 |
/images/archive/gallery/124/603.jpg סניף בנק
צילום: נאור רהב  |
|
הציבור מאוכזב מהבנקים - קיבלו ציון נכשל בשביעות רצון |
|
זאת על פי תחקיר שהוגש היום בועדת הכלכלה. הציון, 5.4, מתוך סולם של 10. בעקבות כך, העלתה ח"כ פולישוק הצעת חוק להקל את המעבר מבנק לבנק |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
טל פמסון ויהודה גולן 13/7/2004 16:43 |
|
|
|
|
 |
צוות בדיקה שהוקם בועדת הכלכלה של הכנסת בהשתתפות נציגי איגוד הבנקים, משרד האוצר, בנק ישראל והמועצה לצרכנות, המליץ ליזום הליך שבסופו יחויבו הבנקים לשלוח לכל לקוח הודעה מפורטת על כלל הפעולות שבוצעו בחשבון. הודעה זו כוללת פירוט העמלות בכל חודש במקום בכל רבעון, הליך שקיים כיום.
ישיבת ועדת הכלכלה היום דנה בתחקיר מקיף שהגישה המועצה לצרכנות בנושא הבעיות הצרכניות של הבנקים כלפי הלקוחות. לטענת המועצה לצרכנות, מהתחקיר עולה כי המעבר מבנק לבנק כרוך "בטרטור בלתי נסבל אשר מרתיע רבים מלעבור לבנק אחר". הציון הכללי שמעניק הציבור למערכת הבנקאית בסולם של 1 עד 10 הוא 5.4 ונחשב לנמוך. הגורם העיקרי לשביעות הרצון של הציבור מהמערכת הבנקאית הוא יחס הפקידים והשירות. גורם זה הוזכר ב-60% מהנשאלים, אולם גורם האכפתיות של הבנקים לצרכנים עומד על 5 בסולם הערכה.
הגורם העיקרי לחוסר שביעות הרצון של הצרכנים מהמערכת הבנקאית הוא הנושאים הכספיים - 50% מכלל הנשאלים העלו את הסיבה הזו, כאשר 41% הביעו חוסר שביעות רצון ממחירי העמלות, 12% מהריבית במשיכת יתר, 5% משיעורי ריבית נמוכה בתוכניות חיסכון ו-45% מהציבור חושב כי גובה הריבית על
המשכנתאות הוא גבוה מאוד.
התחקיר גם סקר את מודעות הציבור בנושאי הבנק. מהנתונים עולה כי 61% מכלל הנשאלים לא ידעו מה סכום העמלות ודמי הניהול שהבנק גובה מהם. רק 30.6% היו קרובים לדעת ו-14% ידעו כמעט בדיוק את גובה הגבייה. עוד התברר כי רק 14.5% מכלל לקוחות הבנקים החליפו את הבנק לו הם שייכים. 74.5% מהציבור כלל אינו מעונין להחליף את הבנק שמנהל את חשבונם, זאת משום שישנה תפיסה בקרב הציבור כי אין תחרות אמיתית בין הבנקים השונים, כמו גם החסמים הפיננסים והקשיים הכרוכים בכך.
ח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי) שהשתתפה בועדת הכלכלה, הודיעה על כוונתה להגיש הצעת חוק אשר תקל על מעבר חשבונות מבנק לבנק. הצעת החוק קובעת ביטול עמלות המעבר בין הבנקים וכן מעניקה לבעל החשבון אפשרות להורות ישירות לבנק על ביטול הוראות קבע, זאת מבלי שיזדקק לאישור הגורם כלפיו מופנית הוראת הקבע. ח"כ פולישוק-בלוך אמרה כי יש לקבוע סל כולל של עמלות הבנקים כך שלא יעלה על סך הכנסותיהם. פולישוק-בלוך מאמינה כי אם אכן תתקבל הצעת החוק ובכך יתאפשר מעבר קל וזול יותר בין הבנקים יגנו כוחות השוק על הלקוח ולא יהא צורך בפיקוח ממשלתי כה הדוק על הבנקים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יואב להמן - המפקח על הבנקים
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ח"כ מלי פולישוק - הצעת חוק להקל על המעבר מבנק לבנק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שלום שמחון, אמר כי ההמלצות יהיו נדבך בעסקת החבילה המתגבשת עם בנקים וכלל הגורמים הקשורים לענף הבנקאות כל זאת בהסכמת הפיקוח על הבנקים וארגוני הצרכנים, לגבי עמלות הבנקים.
בעסקת החבילה אומר ח"כ שמחון כי "תהיה גם התייחסות לעניין ריבית האוברדראפט". חבר הכנסת קרא למפקח על הבנקים "לבדוק את המסלולים והחבילות שמציעים הבנקים בימים אלה לציבור הרחב במקום העמלות ולבחון האם אין בהם פגיעה בצרכנים או סיבסוד צולב. בנושא העמלות ממליץ הצוות שהוקם בועדת הכלכלה כי הבנק יציע ללקוח כמה דרכים לתשלום גביית עמלות גבוהות תחייב את הבנק לקבל את אישורו המוקדם של הלקוח לביצוע העסקה ולקוח לא יחויב בעמלות עבור פעולה שלא הוא יזם".
לגבי מעורבותו של הפיקוח על הבנקים, ממליץ הצוות להקים בבנק ישראל יחידה חדשה ליחסי בנק-לקוח, אלא שיואב להמן המפקח על הבנקים התנגד נמרצות להמלצה "אין ניגוד עניינים בין מטרות הפיקוח על הבנקים ואני חושש הכי הרבה מקיפוח לקוחות. אני לא מכיר מקרה אחד שלא חשבנו לתקן עוול ללקוח מתוך מחשבה מה יקרה לבנק, הפיקוח על הבנקים החזיר בשנתיים האחרונות 100 מיליון שקלים ללקוחות". נציגי הבנקים התייחסו בדיון גם להמלצות דו"ח מוטי פיין שהוצג לועדה לפני כמה שבועות. פרדי וידר מנכ"ל איגוד הבנקים אמר כי "התנגדותם של הבנקים למסקנות היא לגבי הגברת הפיקוח על הבנקים, הגברת הפיקוח לא משרתת דבר ומי שחושב שהפיקוח יגביר תחרות, פשוט יתאכזב".
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|