפיצת הבאנג'י שהפכה כיום לספורט פופולרי, ושמקורה בטקס חניכה של ילידים באיי האוקינוס השקט.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התלוי סובל ממצבו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בכמה חפיסות איטלקיות קדומות הקלף נקרא "הבוגד". אולי יש כאן רמז ליהודה איש קריות שהסגיר את ישו ואז תלה את עצמו על עץ ונחנק, כאשר המטבעות שנופלים מכיסיו הם שלושים שקלי הכסף שקיבל תמורת בגידתו. המשמעות הראשונית של הקלף מתחברת אפוא לרעיון של תלייה במהופך כעונש. במשמעות זו הקלף מבטא מצב של סבל ומצוקה, עם תחושה חזקה של בדידות ושל חוסר אונים. מסגרת העצים שמקיפה את התלוי מכל צדדיו יכולה לציין שהסבל מתרחש בעולמו הפנימי של השואל, ואולי הוא אינו מבטא אותו כלפי חוץ. אפשרות נוספת היא שהשואל "מעניש את עצמו", כלומר אינו מסוגל ליהנות מהחיים ולהרשות לעצמו להצליח בגלל רגשי אשמה ותחושות של שנאה עצמית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התלוי הוא קורבן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קלף התלוי מציג אדם כבול במצב גופני של סבל ויסורים. אפשר אפוא לראות בו קורבן של הנסיבות, שנמצא במצוקה ללא יכולת להשתחרר ממנה. עם זאת, חפיסות רבות מציגות את הבעת פניו של התלוי כשהיא שלווה וקורנת, וגם בחפיסת מרסיי קשה להבחין בהבעה ברורה של סבל. הפרשנות המקובלת לקלף מתייחסת לעובדה זו כעדות לכך שהתלוי הוא קורבן מתוך בחירה. בכך הוא מתחבר לסיפור על ישו, שעל פי האמונה הנוצרית הקריב את עצמו כדי לכפר על חטאי האנושות, ואפשר לראות רמז לצלב ברגלו המוצלבת של האיש ובפסים הלבנים על הבגד. קלף התלוי יכול אפוא לתאר קורבן מאונס או מרצון. במשמעות השנייה הוא מבטא מצב שבו השואל מקריב את עצמו למען אחרים, כמו לדוגמה מתוך נאמנות לאנשים קרובים או לקבוצה החברתית שלו, למען מטרה נעלה שחשובה עבורו וכדומה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התלוי עובר תהליך של התפתחות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מתחת לראשו של האיש התלוי אין אדמה, כלומר הוא תלוי מעל בור שמזכיר את התהום בקלפים אחרים ומסמל את מעמקי הנפש. הנכונות להיות תלוי מעל תהום מבטאת אומץ להתמודד עם פחדים, מצוקות וכאב כדי לעבור תהליך של לימוד וצמיחה אישית. הדבר מזכיר את קפיצות הבנג'י המשמשות כתהליך חניכה, שבו האדם בוחן את גבולות האומץ שלו וזוכה בראייה בוגרת. תהליכי חניכה הכרוכים בהתמודדות עם פחד וכאב מופיעים גם בתרבויות שונות, ובמקרים רבים מדובר באופן סמלי על "קפיצה לתוך התהום". אפשר גם לקשור זאת לסיפורו של אודין שרואה את אותיות הרונות במעמקי התהום, וכך הוא מגיע לחוכמה הנסתרת שלפני כן לא היתה לאלים גישה אליה.
אם אוחזים את קלף העולם הפוך, אפשר להבחין בדמיון בין הדמות המרכזית שמופיעה בו לבין האיש התלוי. שתי הדמויות נמצאות בתוך חלל מבודד עם רגל מוצלבת מאחור, וגם מספרי הקלפים הם הפוכים (21 ו-12). בשני הקלפים הדמות בתוך החלל יכולה לסמל מעין עובר בתוך רחם, כאשר הבור מתחת לראש התלוי יכול לייצג את פתח הלידה. קשייו של התלוי יכולים אפוא להיות שלב מעבר המכין אותו לחיים חדשים ברמה גבוהה יותר של התפתחות, בדיוק כפי שהקלף עצמו, שמופיע באמצע הסדרה הראשית, משמש כנקודת מעבר לקראת הקלפים המפותחים יותר במחצית השנייה של הסדרה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
קלף התלוי. מחפיסת ז'ודורובסקי וקמואן. לחצו להגדלה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
התלוי מוותר על הכל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תכונה שמאפיינת במיוחד את הקלף הזה היא הוויתור המוחלט. בחפיסות קדומות אפשר לפעמים לראות מטבעות נושרים מתוך כיסיו של התלוי ומסמלים בכך ויתור על נכסים והישגים חומריים, וגם בחפיסת מרסיי נותרו הכיסים הפתוחים. הידיים מאחורי הגב, שאין לדעת אם הן קשורות או לא, מבטאות ויתור על כל אפשרות לפעולה. מסגרת העצים שעוטפת את התלוי מכל צד מבודדת אותו מאנשים אחרים, ומסמנת ויתור על קשרים חברתיים. 12 קצות הענפים משני הצדדים (כמספר הקלף) מסמלים שלמות, כמו למשל זו שמתבטאת בכל המזלות האסטרולוגיים. החיתוך שלהם מציין ויתור וניתוק של כל תחומי הפעילות, והקצוות האדומים שמזכירים טיפות דם מבטאים את הכאב שכרוך בוויתור כזה.
קלף התלוי מתאר אפוא תקופה של ויתור, בדידות ושיתוק: השואל מתנתק מהסביבה ושוקע במצב של חוסר אונים מוחלט. לפעמים, המספר 12 יבטא מחזור שלם כמו למשל תקופה של שנה שבה אפשרות הפעולה של השואל היא בשפל. אולם המצב של תלייה במהופך מבטא גם ויתור עמוק יותר. התלוי מוותר על עצם ההבחנה בין למעלה ולמטה, כלומר על הדימוי העצמי ועל מערכת הערכים והאמונות הקודמים שלו. כעת לא מדובר על ויתור חומרי וחברתי תוך שמירה על עקרונות מוצקים כמו בקלף הנזיר, או על מאבק פנימי שבו החלק העליון באדם מקבל שליטה בחלקים התחתונים, כמו בקלף הכוח. התלוי מעמיד את עצמו ואת כל ערכיו בסימן שאלה מוחלט, והוא מוכן לצאת מההתנסות הקשה שהוא עובר כאדם שונה לגמרי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התלוי רואה את העולם הפוך
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בדרך כלל, כאשר קלף יוצא הפוך בפריסה, מקובל לראות בו היבט שלילי שפועל לרעת השואל. אולם קלף התלוי מציג מצב של "הפוך על הפוך": הדמות בו הפוכה כאשר הקלף ישר, ולהפך. הקלף יכול אפוא לתאר מצב שבו השואל "חושב הפוך" מאחרים, כלומר אדם שאורח חייו או דרך הראייה שלו מנוגדים למה שמקובל בחברה בדרך כלל. הבדידות והניתוק מהסביבה החיצונית יכולים להיות המחיר שהוא משלם על היותו חריג, אולם מכיוון שהוא חש בודד בדרך הראייה שלו, הדבר יכול לגרום לו לאבד את הביטחון בעצמו ולחשוד שאולי כולם צודקים והוא זה שרואה את הדברים בצורה מעוותת.
מצב מעניין נוצר כאשר הקלפים השכנים יוצאים הפוכים, בעוד שקלף התלוי מונח ישר. במקרה כזה, ייתכן שדווקא דרך הראייה השונה של השואל מאפשרת לו לראות את הצד החיובי שבהם (מכיוון שעבורו הם ישרים). פירוש הדבר הוא שמה שנראה לאחרים כמגרעת וכחולשה יכול להוות עבורו נקודה של יתרון ועוצמה. לעומת זאת, אם קלף התלוי מופיע הפוך, אזי במבט ראשון הדמות נראית כאילו היא במצב רגיל. אולם בהתבוננות נוספת אפשר לראות שיש משהו מאד לא טבעי בתנוחת הגוף המרחף מעל האדמה, בצוואר העבה ובשיער המתפרע. הדבר יכול לסמל אדם שאינו מקבל את עצמו כחריג, ומנסה בכל מחיר להיות "כמו כולם". האופי הלא טבעי של הדמות במצב כזה מציין שהניסיון אינו מוצלח, ואולי עדיף שהשואל ינסה לקבל את עצמו כפי שהוא, עם תכונותיו החריגות והייחודיות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה כל זה אומר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
קשיים נפשיים וגופניים, כאב שקשה לחלוק אותו עם הסביבה. רגשות של הענשה עצמית ורחמים עצמיים. שיתוק וחוסר יכולת לפעול. מצב של קורבן, מתוקף הנסיבות או כתוצאה מבחירה. נכונות לסבול קשיים למען מטרה נעלה או כחלק מתהליך של התפתחות וצמיחה אישית. העמדה עצמית במבחן, אומץ להתמודד עם פחדים ומצוקות. ויתור על הישגים קיימים, שחרור מאחריות, קבלת דברים כפי שהם בלי לנסות לקבוע או לשנות אותם. ניתוק קשרים חברתיים, בדידות והסתגרות בעולם פנימי. דרך חשיבה ייחודית, יכולת לראות את הדברים באופן שונה מאחרים. נקודת מבט שממנה מה שנחשב בדרך כלל כחולשה הופך ליתרון. ניסיון לא מוצלח להיות "כמו כולם", חוסר יכולת לקבל את השונה והחריג שבך.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|