 |
שוק יבוא הרכב בישראל עשוי להיפתח לתחרות: ביום חמישי האחרון הוגש לשרי האוצר והתחבורה הדוח המסכם של ועדת סופר, שבחנה את האפשרות לפתוח את הענף לתחרות. המסקנות העיקריות של הוועדה, שבה חברים נציגי משרד האוצר, הנהלת המכס ומשרד התחבורה, הן שמבחינה רגולטורית ניתן לאפשר לגורמים עסקיים לייבא מכוניות במקביל
ליבואן הרשמי, ובכך לשכלל את התחרות, להוזיל מחירים ולשפר את השירות. עם זאת, שיעור המס הגבוה שמוטל כיום על מכוניות נוסעים מביא לכך שאין הצדקה כלכלית ליבוא מקביל של מכוניות. לכן, חשיבות הרפורמה היא בשכלול התחרות ולאו דווקא בכניסה מיידית של גורמים נוספים לענף יבוא הרכב לישראל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מחזור של 5 מיליון יורו
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ועדת סופר, בראשות סגן מנהל המכס ומע"מ, בועז סופר, מונתה לאחר שוועדה בין-משרדית קודמת בראשות אנשי משרד התחבורה לא הצליחה למצוא דרך לנתק את הקשר בין יבואני הרכב הבלעדיים לבין יצרני הרכב. מבחינה מעשית, הקשר הזה מנע כל אפשרות ליבוא מקביל של כלי רכב מאותה תוצרת לישראל. ועדת סופר גיבשה שורה ארוכה של כללים לפתיחת השוק לתחרות, כשהראשון בהם מגדיר מהן דרישות החובה ממי שמעוניין להפוך ליבואן מקביל. דוח סופר קובע כללים לגבי האיתנות הפיננסית שתידרש מיבואן מקביל, וכן סדרת ערבויות כספיות שהיבואן יהיה חייב להעמיד. בנוסף, הדוח ממליץ לקבוע גם מה יהיו מקורות היבוא. על גוף כזה (שאינו יצרן רכב, כמובן) לקיים לפחות שני תנאים: בעל מחזור מכירות של 5 מיליון יורו בשנה, בעל קשר ליצרן הרכב ב-3 השנים האחרונות ו/או בעל היקף מכירות מינימלי של 2,500 כלי רכב בשנה. |  |  |  |  | |
|