 |
/images/archive/gallery/608/425.jpg כוכב בעל תשע פינות.
תכשיט בעיצובו של דודי ויצמן  |
|
|
האניאגרם משרטט לנו מפה מדויקת של התנהגותנו במצבי רגיעה ובטחון: כל טיפוס מתחיל להתנהג כמו טיפוס אחר. חלק ג' |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
בני לוז 9/10/2006 15:00 |
|
|
|
|
 |
האניאגרם הוא מערכת דינמית. מעבר לתיאור בהיר ומדויק של אישיותנו, האניאגרם מתאר את התנהלותנו כאשר אנחנו במתח ומצוקה, ולחלופין כאשר אנחנו חשים רגיעה וביטחון.
הדינמיקה של האניאגדם מיטיבה לתאר את התנהגותנו ומניעיה לא רק בתקופות זמן שונות, אלא גם לנוכח מצבים או אנשים שונים שעימם אנחנו נמצאים בקשר. מול אדם שנוכחותו משפיעה עלינו שקט ויציבות תהיה התנהלותנו שונה מאשר מול אדם שעימו אנחנו נמצאים בקונפליקט שעלול ליצור מצוקה קשה בחיינו. במאמר זה אדון בדינמיקה של האניאגרם במצבי בטחון.
 |
שביל הבריחה |
אתם כבר יודעים איזה טיפוס אתם? עכשיו תלמדו מה אתם כשאתם בלחץ
|
לכתבה המלאה |
  |
|
|
 |
הקווים החוצים את המעגל בתרשים שלהלן מבטאים חלק מהדינמיות שקיימת בכל אחד מתשעת הטיפוסים: הם מציינים את התמורה שחלה אצל כל טיפוס במצבים של בטחון (גם במצבים של מצוקה מתרחשת תנועה – בכיוון ההפוך. על כך במאמר הקודם).
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/586/708.jpg
מפת הטיפוסים |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
התנועה במצב של ביטחון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
התנועה במצב של ביטחון היא תנועה מודעת, מתוך רצון ויכולת נרכשים, מתוך השאיפה להתרחב, להתפתח, ולהגיע ליכולת הבעה עצמית מלאה יותר ולהכיל יותר טוּב ואושר. תנועה זו מתבטאת בשחרור מהרגלים, מדפוסי רגש ומדפוסי מחשבה מגבילים, בצמצום השפעת כבלי האישיות, ובמגע ישיר יותר עם תכונות המהות שלנו. במצב של ביטחון, כל טיפוס מתנהל בדרכו,
ונוסף על כך הוא מאמץ את האיכויות הגבוהות של הטיפוס שלעברו הוא נע.
לצד הרחבת המודעות האופיינית למצבים של ביטחון, טמונה בהם גם סכנה של שאננות וקפיאה על השמרים. כאשר אדם חש שהוא מתקדם ומשתחרר, עלולה להתעורר בו תחושת אופוריה, והוא עלול להפוך את תהליך השחרור למקור להתבסמות עצמית.
כדי להזכר בכל טיפוס וטיפוס, פתחו כאן חלון נוסף.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/608/418.jpg
התנועה במצב בטחון |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
התנועות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אחת נעים לכיוון שבע במצב של ביטחון ורגיעה באה לידי ביטוי היכולת של אחת ליהנות מדברים, יכולת שבמצב רגיל תופסת מקום שולי בלבד. אחת לעולם אינם הופכים לשבע, אך הם מפגינים יכולת קבלה גדולה יותר של עצמם ושל האחרים, ומידת הביקורתיות שלהם פוחתת. כאשר הם חשים ביטחון, הם משתחררים במקצת מן המתח הבלתי פוסק, והאפשרויות הרבות שהחיים מציעים אינן נתפסות עוד בעיניהם כמקור לדאגה. הם ממשיכים לבחון ולשקול דברים בקפידה, אך מתוך השקפה שונה במקצת. עתה נבחנות האפשרויות תוך ראיית הצדדים החיוביים שלהן, ולא רק תוך חשש מפני ה´אסונות´ שעלולים להתרגש בעקבות בחירה מסוימת.
שתיים נעים לכיוון ארבע מצב של ביטחון פירושו ששתיים חשים בלתי מאוימים. ביטחון זה מאפשר להם לנוע לעומק רגשותיהם, להתחיל להתמקד בעצמם, במקום בעולם הסובב אותם, ולהתבונן ברגשותיהם מתוך עוצמה. תחושת הערך העצמי שלהם נובעת אז מתוכם ואינה מבוססת על דעתם של אחרים. העיסוק בעצמם, שבדרך כלל נתפס על ידי שתיים כאנוכי ושלילי, נתפס בעת ביטחון כנכון וחשוב. עם זאת, הוא אינו הופך לעיסוק כפייתי ואינו מרחיק אותם מעולם המציאות — כפי שעלול לקרות אצל ארבע. התבוננות כזאת מאפשרת לשתיים להתחיל לראות מה הם צריכים באמת.
שלוש נעים לכיוון שש במצב של ביטחון שלוש יכולים להפחית את ההתמקדות בתדמיתם החיצונית, כיוון שפוחת הצורך שלהם לקבל אישור מהסביבה בזכות מעשיהם והישגיהם המקצועיים. הם מרגישים שהם יכולים להניח להישגיות המנחה את התנהלותם ולניסיונותיהם הבלתי פוסקים לשפר את תדמיתם. פעולותיהם מערבות יותר עשייה חברתית ושיתוף של אחרים, והתקשורת שלהם עם הסביבה נשענת על בסיס אמיתי ואינטימי יותר. ברגע שהתדמית עוברת אצלם למקום משני, שלוש מקבלים הדרכה ממקור עמוק ואמיתי בתוכם. הם מפגינים אומץ להיחשף, להיות מעורבים ולהתבונן בעצמם מעבר למסיכה — אומץ המאפיין את שש במיטבם.
ארבע נעים לכיוון אחת במצב של ביטחון מתפתחת אצל ארבע תחושה שהם יכולים להסיר את מסיכת העצב שלהם. תחושת החסר שלהם פוחתת, מערכות היחסים שלהם הופכות מציאותיות יותר, והטוב עם הרע יכולים להתקבל כחלק בלתי נפרד מחייהם. במצב כזה ארבע נעים לעבר אחת. תנועה זו מתבטאת בפעילות מסודרת המכוונת להשגת מטרותיהם. הם מוותרים על השיח הבלתי פוסק בינם לבין עצמם, ובדומה לאחת, נוטלים חלק מלא יותר בחיים, בעשייה ובמערכות יחסים. הם חדלים להישען על העבר ולהתגעגע אליו, והערפל הנוסטלגי נמוג מחייהם. את מקומו תופסת ראייה מפוכחת ומעשית, שמושפעת מהעומק ומהתובנות הרגשיות המייחדים את ארבע.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
התנועות - המשך
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חמש נעים לכיוון שמונה במצב של ביטחון מופיעות אצל חמש תכונות האופייניות לשמונה. הם מבטאים רצון להיות מעורבים יותר בעולם ולא רק לצפות בחיים מן הצד, ומפגינים את יכולתם האינטלקטואלית בעולם המעשה. הם מפתחים ביטחון ונוכחות, לצד רצון וצורך להשפיע על הסביבה מתוך עמדה של ידע ומעורבות. עם זאת במצב של ביטחון, חמש אינם זקוקים לדרכם של שמונה. הם לא מנסים להשליט את רצונם על אחרים או לשלוט בהם. הם חולקים את הידע העמוק שלהם עם הזולת, תוך שהם ממשיכים לשמור על הפינה הפרטית והבטוחה שלהם, אך לא מתוך חרדה וחוסר יכולת, אלא מתוך ביטחון ושליטה.
שש נעים לכיוון תשע במצב של ביטחון, המחשבות הטורדניות של שש מניחות להם. ראשם התוסס, הטרוד בחישובים והחרד לבאות נרגע באופן זמני. כעת הם מרגישים נינוחים, ומתעוררת מודעותם לנוכחות הפיזית שלהם כאן ועכשיו, ולתחושות הגוף שלהם. זהו מצב חדש עבור שש, שרגילים לפעול מתוך חששות וציפייה לרעות. שש אינם זקוקים לרוטינות הנוחות הנחוצות לתשע, ואינם זקוקים כמוהו לשלווה ולהיעדר עימותים. עם זאת, היכולת של תשע להתחבר לגוף ולתחושות, עשויה להעניק לשש ביטחון אמיתי, שאיננו תוצר של מלחמה בפחדיהם, אלא הוא נובע מקבלת ההווה מתוך ביטחון פנימי יציב.
שבע נעים לכיוון חמש במצב של שקט וביטחון שבע עשויים להאט את תנועתם הבלתי פוסקת. אז מתפתחת אצלם היכולת לשהות עם עצמם, לתכנן דברים בלי צורך להוציאם מיד אל הפועל, ולשקול אופציות שונות. שבע, שרגילים לזרם בלתי פוסק של התנסויות וריגושים, מצליחים במצב של ביטחון לשהות ברגע ולחדול מרדיפתם הבלתי פוסקת אחר העתיד. התנועה של שבע לכיוון חמש מאיטה את הקצב שלהם ומעניקה להם שקט מסוים ויכולת להביט על החיים מתוך מידה של ניתוק ומעמדה של צופים. היא גם עשויה לפתח אצלם את היכולת להתמודד עם כאב או חרדות, בלי לברוח מיד לעשייה ולהתנסויות חדשות.
שמונה נעים לכיוון שתיים במצב של ביטחון, כאשר שוככת תחושת המאבק, שמונה מאמצים את היכולת של שתיים להזדהות עם הזולת. הם לא מאמצים את הנטייה של שתיים לנסות לרַצות ולהעניק, אלא את פתיחות הלב והרכות כלפי האחר, ואת היכולת להאזין לו. לא קל לשמונה לגלות פתיחות כזאת. הם אינם רגילים לקבל דעות השונות מדעתם, אך במצב של שקט ובהירות מתפתחת בתוכם האפשרות להתייחס לאנשים אחרים מתוך קבלה ותמיכה ולא מתוך מאבק ותחרות. והם יכולים להפיק מעצמם רכות שלרוב חבויה עמוק מתחת לפני השטח.
תשע נעים לכיוון שלוש במצב של ביטחון נעלמת העצלות הנפשית של תשע. הם עוסקים בפעולות פרודוקטיביות, מבטאים עצמם בביטחון, ובדומה לשלוש פועלים להשגת תוצאות. במצב של ביטחון מתקיים אצלם שילוב בין המרץ וההישגיות של שלוש לבין האנרגיות השקטות והחיוביות של תשע. עקב כך, תשע יכולים לקחת משלוש את החיוניות ואת העשייה האקטיבית, ללא התחרותיות והעיסוק בתדמית. הסובבים אותם יופתעו לגלות כי מאחורי השקט והפסיביות שלהם מסתתרות עוצמה רבה ויכולת עשייה הנטולות כל כעס ואלימות, פנימיים או חיצוניים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
בני לוז
| /images/archive/gallery/585/317.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
למאמרים הקודמים בסדרה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תשע בכיכר - מבוא לתורת האניאגרם
שביל הבריחה - על התנועה במצבי מצוקה
המאמרים ערוכים מתוך ספרו של בני לוז, "האדם החופשי", שיצא לאחרונה בהוצאת אלטרנטיבות |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|