ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
השער ללא-שער
"ריוטאן הציע לטוקוסאן נר דולק לראות את הדרך. ברגע שטוקוסאן קיבל את הנר, ריוטאן כיבה אותו". לפניכם שלושה סיפורי זן שידחקו את המחשבה שלכם לפינה
לכתבה הקודמתדפדף בניו אייג'לכתבה הבאה
תרגום: מיטל בהונקר
25/5/2007 13:08
תרגום: מיטל בהונקר
25/5/2007 13:08
"השער ללא-שער", אסופת 49 הקואנים וסיפורי הזן הקלאסיים עם פירושיו של מורה הזן אקאי, המכונה מוּ-מוֹן, פורסמה ב-1939. הקואן הוא טכניקה רוחנית לפתוח את ההכרה למימד אל-מילולי של הוויה באמצעות סיפור חידתי, מפתיע או אבסורדי שלא ניתן להבינו בכשרים אינטלקטואלים רגילים.

לעתים
קרובות כולל הקואן הצהרות סותרות או מעשים קיצוניים וחסרי-הגיון, היוצרים אצל התלמיד דיסוננס קוגניטיבי. אם הכל עולה יפה, הקואן דוחק את המחשבה של התלמיד למעין פינה שממנה הוא יכול רק להשתחרר.

להלן שלושה סיפורים קלאסיים שכאלו, בתוספת הפירושים של מו-מון.
קיוגן עולה על העץ
קיוגן אמר: "זן הוא כמו אדם הנתלה בשיניו על עץ מעל תהום. ידיו אינן אוחזות בענף, רגליו לא נתמכות, ותחת העץ בא אדם נוסף ושואל אותו: "למה בודהידרמה בא לסין מהודו?"

"אם האדם לא יענה, הוא יכשל; ואם יענה, הוא נופל ומת. מה יעשה?"

הערתו של מו-מון: במצב כזה אין כל תועלת גם במידה הגבוהה ביותר של צחות הלשון. אם שיננת את כל הסוטרות, לא תוכל לעשות בהם כל שימוש. כשיש לך את התשובה הנכונה, גם אם דרכך הייתה דרך מוות, אתה פותח שביל חדש של חיים. אך אם אינך יכול לענות, עליך לחיות עידנים ולשאול את הבודהא שעתיד לבוא, מייטריה.

קיוגן הוא אכן שוטה
המפיץ את הרעל קוטל-העצמי
שסותם את פיות תלמידיו
ונותן לדמעות לזלוג מעיניהם המתות.
לכבות את הנר
.טוקוסאן למד זן בהדרכת ריוטאן. לילה אחד הוא בא אל ריוטאן ושאל שאלות רבות. המורה אמר: "הולך ונעשה מאוחר. למה לא תפרוש?"

טוקוסאן השתחווה, פתח את הווילון לצאת, והבחין: "חשוך מאוד בחוץ".

ריוטאן הציע לטוקוסאן נר דולק לראות את הדרך. ברגע שטוקוסאן קיבל את הנר, ריוטאן כיבה אותו. באותו רגע נפתחה הכרתו של טוקוסאן.

"מה השגת?" שאל ריוטאן. "מרגע זה", אמר טוקוסאן, "לא אפקפק בדברי המורה".

בהרצאה למחרת היום אמר ריוטאן לנזירים: "אני רואה נזיר אחד ביניכם. שיניו כעץ החרב, פיו כקערת הדם. אם תכו אותו בחוזקה במקל גדול, הוא אפילו לא יפנה להביט בכם. יום יבוא והוא יעלה לפסגה הגבוהה ביותר וישא לשם את תורתי".

באותו היום, לפני אולם ההרצאות, טוקוסאן שרף את פרשנותו לסוטרות. הוא אמר: "עד כמה שקשות תורות אלו, בהשוואה להארה זו הן כשערה בודדת אל מול השמים הגדולים. עד כמה שעמוק הידע הסבוך על העולם, בהשוואה להארה זו הוא כמו טיפה בים הגדול". אז עזב את המנזר.

הערתו של מו-מון: כשטוקוסאן היה בארצו הוא לא היה מרוצה מהזן למרות ששמע עליו. הוא חשב: "נזירים דרומיים אלו אומרים שהם יכולים ללמד דהרמה מחוץ לסוטרות. הם טועים. עלי ללמד אותם". אז נסע דרומה. קרה ועצר ליד מנזרו של ריוקאן להתרעננות. זקנה שאלה אותו: "מה הדבר הכבד שאתה סוחב?"

טוקוסאן ענה: זו פרשנות שהכנתי על סוטרת היהלום בשנים רבות של עבודה".
אמרה הזקנה: "קראתי את הסוטרה שאומרת: 'את מחשבת העבר אי אפשר להחזיק, את מחשבת ההווה אי אפשר להחזיק, את מחשבת העתיד אי אפשר להחזיק'. אתה רוצה קצת תה ותקרובת. באיזו מחשבה אתה ממליץ להשתמש עבורם?"

טוקוסאן היה כאילם. לבסוף שאל את הזקנה: "את מכירה מורה טוב בסביבה?"
הזקנה הפנתה אותו אל ריוקאן, במרחק של כחמישה מילין. אז הלך לריוטאן בענווה שלמה, שונה מתחילת המסע. ריוטאן לעומת זאת היה כה נדיב עד ששכח את כבודו העצמי. זה היה כמו לשפוך מים עכורים על אדם שיכור כדי שיתפכח. ככלות הכל, היתה זו קומדיה בלתי נחוצה.

מאה הקשבות לא עולות מראית עין אחת,
אך לאחר שתראה את המורה, אותו מבט אחד אינו עולה על מאה הקשבות.
אפו היה מורם מאד
אך ככלות הכל היה עיוור.
שלוש הקריאות של מורה הקיסר
צ'ו, המכונה קוקושי, מורהו של הקיסר, קרא לנתינו: "אושין".

אושין ענה: "כן".

צ'ו חזר ובחן את תלמידו: "אושין".

אושין שב וענה: "כן".

צ'ו קרא: "אושין"
.
אושין ענה: "כן".

צ'ו אמר: "עלי להתנצל בפניך על כל הקריאות הללו, אך למעשה עליך להתנצל בפניי".

הערתו של מו-מון: כשצ'ו הזקן קרא לאושין שלוש פעמים לשונו הרקיבה. אך כשאושין ענה שלוש פעמים מילותיו הבריקו. צ'ו נעשה חלוש ובודד, ושיטת ההוראה שלו הייתה כמו להחזיק בראש פרה כדי להאכילה תלתן.

גם אושין לא טרח להפגין את הזן שלו. בטנו השבעה לא חפצה בסעודה. כשהארץ משגשגת כולם עצלים; כשהבית עשיר הילדים מפונקים.

עתה אשאל אתכם: מי מהם צריך להתנצל?

כשסד הכליאה עשוי ברזל ואין מקום לראש, לאסיר יש צרה כפולה.
כשאין מקום לזן בראשו של הדור, הוא בצרות צרורות.
אם תנסה להחזיק את השער והדלת של בית נופל,
גם אתה תהיה בצרות.

חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע  
 
סקר
שם סאניאסי
Turn off
Turn on