 |
 |
|
|
לא משנה בכמה זבל וקליפות אני עטוף, האייוואסקה מקלפת אותי ומציגה בפני את האיש הקדוש שבפנים. את מי שהייתי יכול להיות. חוויות משתיית איוואסקה, התה של אנשי דת יער הגשם |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
שחר שילוח 6/3/2007 8:03 |
|
|
|
|
 |
"כשאני שותה אייוואסקה אני מרגיש שאני עצמי האמיתי. אני אומר שזהו העצמי האמיתי מפני שזהו העצמי האידיאלי כפי שאני חולם עליו ביום יום. האידיאלי באופן שהוא חווה את החיים, מתקשר עם אנשים אחרים, עם עצמו. אני טוב יותר, צלול יותר, מאמין יותר, חזק יותר. זה כמו לראות תמונה של האידיאל של איך שהיית יכול להיות, והאידיאל הזה של האני האמיתי הוא כל כך חזק, שאם לא הייתי חווה אותו בצורה עוצמתית כל כך היה הוא מבחינתי פנטזיה או מדע בדיוני. אבל בגלל שאתה רואה אותו, כמו איקונין קדוש של עצמך לפניך, אתה יודע שיש לך לאן לשאוף.
 |
סמים עושים אותך כזה גדול |
טרנס מקנה האמין שבלי פטריות קסם לא היינו מגיעים עד הלום |
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
"לא משנה בכמה זבל וקליפות אני עטוף, האייוואסקה מקלפת אותי ומציגה בפני את האיש הקדוש שבפנים. מי שהייתי יכול להיות".
ש' מתאר את חוויית שתיית תה האיוואסקה (ayahuasca), סם דתי שאנשי דת יער הגשם, שמרכזה בברזיל העניקו לו את השם סאנטו דאימה (Santo Daime).
אצל אנשי דת יער הגשם מתקיים שילוב שלא מאפיין את הזמנים המודרניים: סם הזייתי נצרך בצורה ממוסדת. ב"בצורה ממוסדת" אין הכוונה בהכרח לחוקית, אלא להקשר שבו החומר נלקח. זה לא משכך כאבים שהורג את כאב הראש הפרטי, לא הטבעת הצרות האישיות בטיפה המרה, לא סוטול ולא סם מסיבות שנמכר מאחורי השיחים בפסטיבלים. איוואסקה הוא סם דתי שנלגם בהקשר פולחני במועדי החגים הקבועים בלוח השנה של הכנסייה.
בכנסיית דת יער הגשם לא עושים שום דבר חריג, כמעט. בטח שלא חריג בהשוואה לתנועות רוחניות אחרות: "זוהי עבודה רוחנית שמכוונת את עצמה אל ההבנה והחוויה של האל או של האני העליון הפנימי", מוסבר באתר הרשמי של הדאימיסטים. מדובר בדת אקלקטית ששורשיה יונקים מכמה מקורות: "אנו עובדים את אלוהים, ישו הנוצרי, קדושים, מלאכים ורוחות של ישויות מתרבויות רבות, בעיקר נוצריות, ילידיות ואפריקאיות", נכתב שם. זה נשמע כמו עוד אחת מהגרסאות של דתות הניו אייג' אבל מה שבכל זאת מייחד את דת יער הגשם הוא השימוש באיוואסקה כחלק מובנה ומרכזי בפולחן.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/718/654.jpg
קוטפת  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
כרטיס לאן-שזה-לא-יהיה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
איוואסקה היא בעצם חילטה המורכבת משני צמחים טרופיים שהתרכובת הכימית ביניהם יוצרת חומר פסיכואקטיבי שממנו נרקח תה שנלגם כאמור במסגרת טקסים של כנסיית סאנטו דאיימה ובהתכנסויות של קהילות איוואסקה אחרות. אנתאוגנים הם חומרים פסיכואקטיביים, כמו האל.אס.די ויתר מחוללי הטריפים שמשמשים אנשים בכל העולם ככרטיס מסע לאן-שזה-לא-יהיה מבלי לצאת מהבית. מה שמבדיל את האנתאוגנים מהסמים מתמירי התודעה האחרים היא ההכרה בהם כסמים שנצרכים למטרות פולחן דתי או לשימוש שאמאניסטי. הכרה על ידי מי? זאת כבר שאלה אחרת. עוד נשוב אליה.
אנתאוגנים מפורסמים הם הפסילוסיבין, DMT שמיוצר בגוף באופן טבעי או מופק מכמה סוגי צמחים, שאיוואסקה הוא אחד מהם. גם MDMA המופק באופן מלאכותי (מחומר גלם ממקור צמחי) ומוכר בדרך כלל כאֶקסטזי נחשב לאנתאוגן, למרות שאין בו שימוש דתי מסורתי. כנראה שה-MDMA קנה את מעמדו בזכות השימוש שנעשה בו בתת-תרבויות מודרניות.
אפשר לדון לנצח בשאלה מהו אנתאוגן ומהו "סתם" סם, בעיקר לאור העובדה שבהגדרתם הרחבה אנתאוגנים הם סמים שמלבד השימוש הפולחני והשאמניסטי בהם, נצרכים גם למטרות התפתחות רוחנית אישית לא ממוסדת ולעתים רחוקות, כשיד החוק לא מכבידה מדי, כחלק מטיפול רפואי או נפשי.
"אחת החוויות הכי חזקות שהיו לי היא שאני יושב ככה במעגל ושרים, ואז התחלתי להרגיש - בתחושה ולא במחשבה - את הצ'י, האנרגיה של החיים, משתולל באוהל שבו עשינו את הטקס ועובר בין כל האנשים", מספר
ר', תושב הצפון בשנות השלושים לחייו, שהשתתף בכעשר התכנסויות של קהילת איוואסקה. "האנשים נראו לי כמו גבולות, שכל אחד מהם מתחם את עצמו - מה הוא, מה הוא אוהב, מה הוא לא אוהב - והרוח עוברת בין הגבולות וצוחקת, כי הגבולות לא יכולים לעצור דבר כזה. "זה היה מרגש, מצחיק וחזק, איך למעשה אנשים תוחמים את עצמם בגבולות מלאכותיים ולא מצליחים לעצור את הכוח הזה. ידעתי את זה במיינד, אבל ברגע שהרגשתי וראיתי את זה - יש לזה ערך עצום. זאת היתה אינטגרציה של המיינד והתחושות".
ר' מתאר את ההתכנסויות של קהילת האיוואסקה כפעילות לכל המשפחה: באים אנשים מכל הגילים, כולל זקנים וילדים. הילדים שותים כמויות מעט קטנות יותר של התה מתמיר התודעה. המפגשים כוללים הרבה מוזיקה ושירה וגם ריקודים. המוזיקה היא בדרך כלל כזאת שמשותפת לכל קהילות האיוואסקה בעולם והיא חלק מרכזי בטקס. כעיקרון מסיבות התה האלה פתוחות לכל המעוניין (בתנאי כמובן שאותו מעוניין שמע עליהן והצליח להגיע, זה לא משהו שתקבלו עליו פרטים בלחיצה על באנר באינטרנט), אבל נשמר איזון בין חדשים לוותיקים. ר' מסביר: "אם יש יותר מדי חדשים הטקס יכול להידרדר לאנרכיה", ומציין את מושג ה-Firmeza המקובל בקהילות האיוואסקה. פירמזה היא מילה בפורטוגזית שמשמעותה בעברית היא תקיפות או קביעות. "גם כשמשתוללים בך אלף ואחד דברים צריך לשמור על ריכוז ויציבה ולהיות בטקס. הדגש באיוואסקה הוא על הצד החברתי והטקסי-מוזיקלי ויש הקפדה על זה", אומר ר'.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/718/661.jpg
מבשלת |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מסיבת תה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חוקרים של מדעי החברה כבר הכירו בריטואליזם שבמסיבות הטראנס ובהיותן הרבה מעבר לבילוי סתמי. גם בהתכנסויות של קהילות האיוואסקה המוזיקה והסמים לוקחים את המשתתפים למצבי תודעה מיוחדים, אבל שלא כמו במסיבות הטראנס, טקסי האיוואסקה מצומצמים מבחינת מספר המשתתפים, המוכוונות היא קהילתית, את המוזיקה מנגנים ושרים המשתתפים והכל הרבה יותר מובנה. המפגש מתחיל בהתכוונות ובאמירת ברכות, אחר כך לוגמים את התה, מעבירים הילוך ומתחילים לרקוד ולשיר. מחוץ למעגל המרכזי, מספר לי ר', יש מעגל הילינג שאליו מגיעים אלה שהוכרעו פיזית על ידי האיוואסקה. רבים מהמשתתפים מקיאים וחלק חשים ברע במהלך הטקס שיכול להימשך מספר שעות ברצף. אבל, הוא מוסיף, בניגוד לסמים אחרים, כשההשפעה פגה אין תופעות לוואי. על ההקאות הוא אומר שאצל רבים הן נתפסות כאקט מטהר ולא כמשהו שגורם להרגשת חולי. בברזיל כנסיית הסאנטו דאימה נוסדה בשנות השלושים באזור האמזוניה כהמשך למסורת שמקורה בשבטים פרואנים. מאסטר ששמו אירניו (Irineu) העניק לתה האיוואסקה את השם סאנטו דאימה, מבחינתם מדובר ב"הטבלה מחדש", מה שמדגיש את הקשר של הכנסיה הדאימיסטית לנצרות ואת היותה אקלקטית. אנשי התנועה מאמינים ששתיית התה היתה חלק מרכזי במסורות דתיות ויצרה את בסיס חזונן של רבות מהדתות החשובות שקיימות היום בעולם. כנסיית סאנטו דאימה הברזילאית מקפידה על התאמת המסורות והעקרונות של הדת להקשר העכשווי.
המסורות החשובות ביותר הן מסיבות השירה מתוך ספרי ההמנונים וההכנות לטקסים. טקס ממוצע אורך תריסר שעות של ריקודים ושירה סביב כוכב בעל שישה קודקודים, עם הרבה כלי נגינה והקשה מסביב. ההכנות (שנקראות Feitios) לא פחות חשובות מהטקס עצמו וכל הקהילה לוקחת בהן חלק: כולם מכינים ביחד את התה שיילגם במשך כל השנה.
הדאימיסטים מאמינים שכל מה שהם מקבלים מעבודתם הרוחנית צריך לשוב אל הקהילה. הדוקטרינה שלהם שנוסחה על ידי אירניו, שמשמעות שמו היא "עץ מחסה", נולדה ביער. המסר מצוי בתוך ההמנונים שמושרים בטקסים המטיפים לאהבה לטבע ומקדשים את עולם הצומח ואת כדור הארץ כולו – ביתה של אִמנו האדמה. מילותיהם של ה
המנונים פשוטות, השורות חוזרות על עצמן פעם אחר פעם ומדברות על אהבה לאלים ולטבע: "ברכו את העוצמה ואת הכוח, את הכוח לדעת, ברכו, ברכו את אדוננו, את העוצמה שבה הוא יכול לשכון". הלחנים פשוטים וקליטים ואם מתנתקים לרגע מההקשר, זה נשמע כמו שירה בציבור בפורטוגזית. בהתאם לערכי הדת ולמילות השירים, הקהילה פעילה למען שימור הסביבה והיערות שבהם נמצאים כפריה.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/718/663.jpg
jdrorer בדרך למסיבת תה |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הזיות זה נזק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
במהלך שנות ה-80 עברה הכנסיה, או יותר נכון, השימוש בתה האיוואסקה, תהליך של לגליזציה. משלחות של הממשלה הברזילאית ונציגי המקבילה המקומית של המועצה למלחמה בסמים ביקרו בכפרי קהילת האיוואסקה והגיעו למסקנה שמדובר בקהילה בריאה וחזקה, ללא בעיות של אלימות וללא תופעות של התמכרויות לאלכוהול ולחומרים אחרים. חשוב לזכור שמדובר באזור למוד סבל, שחלק ממנו קשור קשר ישיר לכריתת יערות הגשם ולהשתלטותם של גופים כלכליים על משאבים טבעיים, מה שפגע קשות באוכלוסיה המקומית והביא לבעיות חברתיות ובריאותיות חמורות במיוחד. רשויות ברזיל מצאו לפניהן קהילה חזקה שגם פועלת למען שימור הסביבה, תופעה שכדאי לשמר. אני לא יודעת אם העובדות היבשות האלה או ההכרה העקרונית בלגיטימיות של השימוש באנתאוגן כחלק מחיי התרבות של תושבי הכפרים הם שהתירו את השימוש בסם, בכל מקרה היום ההתכנסויות נעשות ללא חשש וללא צורך להתחבא.
דוקטור רחל בר-המבורגר, פסיכופרמקולוגית והמדענית הראשית של הרשות למלחמה בסמים, הסבירה לי למה בעצם בישראל לא סביר שיקרה תהליך כזה. "חומרים פעילים שנכנסים לרשימה השחורה הם כאלה שיכולים לגרום לנזק. הזיות", אומרת בר-המבורגר, "נחשבות לנזק. ונזק אפשר לאמוד לפי ידע רפואי הרי בסוף אנשים מוצאים את עצמם בבית חולים לחולי נפש".
מה לגבי חומר שאינו ממכר, כזה שאחרי הטריפ ממנו הבנאדם מתאושש? "גוף האדם, לשמחתנו, חוזר לעצמו בדרך כלל. הזיה לכשעצמה נחשבת לנזק וזה מספיק בשביל שהחומר יהיה אסור לשימוש. גם הצטננות היא נזק למרות שמתאוששים ממנה", אומרת בר-המבורגר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אם יש דבר אחד שצריך לדעת בחיים האלה, זה התה הזה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"המיוחד באיוואסקה הוא שבעוד שהרבה "סמים" אחרים נותנים לך חזיונות שמסתיימים ומשאירים אותך מבולבל, האיוואסקה נותנת לך כוחות חדשים", אומר ש'. זה ההפך מהסטריאוטיפ על הסם שמוריד מוטיביציה - היא ממלאת אותך במוטיבציה. מוטיבציה להגשים את מי שאתה, להיות נאמן לעצמך, להיות אמיתי.
איך זה עובד? "בסופו של דבר אתה נכנס למצב של תיקשור. ברמה אינטלקטואלית ניתן לתאר את זה כמו גישה מלאה לעל-מודע הכלל אנושי, או כגישה לדו"חות האקשיים. מבחינה חוויתית הייתי מגדיר את זה כמצב שבו המציאות כולה פרושה לפניך כקוד שאתה היוצר שלו ואתה יכול לבנות אותו בכל צורה העולה על רוחך. זוהי השעה של הקסם ואפשר למצוא בה פתרונות לבעיות בכל תחומי החיים. אפשר לפתור שאלות פנימיות, שאלות שקשורות ביחסים, לתכנן תוכניות לחיים, לבנות המצאות טכנולוגיות חדשות, לפתח רעיונות. אתה מקבל כרטיס כניסה של כמה שעות למציאות-על שבה אתה מתפקד כהוויה אחרת, תבונית, מאושרת, טובה ואמיתית הרבה יותר.
"זה שיקוי שגורם לך לאהוב את העולם, לאהוב את האנשים סביבך, לרצות בטובתם ולרצות לתת להם, הוא גורם לך לאהוב את עצמך ולהאמין בעצמך.
ומה קורה אחר כך, כשההשפעה פגה? "אחר כך ההרגשה היא זכה מכל. לאחר השתיה ולאחר שנגמר כבר הטריפ מתרחש יום של חוויה חיובית מאוד אינטנסיבית שמלווה לרוב בשבוע עד חודש של חוויה אינטימית, מאושרת, צלולה ומאמינה יותר של החיים. קיבלת כוח לחיים.
"בפעם הראשונה ששתיתי את התה חשבתי לעצמי: אני לא מאמין שהדבר הזה קיים ואנשים לא יודעים עליו ובחצי מהעולם הוא אסור. במסורות הדרום אמריקאיות העתיקות האיוואסקה נחשבת כתרופה אוניברסלית לכל המחלות. אם יש דבר אחד שאנשים צריכים לדעת בחיים האלה, זה התה הזה. כי ממנו זורמת הנשמה בנהרות אמת. לו יש את הכוח לסייע לכל אדם כמו מדריך טוב למצוא את פנימיותו האמיתית שבקדושה ולהגיע לגאולה פנימית. העולם שלנו כל כך חולה מהסמים הרעים של בבילון, שלפעמים נדמה לי שאולי רק תה הגאולה הזה, שהוא כל כך טוטאלי ומעמת אותך ישירות עם המציאות הכבויה של עצמך ומאלץ אותך להיות כנה ואמיתי עם עצמך, רק הוא יכול לסייע לנו כתרבות להתעורר ולמצוא פתח למציאות חדשה".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|