 |
/images/archive/gallery/907/906.jpg להב היהלום
עטיפת הספר  |
|
|
זוהי דרך מבריקה ויעילה לגרום לדברים לקרות כפי שאנו רוצים - וההצלחה המדהימה של מחלקת היהלומים ב"אנדין אינטרנשיונל" מהווה הוכחה ניצחת לאמת זו. פרק מתוך "להב היהלום" |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  |
|
nrg מעריב 20/3/2008 12:07 |
|
|
|
|
 |
בפרק הקודם דנו ב"ריקוּת" של השווקים. שלושה קניינים יוצאים לשוק כדי להשיג כמה אלפי יהלומים מגודל ומאיכות מסוימים. האחד מקבל "תחושה", מקיים שיחת טלפון או שתיים, ומצליח בקלות. השני נאלץ לבצע שיחות רבות ולעבוד קשה יותר ומצליח גם הוא בסופו של דבר. השלישי נכשל במשימתו להשיג את הסחורה. בדוגמה שלנו, הקניינים נמצאו בערים שונות, אך באותה המידה הם יכלו להיות באותה העיר.
 |
סוטרת היהלום |
אחרי שמונה שנים שבהן מייקל רואץ' היה נזיר בודהיסט הוא קיבל מהמורה שלו הוראה להסיר את גלימת הנזירות ולהיטמע בעסקי היהלומים. את החברה שניהל הוא הפך מעסק זעיר לאימפריה שמגלגלת מאה מיליון דולר בשנה. שחר שילוח ניסתה להבין ממנו איך חוקי הקארמה יכולים להגדיל את כמות העושר בעולם. ראיון
|
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
על פי החשיבה הטיבטית העתיקה, ה"תחושות" או ה"אינסטינקטים" שמפתחים אנשי עסקים מצליחים, ואשר מנחים אותם ביער האפל של עסקאות ושווקים, הם לבלוב ישיר של רישום מנטלי - וזה יכול לתת לכם מושג לגבי התחושה שמעורר רישום מנטלי חזק כשהוא עולה לתודעה. אנשים אלה עומדים בפני בעיה עסקית, ולפתע רואים, די בבירור, מהו הדבר הנכון לעשות, ללא היסוסים וללא שאלות.
אנשים קוראים להם "מבריקים" או "בעלי תובנה" או "בעלי מגע קסם"; אין דבר מהנה יותר מאשר להימנות עמם - מישהו שבא ו"קורע" את השוק, שחקן בייסבול שתמיד מגיע לבסיס הבית ואומר שהכדור נראה לו גדול כמו אבטיח ברגע שחבט בו. אולם אין דבר מתסכל יותר מאשר להיות מי שהיה בעל האינסטינקטים החדים, ואינו חש אותם יותר - זה הרבה יותר גרוע מאשר לא לחוות אותם מלכתחילה. בכל מקרה, נחמד לדעת כיצד לגרום לאינסטינקטים האלה להופיע באופן סדיר.
וכאן אנו חוזרים אל "להב היהלום", כדי לקבל תובנה מסוימת לגבי אינסטינקטים אלה:
"הו, סובהוטי! נניח שאדם מגיע, ולו לרגע, לתובנה ולאמונה במילים כגון אלה שספר עתיק זה מלמד. הו, סובהוטי! מי שהגיע לכך מכיר איש זה. הו, סובהוטי! מי שהגיע לכך יכול לראותו. הו, סובהוטי! אדם כזה יצר ואסף היטב אל קרבו הררי חסד עצומים, אשר אין שיעור לגודלם".
מנין באים האינסטינקטים? בפרק הקודם הזכרנו את ה"קורלציות", כלומר את סוגי הפעולות והמחשבות שמובילות לסוג מסוים של רישומים, אשר בתורם מובילים לתוצאות תואמות: התוצאות הספציפיות שאנו שואפים אליהן בעסקים ובחיים. כעת הגיע הרגע לזהות פעולות אלה, שכן אם נוכל באמת להבין את התהליך - אם נפעל מתוך ידיעת האופן שבו הרישומים והפוטנציאל שבבסיסם פועלים - כי אז נוכל "לאסוף אל קרבנו" אנרגיה עצומה שתגרום לעסקים לפנות בכיוון הרצוי. אנשים שפועלים מתוך ידע זה נוטים למשוך את תשומת לבם של אחרים שפועלים כך, והצלחתם גדלה ככדור שלג.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ההצהרה הידועה ביותר אולי בנושא הקורלציות, ושמקורה בחוכמת הבודהיזם, נאמרה על ידי חכם הודי בשם נַגארג'וּנה, שחי לפני כ־1,800 שנים. הפסוקים הם מתוך יצירתו "מחרוזת אבני חן", והם מתארים תחילה את הרישומים הרצויים ביותר שאפשר להטביע בתודעה:
הסגולות הנעלות אתאר בקצרה של מי שנמצאים על דרך החמלה: נתינה ומוסר, אורך רוח ומאמץ, ריכוז וחוכמה, חמלה והשאר.
נתינה היא למסור את אשר ברשותך, ומוסר פירושו להיטיב עם אחר. אורך רוח פירושו לוותר על לכעוס ומאמץ הוא שמחה שתגביר כל שטוב.
ריכוז הוא נקודתי, בלי הרהור של עוון, וחוכמה מבינה את טבעה של אמת. חמלה הנה סוג של בינה נעלה מהולה לעומקה באהבה לכל חי.
והפסוק הבא מביא את הקורלציות עצמן:
נתינה תביא שפע, מוסר - עולם טוב, אורך רוח יביא יופי, ומאמץ - מעמד. ריכוז יביא שקט, וחוכמה תשחרר; החמלה תשיג כל אשר לו נייחל.
ונוסיף גם את הפסוק האחרון, המגולל את התוצאה האולטימטיבית של טיפוח רישומים אלה:
אדם שנוטל את כל השבעה ומביא את כולם כאחד לשלמות, יגיע לידע שאין לו שיעור, לא פּחוּת מן הידע של מגן העולם.
פסוקים אלה מהווים קרוב לוודאי את הרשימה המקוצרת הידועה ביותר (במקומות אחרים מופיעים דיונים במאות רישומים ותוצאותיהם)
של קורלציות בין פעולות ספציפיות, הרישומים שהן מותירות, והדברים שאלה גורמים לנו לראות. נוכל לסכם אותם כדלקמן:
1) כדי לראות את עצמנו מצליחים בעסקים ומשגשגים מבחינה כלכלית, עלינו להטביע רישומים לכך בתת־מודע, באמצעות טיפוח מחשבות של נדיבות בתודעה. 2) כדי לראות את עצמנו בעולם שהוא באופן כללי מקום שמח ומאושר, עלינו להטביע רישומים לכך בתת־מודע, באמצעות שמירה על אורח חיים מוסרי מאוד. 3) כדי לראות את עצמנו בריאים ומושכים מבחינה גופנית, עלינו להטביע רישומים לכך בתת־מודע, באמצעות סירוב לכעוס בכל מצב שהוא. 4) כדי לראות את עצמנו כמנהיגים, הן בחיים האישיים והן בעסקים, עלינו להטביע רישומים לכך בתת־מודע, על ידי שמחה בפעילות בונה ומועילה. 5) כדי לראות את עצמנו מסוגלים למקד את המחשבה ביציבות, עלינו להטביע רישומים לכך בתודעה, באמצעות אימון במצבים של ריכוז עמוק, במדיטציה. 6) כדי לראות את עצמנו משוחררים מעולם שהדברים בו אינם פועלים כפי שהיינו רוצים, עלינו להטביע רישומים לכך בתודעה, באמצעות למידת העקרונות של הפוטנציאל החבוי והרישומים המנטליים. 7) כדי לראות את עצמנו משיגים את כל שנכספנו אליו אי־פעם, וכדי לראות אחרים משיגים את כל משאלות לבם, עלינו להטביע רישומים לכך בתת־מודע, באמצעות טיפוח יחס של חמלה כלפי הזולת.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אני מניח שבנקודה זו אתם מתחילים לתמוה כיצד כל הדברים הללו, שנשמעים נאצלים כל כך, ניתנים ליישום בחיי היומיום. לפיכך אתאר בפניכם מצב ממשי, כדי שתקבלו מושג על האופן שבו עקרונות הפוטנציאל והרישומים קובעים את מה שמתנהל במשרד.
נניח שעבדתי בחברת "אנדין אינטרנשיונל" כמה שנים, ויישמתי את העקרונות שתיארנו עד כה: פעלתי באופן מכוון להטביע בתודעתי את הרישומים שיובילו אותי לראות הצלחה סביבי.
אני נכנס בכניסה הראשית של הבניין החדש שלנו במערב מנהטן: בחזית הבניין יש לוחות גרניט יפים ודלתות זכוכית בוהקות שנפתחות אל אולם הכניסה. אני פותח את הדלת ונתקל במשב רוח קריר מנהר ההדסון, ובמחווה ידידותית מן השומר ג'ון וַקארוֹ, שוטר לשעבר במשטרת התחתית, בחור קשוח שנודע ביכולתו להעביר בבטחה חבילת יהלומים מבניין אחד למשנהו, אפילו תחת עינה הבוחנת של אחת הכנופיות הקולומביאניות המסתובבות ברחוב ארבעים ושבע, ממתינות לבלדר היהלומים שאינו נזהר בדרכו.
בכל אחד מן האובייקטים והאנשים בסצנה שתיארנו זה עתה חבוי פוטנציאל דומה - כל אחד מהם זורם ועשוי להיות דבר מה שלילי או חיובי. אני, למשל, אוהב את לוחות הגרניט שבחזית הבניין: הם מבריקים באור הבוקר שמחזיר הנהר, ומעניקים לבניין מראה מכובד. לאדם המנקה את חלונות הבניין, התלוי מעל הקומה התשיעית, לוחות הגרניט מהווים סכנה פוטנציאלית לחייו, והוא היה מעדיף בהרבה חזית של לבנים רגילות.
האופן שבו אני רואה את הגרניט הוא תוצאה של רישום חיובי שהטבעתי בתודעתי קודם לכן - מאיזה סוג הוא יכול להיות? כאן אנו מגיעים לנושא עמוק מאוד - הקורלציות בין הרישומים לבין מה שאנו רואים הן מעבר להשגתם של אנשים רגילים. אך חכמי המדיטציה העלו אותן על הכתב בעבר הרחוק מאוד. הרישום הקשור בחלקותו של הגרניט מקורו בדיבור רך ונעים אל אחרים.
למנקה החלונות הגרניט מופיע כמשהו מסוכן, והרישום האחראי לכך בא, כפי שניתן להבין, מאי־כיבוד חיים בעבר. בעיני התודעה המערבית, שלחלוטין אינה מורגלת בצורת חשיבה כזאת, ולו רק בשל המיתוסים התרבותיים וההתניות שלנו, ההסבר הזה נראה כמו מיתוס. אבל זהו בדיוק הטיעון שישוע הנוצרי, במסגרת הרקע התרבותי שלנו, העלה בזכות חיי המוסר, כשעמד על כך שתוצאה טובה אינה יכולה לנבוע מפעולה לא אתית, בדיוק כפי שפרי מתוק לא יצמח מזרעים של קוצים וחוחים.
הכתבים הבודהיסטיים מפרטים את הדינמיקה שמאחורי אמת זו, וזוהי בדיוק החוקיות העומדת מאחורי הרישומים ומה שהם גורמים לנו לראות באובייקטים כמו לוח גרניט, שהם מצדם "ריקים" או "ניטרליים". בקצרה - זוהי דרך מבריקה ויעילה לגרום לדברים לקרות כפי שאנו רוצים - וההצלחה המדהימה של מחלקת היהלומים ב"אנדין אינטרנשיונל" מהווה הוכחה ניצחת לאמת זו. וכפי שהבודהה עצמו אמר, אפשר פשוט לנסות זאת לזמן מה, ולראות איך זה עובד. במקרה הגרוע ביותר, נהיה נעימים ונדיבים כלפי אחרים במשך זמן מה.
כאשר אנו אומרים שמנקה החלונות נכשל באי־כיבוד חיים ולכן הוא רואה כעת בגרניט סכנה פוטנציאלית, יש לציין שאיננו טוענים כי האדם הזה הטביע רישום בתודעה באמצעות מעשה בודד ונורא שסיכן את חייהם של אחרים. כפי שכבר אמרנו, כוחם של כל הרישומים מתעצם באופן אקספוננציאלי בעת שהייתם בתת־מודע. הדבר הגורם לכישלון עסקי - חנק הדרגתי של מחזור המזומנים ובריחה הדרגתית של עובדים אל המתחרים במהלך שנה או שנתיים - שהוא בדרך כלל תוצאה של השפעה מצטברת של הרבה פעולות ומחשבות שליליות, שקרים לבנים קטנים והתפרצויות קטנות של רגשות שליליים כגון קמצנות, רישומים צנועים שגדלו לעצי אלון ענקיים ומפותלים: למציאות של עסק גדול שנכשל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אין בנמצא אדם שמשקר פשוט משום ששיקרו לו; יש להסביר זאת תמיד באמצעות התהליך של רישום שהוטבע בתודעה, ולאחר מכן ליבלב - אנו רואים אדם משקר לנו משום שהטבענו בתודעה רישום מסוים, והוא מלבלב וגורם לנו לראות אדם משקר. אין שם אדם שקיים בזכות עצמו אשר פשוט מתחיל לשקר לנו. אף אחד לא יכול לשקר לנו אלא אם הטבענו, שלא במודע או ללא שליטה, רישום בתודעה, כששיקרנו בעצמנו. אין הכוונה לכך שהאופן בו אנו פועלים קובע כיצד הדברים ייראו בעינינו. למעשה, הדברים עצמם נוצרים על ידי הרישומים - העולם שסביבנו, האנשים שסביבנו, ואפילו האופן שבו אנו עצמנו קיימים, כל אלה הם תולדה של המעשים, המילים והמחשבות שלנו בעבר - הטוב או הרע שעשינו לזולתנו.
נסו לזכור זאת בשעה שאנו מונים קורלציות אופייניות, לקוחות מן החיים בעולם העסקים. אין זו איזו מעשייה שהמורה בכיתה א' אולי סיפרה - "אם תדרוך על חרק, דני, יום אחד תהיה אתה בעצמך חרק, וידרכו עליך" - אלא אמיתות קוגניטיביות בעלות ביסוס מוצק בניסיונם המעשי ובחוכמתם של אנשים יוצאי דופן אשר בחנו אותן והשתמשו בהן בהצלחה במשך 2,500 השנים האחרונות. בקיצור, זה עובד, וזה עובד תמיד.
חכמי טיבט אמרו שבכל פעם שנראה לנו כי החוקים אינם פועלים, הרי זה משום שאיננו נוהגים על פיהם; ואני סבור שתמצאו שזה אכן כך, אם תהיו ישרים עם עצמכם. יש לפעול על פי החוקים במשך פרק זמן מסוים - תוך יושר עצמי מוחלט והבנה רגישה של העקרונות שמנינו לעיל - כדי להביא את ההצלחה העסקית שהבטחתי. אם מנסים אותם למשך זמן קצר ואז מוותרים, הרי זה כמו להפסיק תוכנית כושר לאחר שלושה ימים, משום שהשרירים עדיין לא מנופחים דיים.
כדי שהעקרונות יניבו את ההצלחה העסקית והאישית שאתם מצפים לה, יש ליישם אותם באותה מידה של עוצמה והתמדה הדרושות כדי להיות פסנתרן מעולה, וזה לא קל. פחות מזה לא יעבוד, ואם אינכם יכולים להקדיש את המאמץ הדרוש, אתם יכולים להניח את הספר כבר עכשיו. קורלציות אלה, אגב, לקוחות היישר מתוך שניים מכתבי החוכמה החשובים ביותר שנוצרו אי־פעם באסיה: "הספר הגדול על הדרך המדורגת להארה", של החכם הטיבטי צוֹנְגקאפָּה הגדול (1419-1357 לספירה); ו"עטרת הלהבים", של החכם ההודי דהרמה רַקשיטה (1000 לספירה בקירוב).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הספר להב היהלום יצא לאור בהוצאת כנרת, בתרגומה של ד"ר דבורה צביאלי |  |  |  |  | |
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|