 |
מהפכת הקניונים הגדולים הנמצאים בכל עיר בישראל מערערת את סיכויי ההישרדות של המרכזים המסחריים הקטנים, שממשיכים משום-מה להמשיך ולצוץ פה ושם ברחבי הארץ. לפי חברת גיאוקרטוגרפיה, המתמחה בנדל"ן, "במרבית המקרים אותו 'קניון קטן' אינו מצליח למשוך אליו מספיק כוח קנייה שיצדיק את תפקודו הכלכלי לאורך זמן, ויאפשר לו להגיע להכנסות שיחזירו את ההשקעה בזמן סביר". לפי מחקר שערכה החטיבה הכלכלית של גיאוקרטוגרפיה, בחלק ניכר מהמקרים, הפדיון שמקבל הקניון הקטן נמוך מהציפיות ואף גורם הפסדים ליזמים ולבעלי הקרקע, "זאת גם אם הוא ממוקם סמוך יותר לריכוזי אוכלוסיה, בלב שכונת מגורים ובמיקום נגיש". כדי לפתוח מרכז קטן, לא מספיק לדעתם לחשוב שאם יהיה לו אופי שכונתי הוא יוכל להצליח, "אלא צריך בעיקר לאמוד את גודל שטח המסחר, שיוכל למקסם את הפדיון למ"ר, ובעיקר לבחון איזה אופי ייחודי ניתן להעניק למרכז". לדברי ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, נמצא כי כמחצית מהאוכלוסיה הגרה באזור הקרוב לקניון הקטן כלל אינה נוהגת לבקר בו, בעוד שרק כ15% מהם אינם מבקרים בקניון הגדול, הרחוק יותר. יותר מכך, כ-41% מתושבי האזור מבקרים בקניון הגדול והמרוחק לפחות אחת לשבועיים, אולם רק 22% מהתושבים מבקרים בקניון הקטן בתדירות כזו. מעבר למיקום, יש לקחת בחשבון גם את הנגישות של מערכת התחבורה, הכניסות והיציאות מהמרכז המסחרי ומשטחי החניה שבו. דגני מדגישה כי גם גודל השטחים המסחריים - ובכלל זה התמהיל שניתן לייצר בשטח - וה"ייחודיות", מכתיבים את הצלחתו של כל קניון.
|
 |
 |
 |
 |
|
|