ראשי > ניו אייג' > טארוט
בארכיון האתר
טארוט: קלף השטן
ד"ר יואב בן דב על הקלף האנרכיסטי שלועג להיגיון השמרני ומצדד במיניות דו מינית בלתי מרוסנת
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
ד''ר יואב בן דב
7/12/2005 17:02
:עוד בכתבה
על המחבר
את המלה הצרפתית diable אפשר להבין בשני אופנים: היא יכולה להיות "השטן" שמבטא בתפיסה הנוצרית את הרוע המוחלט, אך היא יכולה גם לציין "שד", כלומר דמות אנרכיסטית ושובבה.
ד''ר יואב בן דב \ קלף הכהן
גורו, מדריך ואב רוחני שמסמל גם את ה''מורה הפנימי''
לכתבה המלאה  


רוב הגירסאות החדשות אימצו את הפירוש הראשון והן מציגות בקלף דמות מאיימת ומפחידה, אולם בגירסת מרסיי שלוש הדמויות בקלף נראות שמחות ומחייכות, מה שאולי נוטה לפירוש השני. המבנה הכללי של הקלף מזכיר תבליט של האלה השומרית לילית, השמור במוזיאון הלובר בפריז ושנוצר בסביבות שנת 2000 לפני הספירה. בתבליט מופיעה דמות נשית שלצידה עומדים שני ינשופים, וגם לה יש כפות רגליים דמויות שורשים, ידיים כפופות כלפי מעלה, זוג שדיים בולטים ומצנפת פסים.
השטן צומח מתוך האפלה
המשטח השחור שבתחתית הקלף מזכיר את האדמה השחורה של קלף 13 ואת התהום שמופיעה בקלפים אחרים. התהום מבטאת את מעמקי הנפש ואת העבר הרחוק, האישי או המשפחתי, וצבעה השחור האחיד מציין שמדובר ברבדים קדומים של סבל, מצוקה וכאב. כפות רגליהם של שני השדים הקטנים משני הצדדים נטועות בתוכה. במבט ראשון הן נראות ככפות רגליים של חיה, אולם אפשר אולי לראות אותן גם כשורשים של עץ, והפירוש הזה מתחזק על ידי הקרניים דמויות הענפים שיוצאות מראש הדמויות. כפות רגליים וקרניים דומות יש גם לדמות השטן שבמרכז, אולם הן מפותחות יותר.

הרמז לצמיחה של עצים מתוך המשטח התחתון, והכנפיים הפרושות של הדמות המרכזית, מקנים לקלף תחושה של תנועה כלפי מעלה. כביכול, הדמויות שבקלף באות מתוך מעמקים של סבל וכאב אולם הן עוברות תהליך של גדילה וצמיחה. אפשר לראות
גם התפתחות בין הדמויות הקטנות לדמות המרכזית. מבנה הגוף של השדונים שבצדדים הוא יותר חייתי, והם קשורים בצווארם אל התהום. לעומת זאת, לדמות המרכזית יש כנפיים פרושות, שבעתיד אולי יאפשרו לה להתרומם מעל פני האדמה.

למרות שאברי המין של השדונים אינם מצויירים, מראה הפנים ומבנה הגוף מרמזים שהדמות מצד ימין היא גברית ומצד שמאל נשית. הדבר מאפשר אולי לראות בהם זוג הורים שנושאים מצוקות מן העבר, אולם מצליחים להציב את הדור הבא (הילד שבמרכז) על בסיס גבוה יותר המאפשר התקדמות נוספת. הפסים המקבילים של האדמה ברקע מרמזים שהיא חרושה, כלומר שנעשתה כאן עבודה של עיבוד ותיקון. אפשר גם לפרש את הקלף ברמה האישית ולא המשפחתית, כלומר לראות בו ביטוי לצמיחה והתפתחות של השואל המאפשרות לו להתגבר על מצוקות העבר ולהפוך אותן לכוח מקדם.
קלף השטן. לחצו להגדלה
השטן מבטא יצרים פרועים
בדרך כלל העירום של דמויות הקלפים המפותחים בסידרה הראשית מבטא פתיחות ויכולת לתקשר עם הסביבה ללא מחסומים, כלומר הוא אינו מרמז על מיניות דווקא. אולם בקלף השטן העירום הוא יצרי, חצוף וחסר בושה. איבר המין הזכרי גלוי ומשורבב מטה, ומזכיר בכך את שתי הלשונות שמעליו: אחת בפרצוף שעל הפנים, ואחת בפרצוף הנוסף שעל הבטן. השטן נראה כאילו הוא "מוציא לשון" שלוש פעמים, באקט שהוא גם ארוטי וגם לעגני. האופי הייצרי מודגש גם על ידי המרכיבים החייתיים של הדמויות. הצירוף בין השדיים הנקביים לאבר המין הזכרי מחזק את התחושה הכללית של מיניות לא מובחנת, ואפשר לראות בו גם ביטוי לזהות דו מינית (כמו למשל הומוסקסואליות גברית או נשית) המבטאת את עצמה דרך עיסוק אינטנסיבי במין.

הפרצוף הנוסף על הבטן והעיניים עם הברכיים מייצגים חלקי גוף שכביכול יש להם חיים ורצונות משלהם. פירוש הדבר הוא שהיצרים והתשוקות פועלים כאן באופן חופשי, ללא שליטה של תודעה מאחדת שאמורה לכפות עליהם משמעת וריסון. הצמיחה מתוך התהום יכולה גם להשתלב בהיבט הזה של הקלף: הוא מתאר יצרים ותשוקות שבאים מתוך המעמקים האפלים של הנפש ומקבלים ביטוי גלוי ומשוחרר כלפי חוץ. הקלף יכול אפוא לציין פיתוי, מיניות, הנאות החושים, שחרור של יצרים מיניים או אגרסיביים, נטיות סאדו-מזוכיסטיות, שחרור של כעסים ואגרסיות, או בכלל "לעשות שטויות" במובן החיובי או השלילי, על פי הקשר הקריאה.
השטן שובר את הסדר המקובל
הגופים המורכבים משלבים היבטים צמחיים וחייתיים, מיניות גברית ונשית, וחלקי גוף שלא במקומם. הדבר מעיד על דמיון ויכולת לפעול מחוץ למסגרות מקובלות, ומחזק את הקשר בין יצריות ויצירתיות. הקלף יכול אפוא לבטא שחרור פרוע ולא מבוקר של יצרים ותשוקות, אולם גם פרץ של דמיון יוצר שיכול להפיק תבניות וצירופים חדשים. בשני המקרים מדובר בשבירה של מסגרות קיימות ופריצה מעבר להן. הדבר מחזק את האופי האנרכיסטי של הקלף, שלועג להיגיון השמרני והמקובע ולחלוקות הקשיחות שמבדילות בבירור בין גבריות ונשיות ובין האנושי והטבעי.

בנקודה זו מעניין לציין את הקשר שכותבים רבים מוצאים בין קלף הכוהן (5) לקלף השטן (15), כאשר בשניהם מופיעה דמות מרכזית גדולה וסמכותית עם שתי דמויות קטנות. הכוהן מייצג את מערכות המימסד ואת ההיגיון השמרני, בעוד שהשטן מייצג דחף אנרכיסטי של יצרים לא מרוסנים. הקלף מבטא אפוא הפרה של כללי המוסר השמרני והממסדי ושבירה של מסגרות ואיסורים מקובלים. בהקשר רוחני או דתי הוא יכול לציין כישוף, טקסים מיניים ויצריים, ולפעמים גם מאגיה שחורה או פולחן השטן.
קלף הכהן. מייצג את ההיגיון השמרני
השטן משתעבד לשלטון היצרים והתשוקות
אפשר לראות את קלף השטן כסמל של שחרור מכבלי המוסר והערכים המקובלים. אולם השחרור הזה יכול גם להיראות כשיעבוד מסוג אחר. היבט זה בולט במיוחד בדמויות השדונים הכבולים בצוואריהם לטבעת הגדולה שבתחתית הקלף. ידיהם של השדונים נמצאות מאחורי גבן, בתנוחה המסמלת פסיביות וחוסר יכולת לפעול (כמו הידיים מאחורי הגב של קלף התלוי). מה שנראה במבט ראשון כשני זנבות, כלומר ביטוי לאופי חייתי וחושני, יכול גם להיות המשך של הכבלים שקושרים את הדמויות בצוואריהן, והיבט זה מודגש על ידי הצבע המשותף.

הקלף יכול אפוא לציין השתעבדות לשלטון היצרים והתשוקות, הכובל את האדם באמצעות צורך בסיפוק אישי ומיידי ובכך אינו מאפשר בחירה אמיתית. הפנים המחייכות יכולות גם הן לבטא שיעבוד מתוך רצון, כלומר שיעבוד לתשוקות ולדחפים בלתי נשלטים. במשמעות זו הקלף מבטא התמכרות ועיסוק אובססיבי בהנאות רגעיות, או דחפים בלתי נשלטים שאינם מאפשרים לשואל להפנות את משאביו לכיוונים מועילים ומקדמים לטווח ארוך.

השטן מכשיל את עצמו
האופי האנרכיסטי והפרוע של קלף השטן יכול להציב אותו כניגוד לקלף הכוהן גם במשמעות נוספת. הכוהן יכול לבטא עצה טובה וחכמה הניתנת מתוך מניעים טהורים. לעומתו, קלף השטן יכול לציין השפעה שלילית, פיתוי שיכול להכשיל את השואל, עצה שמאחוריה עומדים שיקולים אינטרסנטיים או ניצול לרעה של סמכות והשפעה. ביטוי להיבט זה אפשר לראות בחפץ שהשטן אוחז בידו השמאלית, שבחפיסות מסויימות נראה כמו חרב וכאן הוא נושא עליו משהו שדומה ללהבה של לפיד. גם חוד החרב וגם הלפיד יכולים לשמש ככלי המקעקע מבנים קיימים, אולם בתנוחה שמופיעה בציור הם דוקרים או שורפים את כנפו השמאלית של השטן עצמו. הקלף יכול אפוא לבטא פעולה לא הגיונית, בלבול או דחפים לא רציונליים שמכשילים את השואל עצמו ומונעים ממנו לפרוש כנפיים ולהתרומם.
פירוש בקריאה
ביטוי למעמקים של סבל וכאב שמקורם בעבר הרחוק, האישי או המשפחתי. עבודה שנעשית כדי להתגבר על מצוקות העבר ולהפוך אותן למקור של צמיחה. דחפים, תשוקות, פעולה לא רציונלית. אימפולסיביות, התפרצות יצרים ללא שליטה, פעילות מינית מוגברת. סטייה או חריגה מנורמות מקובלות. פרץ של אנרגיה יצירתית שזקוקה להכוונה ומיקוד כדי להביא לתוצאות מעשיות. התנהגות פרובוקטיבית ומוחצנת, גישה מרדנית ואנרכיסטית. שיעבוד לסיפוקים מיידיים, התמכרות לסמים או להתנהגות מזיקה. זהות דו מינית מפורשת ומופגנת. שחרור ממגבלות המוסר המקובל, רצון לבטא דחפים ותשוקות בצורה אותנטית ולא מרוסנת. חוסר שליטה, הרס עצמי או נטייה להכשיל את עצמך. השפעה שלילית, עצה רעה או כזו שניתנת מתוך שיקולים לא טהורים.
על המחבר
ד"ר יואב בן דב מלמד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה בקולומביה, והוא מורה הטארוט הראשון בישראל (1979). פרטים על פגישות ייעוץ אישי וסדנאות חוויתיות בקלפי טארוט, התפתחות אישית ופסיכומאגיה אפשר למצוא באתר הבית שלו.
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

טארוט
טארוט: קלף השמש  
טארוט: קלף הירח  
טארוט: קלף הכוכב  
עוד...
סקר
מסתובב/ת באתרי הכרויות?
כן ואפילו מצאתי
לא
לפעמים